Opinie Andreea Paul Vass: Cum îşi propune Guvernul să crească veniturile la buget?
Veniturile bugetare in PIB: la cel mai ridicat nivel din 2000 incoace. Cum isi propune Guvernul sa creasca veniturile la buget?
Veniturile la buget au crescut la 33% din PIB in anul 2010, cel
mai ridicat nivel din 2000 incoace. Au fost devansati chiar si
primii cinci cand se aplica cota progresiva. Lupta impotriva
coruptiei, a evaziunii fiscale, a muncii la negru si impotriva
competitiei neloiale e aducatoare de bani. Actiunile concertate
impotriva actelor impotriva legii aduc si mai multi bani la buget
si ridica presiunea de pe umerii cetatenilor obisnuiti.
Incasarile la buget au crescut semnificativ in primele doua luni
ale anului 2011 fata de aceeasi perioada a anului 2010, ceea ce nu
s-ar fi putut realiza fără îmbunătăţirea activităţii economice si a
colectarii, dar si a majorarilor de TVA si accize:
• Veniturile fiscale, cele direct condiţionate de activitatea
economică, s-au majorat cu 12%, în condiţiile unei inflaţii pe
primele doua luni de 7%; ceea ce inseamna o creştere reala de
4,7%.
• Încasările din TVA, expresie a evoluţiei comerţului de bunuri şi
servicii, au fost cu 33,5% mai mari.
• Încasările din accize au fost cu 12% peste încasările din primele
două luni 2010.
• Încasările cumulate din TVA şi accize, care reprezintă circa 10%
din PIB s-au majorat cu 27%; din aceasta crestere 5% provine din
mai buna colectare si din cresterea volumului de activitate, iar
21% din majorările de TVA şi accize.
Guvernul a impulsionat rambursarile de TVA ca masura de corectie a
conduitei statului in relatie cu contribuabilul si pentru
sprijinirea mediului de afaceri, in sensul ca am facut un sistem
centralizat prin care cel mai vechi decont se plateste primul. La
sfarsitul anului 2008 statul avea datorii catre mediul privat, prin
ANAF, de 3,3 mld lei. Prin implementarea acestui sistem avem la 28
februarie 2011 o restanta de 1,5 mld lei. Am introdus rambursarea
automata de TVA intre 5.000 si 10.000 de lei, ceea ce a sustinut
companiile mici din mediul privat. Acestea primesc automat TVA-ul
rambursat si in urmatorii doi ani se fac controalele
necesare.
In anul 2009, ca masura de combatere a evaziunii fiscale am retras
codul de TVA din sistemul european VIES la peste 86.000 de
societati comerciale, care aveau un comportament fiscal inadecvat;
adica nu depuneau declaratii fiscale sau aveau sedii fictive.
Masura a contribuit la disciplinarea agentilor economici care fac
tranzactii intracomunitare. Am dublat aceasta masura in anul 2010,
prin OUG 54, cand am introdus registrul operatorilor
intracomunicari unde avem evidenta tuturor firmelor care fac
tranzactii intracomuinitare. Frauda mare din TVA venea tocmai din
acest segment, cum e de pilda cazul comertului cu zahar, ulei,
faina, grau, carne s.a.m.d.
Institutiile statului trebuie sa-si faca bine treaba. Exista o
uriasa vointa politica. La mijlocul anului trecut am aprobat
ordonanta de urgenta mai sus amintita, OUG 54 din 2010, care adauga
si alte instrumente de lupta antifrauda fiscala. Rezultatele nu au
intarziat deloc sa se arate.
TVA incasat a crescut cu aproximativ 5 mld lei in perioada august -
decembrie 2010, fata de aceeasi perioada din anul 2009. Evident ca
aceasta crestere se datoreaza si cresterii cotei TVA. Alaturi de
incasarile suplimentare de 3,8 mld lei ca urmare a majorarii cotei,
1,2 mld lei provin din mai buna colectare si din diminuarea
evaziunii pe TVA. Alte 631 mil lei au fost stabiliti ca TVA datorat
pe tranzactiile imobiliare ale persoanelor fizice, din care s-au
incasat vreo 75 mil lei pana acum.
Tot in semestrul al doilea al anului trecut am incasat accize cu
peste 2,8 mld lei mai mult decat in semestrul al doilea al anului
precedent. 0,15 mld lei provin din modificarea cotelor de accize si
restul de 2,65 mld lei, adica 0,52% din PIB, este urmarea directa a
aplicarii ordonantei de combatere a evaziunii fiscale.
Am croit si am pus bazele impozitarii veniturilor din sursele
nedeclarate, masura ce a intrat in vigoare abia la inceputul
acestui an. Nu de importanta mai mica este si faptul ca ANAF a
primit de la autoritatile fiscale din Europa, inclusiv din Elveţia,
80 de mii de informari cu privire la venituri realizate si
conturile persoanelor fizice romane. Verificarile sunt in plin
proces de derulare, iar daca ele nu sunt declarate fiscal si in
Romania, vor plati cu varf si indesat".
Legat de ancheta vamilor si ANAF nu pot decat sa subliniez din nou
ca nu mi se par corecte doua chestiuni: generalizarile fortale si
incercarea de minimalizare a semnificatiei actiunii intreprinse.
Mai intai de toate, nu toti lucratorii din vama si de la ANAF sunt
corupti. Multi sunt cei care si-au facut si isi fac treba foarte
bine. In al doilea rand, e foarte important ca se ancheteaza, ca se
iau masuri, ca exista vointa politica pentru lupta impotriva
coruptiei, indiferent de apartenenta vinovatilor.
Mai sunt atatea lucruri de facut! Mai bine insa sa fii un optimist
care se inseala, uneori, decat un vesnic pesimist.