“CFR”-ul polonez se finanţează de pe piaţa externă cu eurobonduri de 180 mil. euro la dobândă de 5,75%. CFR-ul din România pierde bani şi aşteaptă manager privat

Autor: Voican Razvan 24.10.2011

Compania de căi ferate din Polonia, deţinută de stat, a emis eurobonduri pe cinci ani în valoare de 180 mil. euro, cu o dobândă fixă de 5,75% pe an, respectiv o marjă de 3,75 puncte procentuale peste referinţă. Suma destinată refinanţării datoriilor existente a fost strânsă fără probleme în ciuda tensiunilor de pe piaţa financiară internaţională, emisiunea fiind subscrisă de bănci în proporţie de 62%, dar şi de fonduri de pensii şi companii de asigurări în proporţie de 13%.

Companiile de stat poloneze, spre deosebire de cele din România, au avansat de multă vreme la statutul de societăţi suficient de transparent şi cu management credibil pentru a obţine independent finanţare de pe piaţa de capital, asemenea companiilor private.

În România căile ferate sunt în topul pierderilor şi al datoriilor către buget după ce statul şi sfătuitorii săi de la Banca Mondială şi FMI au eşuat constant în proiectele succesive de divizare şi restructurare. CFR SA, care controlează sistemul feroviar, a avut anul trecut pierderi de peste 1,2 mld. lei şi aşteaptă ca Guvernul să-i aleagă manageri privaţi. Nici vorbă ca societăţile de cale ferată să iasă pe piaţă, nici măcar pe cea locală. Rămâne de văzut dacă statul va găsi investitorul strategic dorit la CFR Marfă, care a pierdut anul trecut peste jumătate de miliard de lei. În 2002, CFR Marfă reuşea să emită pe piaţa externă obligaţiuni de 150 mil. euro şi avea rating de la Standard&Poor's.