Braşoveanul care a cântat în amintirea naufragiaţilor de pe Titanic
Marţi, 15 martie 2011, se împlinesc 150 de ani de la naşterea
organistului şi compozitorului braşovean Rudolf Lassel
(1861-1918). Cine a fost Rudolf Lassel spune pe larg Steffen
Schlandt în teza de doctorat "Muzica de orgă în bisericile
evanghelice din Braşov şi Ţara Bârsei. Instrumente, personalităţi
muzicale, manuscrise", Braşov, 2011. (Am primit textul de mai jos
de la colaboratorul nostru brasovean Beniamin Ghegoiu.)
Rudolf Lassel s-a născut într-o familie care a preţuit foarte mult
cultura şi avea să-l determine de mic să se ocupe de învăţarea
pianului şi apoi a teoriei muzicale. Printre profesorii săi îi
putem aminti mai întâi pe bunicul său, Franz Lassel, pe Johann
Hedwig (fiul compozitorului Johann Lucas Hedwig), pe Friedrich
Lurtz (cantorul Bisericii Negre) şi pe Ottomar Neubner (regens
chori al bisericii Catolice din Braşov).
La gimnaziul evanghelic (azi Liceul Johannes Honterus) pe care l-a
absolvit în anul 1880, Rudolf Lassel a scris deja primele
compoziţii prin anii 1876-1877. După bacalaureat, a plecat la
Leipzig pentru a studia teologia şi psihologia. După un an însă a
renunţat la aceste materii şi s-a înscris, pe 22 aprilie 1881, la
Conservatorul de Muzică. Acest conservator a atras studenţi din
întreaga Europă datorită calităţii profesorilor săi. Printre
studenţii prezenţi la Leipzig odată cu Lassel îi putem găsi şi pe
braşovenii Gheorghe Dima şi Iacob Mureşianu. Rudolf Lassel a fost
elevul lui Salomon Jadassohn (compoziţie şi teorie), Johannes
Weidenbach (pian), Heinrich Klesse (canto), Carl Piutti şi Robert
Papperitz (orgă). Aprecierile profesorilor la adresa lui Rudolf
Lassel sunt consemnate în foaia şcolară de absolvire şi nu se
limitează doar la un calificativ, ci evidenţiază explicit
calităţile şi competenţele sale. La examenele de absolvire din 19
mai 1882 şi 28 aprilie 1882 desfăşurate la Biserica Sf. Nicolai din
Leipzig, Rudolf Lassel a interpretat Preludiul şi Fuga în la major
de J.S. Bach, plus propriul Preludiu şi Fuga în do minor.
Întoarcerea în Transilvania s-a produs după 7 iulie 1883, dată la
care a primit diploma de absolvire.
Până să obţină postul de organist la Biserica Neagră, Lassel a fost
profesor la gimnaziul evanghelic din Bistriţa unde a reuşit să
ridice nivelul muzical, mai ales în domeniul vocal, în cei 2 ani de
activitate. Postul de la Braşov a devenit liber, datorită faptului
că Hermann Geifrig (predecesorul lui Lassel) a fost internat la un
ospiciu de psihiatrie şi a trebuit să renunţe la post. Dintre
primele măsuri care au îmbunătăţit calitatea muzicii de orgă
consemnăm adoptarea unui repertoriu mult mai vast axat pe doi poli
importanţi: muzica lui J.S. Bach şi muzica romantică (atunci
contemporană). Calităţile de organist ale lui Lassel au fost
imediat remarcate şi astfel instrumentul din Biserica Neagră a
putut din nou să răsune la posibilităţile sale reale. Postludiul
după slujbă a primit o însemnătate mult mai mare, fiind anunţat cu
câteva zile în avans în paginile ziarului "Kronstädter
Zeitung".
Interesant ne pare astăzi faptul că muzica de orgă al lui
Mendelssohn, pe care Lassel a cunoscut-o la Leipzig, nu apare în
repertoriul adoptat. Orga Buchholz din Braşov este azi recunoscută
ca un instrument de referinţă pentru această muzică. Spre deosebire
de programele de astăzi, concertele de orgă din acea vreme au
inclus deseori doar părţi dintr-o compoziţie. Transcripţiile
diferitelor teme din alte genuri muzicale s-au bucurat de o mare
popularitate. Calitatea de bun improvizator la orgă a lui Rudolf
Lassel este astăzi principalul handicap pentru a-l cunoaşte mai
bine pe planul compoziţilor de orgă. Din păcate sunt păstrate doar
cele două compoziţii mari pentru orgă solo: PRELUDIUL ŞI FUGA ÎN DO
MINOR şi FANTAZIA pe coralul "EIN FESTE BURG IST UNSER GOTT"(O
cetate puternică este Dumnezeul nostru). Un preludiu de coral pe
tema TE DEUM (Grosser Gott wir loben dich / Dumnezeule mare Te
lăudăm) şi 121 de preludii mici de coral sunt incluse în cartea de
corale publicată în anul 1900 la Sibiu.
Orga a fost folosită şi în două compoziţii importante ca instrument
principal: "Die Leidensgeschichte unseres Herrn" (Patimile după
Matei) şi "Busslied" (Cântecul căinţei).
În iulie 1912 Lassel a cântat un concert în care a improvizat pe
tema coralului "Mai aproape de Tine, Doamne/ Closer to you, o Lord"
- în amintirea victimelor naufragiului de pe Titanic din aprilie
1912 şi un exemplu elocvent pentru arta improvizaţiei. Au mai
existat şi alte ocazii în care Lassel a putut să uimească publicul
cu imaginaţia sa bogată şi arta registraţiei.
Contactele sale cu Casa Regală de la Bucureşti au început odată cu
concertele de pian şi orgă din Castelul Peleş, unde a cântat pentru
regina Elisabeta. Două dintre poeziile ei au fost transpuse pe
muzică de Lassel. Construcţia orgii Rieger din castelul Peleş este
de asemenea legată de numele lui Rudolf Lassel.
Aportul lui Rudolf Lassel la dezvoltarea muzicii de orgă din Braşov
este dat mai ales de concertele sale de orgă, în care a generat în
rândul publicului interesul pentru acest gen, care nu fusese foarte
popular. Includerea în postludiul slujbei religioase a unei piese
reprezentative şi cererea presbiteriului de a cânta înainte de
slujbă un preludiu pentru "înălţarea sufletelor" justifică
interesul crescut pentru muzica de orgă. Totodată instrumentul din
Braşov era în acea vreme (din 1839 până în anul 1914) cel mai mare
din Transilvania şi oferea posibilităţi de interpretare practic
nelimitate. Cererea lui R. Lassel formulată după 1914 de a modifica
orga înspre sistemul pneumatic (referindu-se la nou-construita orgă
pneumatică din Sibiu) a rămas din fericire nerezolvată. Dorinţa de
a modifica tribuna orgii, pentru a permite corului şi orchestrei să
cânte din faţa orgii, nu a putut fi îndeplinită decât în anul 1923,
la 5 ani de la moartea lui Lassel.
Întreaga sa activitate muzicală a gravitat în jurul Bisericii
Negre. Corul de elevi înfiinţat de el în anul 1894
(Schülerkirchenchor) după modelul corului de la Biserica Sf. Toma
din Leipzig (Thomaner) a participat la îmbogăţirea slujbelor
religioase şi i-au permis lui Lassel să abordeze un repertoriu
bogat şi valoros. Prima cantată de Bach care s-a cântat la Braşov
în anul 1907 (Wachet auf ruft uns die Stimme BWV 140) a fost
interpretată de către acest cor de tineri. Apariţiile lui la
diferitele ocazii din Braşov şi Ţara Bârsei au fost un impuls şi
pentru alte comunităţi de a crea astfel de coruri. La reuniunea
bărbătească de cântări (Männergesangsverein), a fost primul dirijor
între anii 1889-1902.
Cu acest cor şi împreună cu corul de tineret a reuşit să cânte la
Braşov oratoriile "Elias" de Mendelssohn şi "Creaţiunea" de J.
Haydn. Activitatea sa pedagogică a cuprins orele de muzică la
gimnaziu (pentru care a redactat un manual în 5 volume cu cântece
populare şi religioase) şi ore particulare de muzică la materiile
pian, canto şi orgă.
Prin Rudolf Lassel repertoriul abordat la Biserica Neagră s-a
îmbogăţit cu lucrările pentru orgă de J.S. Bach şi în domeniul
vocal cu şcoala romantică, în special cea germană. Înfiinţarea
corului de tineret şi colaborarea acestuia cu corul bărbătesc au
constituit premisele viitorului cor Bach, care avea să se formeze
în anul 1933.
Elevul cel mai cunoscut al lui Rudolf Lassel a fost Paul Richter,
care i-a urmat calea şi a studiat la Leipzig, unde Rudolf Lassel
începuse în anul 1881.