Statui şi manechine/ de Alex. Ştefănescu
Ziarul Financiar
03.02.2011
Cum funcţionează textul literar? Prin ce mijloace îl emoţionează pe cititor? La aceste întrebări am să încerc să răspund în serialul de faţă.
Acesta este conceput sub forma unui dialog. Cele două
personaje angajate într-o lungă discuţie în paginile lui sunt
imaginare. Primul în ordinea venirii în scenă, să-i spunem
domnul "Italice" (replicile sale sunt tipărite cu litere aplecate),
este un tânăr generic, care are încă multe de învăţat, dar care, în
stilul binecunoscut al tinerilor, contestă sau măcar pune sub
semnul îndoielii adevărurile care i se transmit (spre deosebire
însă de mulţi tineri reali, el are fair-play şi o dorinţă
reală de a înţelege). Al doilea, domnul "Drepte", este un iubitor
de literatură mai experimentat, dispus să asculte şi să examineze
şi opinii diferite de ale lui (la rândul lui, acest domn se
deosebeşte de specialiştii reali prin răbdarea de a explica
pe înţelesul oricui ceea ce ştie).
Subiectul discuţiei îl
reprezintă, repet, mecanismul prin care se produce, cu ajutorul
cuvintelor, emoţia estetică.
- Hai să schimbăm subiectul. De pildă, să traversăm
strada.
- De câte ori traversez strada şi întâlnesc mulţimea de oameni
care vine din sens opus încerc o vie satisfacţie văzând cum se
despică în două pentru a-mi face loc să trec. Ştii din ce
cauză?
- Cred că din orgoliu.
- Este, din nou, o explicaţie superficială. De fapt, în
crearea acelui coridor eu văd o confirmare a existenţei mele şi, în
acelaşi timp, o comunicare fără cuvinte cu semenii.
- Grăbeşte-te cu traversatul, nu vezi că se schimbă
culoarea semaforului?
- Să vorbim şi despre semafor: cine a ales roşul pentru "stai"
şi verdele pentru "liber" a acţionat sub influenţa aceluiaşi
mecanism de producere a emoţiilor...
- Nu. Nu cred că poliţia are asemenea preocupări.
- Are, chiar dacă nu urmăreşte aceasta în mod deliberat. Roşul
evocă difuz în mintea noastră o stare de urgenţă, o rană, un soare
în declin, rugina; într-un cuvânt, o primejdie. Verdele, care ne
aduce aminte de păduri şi de pajişti, semnifică o stare de
normalitate.
- Pe mine, la un semafor mă impresionează şi altceva:
faptul că funcţionează automat, ca un agent de circulaţie
impersonal. Este un fel de inteligenţă a străzii, supraumană, şi de
aceea clipirile sale îmi dau un sentiment de confort şi de
siguranţă.
- Poate şi pentru că există în psihicul tău o componentă
feminină, o nevoie de protecţie. Pe un bărbat adevărat,
reglementarea autoritară a fluxului de maşini şi a celui de pietoni
îl enervează.
- Să studiem, mai bine, în continuare impresiile pe care ni
le provoacă strada…
- Văd că ai intrat în joc.
- Da. Iată, în această vitrină un manechin care, pentru
mine, are, nu ştiu din ce cauză, ceva neliniştitor.
- Poate pentru că este de aceeaşi mărime cu oamenii
reali.
- Nu înţeleg.
- Aminteşte-ţi că sculpturile care reprezintă oameni sunt de
obicei sau mult mai mari decât oamenii adevăraţi, sau mult mai mici
(statuetele de interior). Această frapantă diferenţă de proporţii
constituie un mod de a delimita spaţiul realităţii de spaţiul
artei; ne ajută să înţelegem într-o clipă că sculptura este cu
totul altceva decât viaţa de fiecare zi. Manechinele, însă, nu
respectă această regulă şi introduc o stranie confuzie între
existenţă şi imitarea ei; te fac să te gândeşti la nişte oameni
morţi sau produşi pe cale sintetică.
- Cred că ai dreptate. Hai să intrăm la Universitate şi să
ne uităm la statuile din hol.
- Mai bine să nu mergem şi, în schimb, să ne imaginăm
următoarea scenă: că pe coridoarele Universităţii, profesorii şi
studenţii merg pe biciclete, scoţând clinchete zglobii din
soneriile nichelate.
- Mi se pare o scenă foarte comică.
- Bănuiam. Dar ştii de ce?
- …
- Fiindcă austeritatea care domneşte de o sută de ani în
masiva clădire te-a intimidat de multe ori şi simţi un fel de
eliberare imaginându-ţi aşezământul invadat de o larmă de vacanţă;
această eliberare se transformă în râs.
ALEX. ŞTEFĂNESCU. Critic şi istoric literar, prozator,
dramaturg, publicist, realizator de emisiuni TV. Născut la 6
noiembrie 1947. Autor a 15 cărţi, dintre care a avut un mare ecou
"Istoria literaturii române contemporane. 1941-2000", apărută în
2005 (s-au scris despre ea 270 de articole pro şi contra, a fost
răsplătită cu Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei).
Emisiunea "Un metru cub de cultură" difuzată de Realitatea TV i-a
adus Premiul APTR pentru talk-show-uri pe 2004, iar altă emisiune,
"Istoria literaturii române contemporane povestită de Alex.
Ştefănescu" - Premiul APTR pentru emisiuni culturale pe 2008.
Adresa sa poştală este: Bucureşti, O.P. 22, c.p. 22. Cea
electronică este alex2108145@yahoo.com