Şeful Top Brands Distribution: Ce rost ar fi avut să fac concedieri, ca după şase luni să caut oameni mai puţin pregătiţi

Autor: Adelina Mihai 06.05.2011

"Jumãtate din bugetul de cheltuieli al companiei este reprezentat de cheltuielile salariale. Salariul mediu brut lunar în cadrul com paniei este de 1.000 de euro (700 euro net- n. red.), cu bonusurile din vân zări incluse." În cadrul grupului condus de El Ghadban lucrează circa 600 de angajaţi, 400 dintre aceştia aparţinând firmei Top Brands Distribution.

Top Brands Distribution este cel de-al doilea mare jucător de pe piaţa de distribuţie de bunuri de larg consum, după Interbrands, înregistrând anul trecut o cifră de afaceri de 324 mil. euro, nivel aproape similar cu cel din 2009. Din grup mai fac parte alte patru companii, Brands International (importatorul şi distribuitorul mărcilor Habanos, S.T. Dupont, Nespresso, Al Fahker), El Unico (reţeaua de magazine pentru produse premium: tutun, băuturi, bijuterii etc.), fabrica de produse lactate Master House Grup şi compania de comunicare strategică Classic Brands.

A venit în România la vârsta de 18 ani

Wael El Ghadban, 45 de ani, care locuieşte în Bucureşti, a venit în România în urmă cu 28 de ani, când a fost admis ca student în primul an la Facultatea de Automatică din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti şi spunea recent că cel mai mare impediment la început a fost limba română.

Investitorii din Liban au construit afaceri extrem de puternice în România după anii '90, care ajung la două miliarde de euro, potrivit estimărilor ZF. Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, în România există peste 1.400 de firme cu acţionariat libanez, care au peste 10.000 de salariaţi. Cele 1.400 de firme au avut venituri în 2009 de 6 mld. lei (1,3 mld. euro), conform Registrului Comerţului, dar lor li se adaugă firme controlate de investitori de origine libaneză, care administrează însă companiile prin firme înregistrate în Cipru, Olanda sau Marea Britanie. A&D Pharma apare cu acţionari olandezi, Interbrands cu acţionari britanici, la fel ca şi Top Brands Distribution. Astfel de companii mai rulează cel puţin 800 mil. euro - 1 mld. euro în România.

El Ghadban spune că nu a fost nevoit să facă restructurări, având în vedere că tot ceea ce a pierdut în 2010 urmează să fie recuperat anul acesta şi nu ar fi avut logică să facă concedieri, pentru a fi nevoit să facă noi angajări şi să instruiască din nou angajaţii, pentru numai câteva luni.

De altfel, încă de la finele lui 2008, în cadrul grupului s-a creat o "echipă internă de criză", care să studieze impactul crizei asupra businessului şi asupra pieţei de distribuţie, care a făcut analize pe baza cărora s-au luat decizii şi s-au imple mentat măsuri în companie.

Peste 700.000 de salariaţi au dispărut din eco nomie de la începutul crizei, majo ri tatea provenind din mediul privat. Firmele au început să facă disponibilizări în masă din nevoia de reducere de costuri încă de la începutul lui 2009, când, lunar, 20.000 - 30.000 de oameni îşi pierdeau locul de muncă.

Foarte puţine companii şi-au men ţinut acelaşi efectiv de salariaţi pe care îl aveau la începutul lui 2008, iar specialiştii în resurse umane spun că încă mai există com panii care fac reduceri de personal.

80% din business, generat de producătorul ţigărilor Marlboro

Pentru jucătorii din distribuţie, cele mai importante contracte sunt cele încheiate cu producătorii de ţigarete, care generează 7080% din cifra de afaceri. În cazul Top Brands Distribuiton, colaborarea cu Philip Morris, producătorul ţigărilor Marlboro, i-a adus anul trecut 80% din cifra de afaceri.

Unui alt distribuitor, Simba Invest, deţinut de doi antreprenori din Bacău, contractul cu Philip Morris i-a adus o creştere a vânzărilor cu până la 70% anul trecut, generând o cifră de afaceri de peste 230 milioane euro.

De altfel, Philip Morris a pus punct în 2009 colaborării cu distribuitorul Astral Impex, care a intrat anul trecut în insolvenţă, iar distribuţia a fost preluată de companiile Simba Invest (deţinută de doi antreprenori din Bacău) şi Top Brands Distribution.

Piaţa de distribuţie a scăzut anul trecut cu 20-30%, spun marii jucători, în mare parte din cauza pieţei negre a ţigărilor.

"Cifra de afaceri de anul trecut e similară cu cea din 2009, însă volumul a scăzut cam cu 30%, în principal din cauza vânzărilor ilegale de ţigări şi a scăderii consumului. Însă rezultatele din primul trimestru al acestui an comparativ cu perioada similară din 2010 arată o creştere de 10% în volum." Vânzările de ţigări au scăzut anul trecut cu peste 25% în volum, dar datorită majorării preţurilor au crescut în valoare cu 3%, potrivit datelor companiilor de cercetare. Magazinele de cartier aduc cele mai multe încasări distribuitorilor de ţigări.

Schimbă modul de raportare a vânzărilor

Începând cu acest an, Top Brands Distribution îşi schimbă modul de raportare a cifrei de afaceri, la fel cum a făcut şi Interbrands încă de anul trecut.

"Până în prezent, sistemul în care lucram era cel de vânzare directă, luam marfa şi o vindeam direct în piaţă. Noul sistem e un fel de vânzare intermediară, noi oferim toate serviciile logistice prin agenţii noştri şi punem depozitele la dispoziţie, iar de acum încolo agenţii noştri vor vinde în numele Philip Morris." Philip Morris a avut iniţiativa de a schimba modalitatea de distribuţie, discuţiile cu Top Brands Distribution începând încă de la finele lui 2009.

"Philip Morris a aplicat acest sistem şi pentru a ajuta distribuitorii. Dacă până acum noi finanţam totul şi creditam piaţa, folosind creditul nostru, de acum încolo creditul din piaţă este al lui Philip Morris, iar riscurile sunt mai mari la ei acum."

S-ar putea lista la Bursă

Wael El Ghadban deţine 50% din Top Brands Distribution, restul acţiunilor aparţinând firmei Brightlane. După finali zarea unor proiecte, compania ar putea fi listată la bursă.

"Am luat în considerare listarea la bursă, dar a fost o discuţie doar la nivel general. Ne pregătim să începem să studiem foarte serios posibilitatea listării la bursă de anul viitor." În opinia lui El Ghadban, este foarte greu pentru un distribuitor să intre acum pe piaţă, cu produsele existente, având în vedere scăderea consumului. Totuşi, el spune că obiceiul de consum al românilor a început să-şi revină, dar mai avem de aşteptat până va atinge nivelul din 2007-2008.