Viagra, aproape de Paracetamol. 260.000 de cutii împotriva disfuncţiilor erectile se vând anual
Piaţa medicamentelor folosite în tratamentul disfuncţiilor erectile, disputată de trei giganţi - Pfizer (cu Viagra), Eli Lilly (cu Cialis) şi GSK (cu Levitra) -, s-a ridicat anul trecut la 7,7 mil. euro şi 262.000 de unităţi (pachete), potrivit datelor IMS Health, mai bine de jumătate din piaţă fiind controlată de Viagra.
"Vedem că primele cinci luni ale acestui an comparativ cu perioada similară din 2010 înregistrează o serioasă scădere, în primul rând în unităţi, întreaga clasă fiind cu 30% sub performanţa anului trecut. Piaţa de medicamente, produse înregistrate la ANM (Agenţia Naţională a Medicamentului) cu autorizaţie de punere pe piaţă, este compusă în România din trei jucători, aceiaşi fiind şi liderii la nivel mondial", a spus Corina Ciolan, directorul general al IMS România.
Potrivit datelor companiei, în acelaşi interval piaţa a avut o contracţie de 16,1% în valoare, până la 2,6 mil. euro. Acestea sunt primele semnale de scădere atât în volum, cât în valoare pe această nişă de piaţă.
"Este o piaţă în care se vede puterea de cumpărare, fiind în mare măsură generată de out of pocket (banii din buzunar - n. red.)", a mai spus Corina Ciolan.
O piaţă a giganţilor
Cu o medie lunară a vânzărilor de 0,3 mil. euro, Viagra se apropie de vânzările de Paracetamol (produs de mai multe companii), care se află pe locul 10 în topul celor mai vândute medicamente fără prescripţie din România (în primele 11 luni ale anului trecut, potrivit unor informaţii anterioare ale IMS Health), conform calculelor ZF. "Dinamica pieţei disfuncţiilor erectile este dependentă de puterea de cumpărare şi de nivelul educaţional al populaţiei. Nu se preconizează apariţia unor molecule noi care ar putea să modifice fundamental dinamica pieţei, ci doar a noi forme de administrare a moleculelor consacrate", a spus Tudor Ciubotaru, senior manager PR & communications al Pfizer România, firmă care are în portofoliu Viagra. El estimează că această piaţă va scădea cu 15% ca număr de pastile vândute anul acesta comparativ cu 2010.
Cele trei produse Viagra, Cialis şi Levitra se eliberează pe bază de prescripţie medicală, atât medicii urologi, cât şi cei de familie putând prescrie astfel de medicamente.
În România există în jur de 12.000 de medici de familie şi aproape 400 de medici urologi, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.
Viagra, şi în topul "contrafacerilor"
Potrivit datelor din Catalogul naţional al preţurilor medicamentelor de uz uman autorizate pe piaţă, preţurile produselor pentru disfuncţii erectile încep de la 50 de lei şi ajung la aproape 150 de lei. Separat, mai există şi suplimente care nu au nevoie de prescripţie precum Entran (Labormed), Maraton (Parapharm) sau Permen (Walmark), însă piaţa acestora este mai mică.
"Piaţa produselor neînregistrate, suplimentele, reprezintă sub 25% din piaţa celor înregistrate, medicamentele", a mai spus Corina Ciolan, care a precizat că datele reprezintă intrările în farmacii de la distribuitori (ceea ce compania numeşte sell in), la nivel de preţ de achiziţie al farmaciilor.
Una dintre problemele cu care se confruntă companiile din această piaţă este cea a produselor contrafăcute. Potrivit unor estimări, vânzările de medicamente contrafăcute se ridică în România la peste 90 mil. euro, iar în "top" se află Viagra.