Ce este deficitul structural la care se referă noua întelegere între ţările Uniunii Europene

Ziarul Financiar 09.12.2011

Veniturile si cheltuielile bugetare au o serie de componente care sunt influenţate de ciclul economic. In ceea ce priveşte veniturile bugetare, majoritatea componentelor acestora înregistrează fluctuaţii ciclice. Astfel, taxe si impozite de genul contribuţiilor la asigurările sociale, impozitul pe profit, taxa pe valoarea adăugata, impozitul pe venit sau accizele sunt puternic influenţate de poziţia economiei in ciclul economic. In ceea ce priveşte cheltuielile bugetare, o categorie importanta a acestora - compensaţiile si platile pentru ajutorul de şomaj sunt influenţate de ciclicitatea activitatii economice. Soldul bugetului contribuie prin fluctuaţiile sale ciclice in mod automat in sensul netezirii" (engl. "smooth") fluctuaţiilor in cererea agregata si pe aceasta cale in ciclul economic.

Componente veniturilor si cheltuielilor bugetare care sunt influenţate de ciclul economic actioneaza astfel ca "stabilizatori automaţi" contribuind astfel la netezirea ciclului economic si scăderea volatilitatii output-ului agregat. Stabilizatorii automaţi pot acţiona atât pe partea de venituri cat si partea de cheltuieli a bugetului. Daca avem in vedere partea de venituri, in cazul in care economia se afla pe partea descendenta a ciclului economic (in recesiune), veniturile bugetare scad fiind colectate mai puţine taxe si impozite (acestea fiind influenţate de activitatea economica). Aceasta scădere a nivelului taxării stimulează cererea agregata prin creşterea veniturilor agenţilor, contribuind astfel la stimularea producţiei si in final la creşterea output-ului. In situaţia in care economia se afla intr-o perioada de boom a ciclului economic, veniturile bugetare cresc, ceea ce face ca veniturile agenţilor sa scadă contribuind astfel la limitarea expansiunii cererii agregate.

Daca avem in vedere partea de cheltuieli bugetare, stabilizatorii automaţi actioneaza de regula prin intermediul sistemului de compensaţii si ajutoare pentru şomeri. Astfel, in cazul in care economia este in recesiune si creste rata şomajului, creşterea compensaţiilor si ajutoarelor de şomaj stimulează cererea agregata, iar in cazul unui boom economic, scăderea acestor ajutoare limitează expansiunea cererii agregate.

Mecanismul descris functioneaza cu atât mai bine cu cat sistemul de impozitare este mai progresiv.

Soldul bugetar structural reprezintă poziţia fiscala in momentul in care factorii de producţie din economie sunt la nivelul lor "normal", adică atunci când economia este la mijlocul distantei dintre un boom economic si o recesiune.

Impactul ciclului economic asupra deficitului bugetar ciclic este determinat de output-gap si de elasticitatile veniturilor si cheltuielilor la modificarea volumului activitatii economice (PIB). Output-gapul reprezintă o măsura a ciclului economic, a utilizării capacitatilor de producţie si a resurselor din economie. Output-gapul reprezintă abaterea procentuala a PIB-ului efectiv de la nivelul sau potenţial, nivelul potenţial al PIB reprezentând nivelul PIB la utilizarea "normala" a capacitatilor de producţie.

Pentru calculul deficitului structural pe termen scurt si mediu, stabilizatorii automaţi, adică partea din deficitul bugetar care se datorează ciclului economic este tratata de regula ca flux temporar. Pe termen scurt, pe lângă partea datorata ciclului economic, mai pot apărea influente temporare de tip tranzacţii unice (engl. "one-off") ca de exemplu amnistii fiscale, plata unor ajutoare in caz de dezastre naturale sau vânzarea unor active ale statului.

Utilizarea deficitului structural si ciclic in politica economica

Deficitului structural si ciclic au un rol fundamental in politica economica, având o serie de utilizări, printre care:

- Deficitul structural reprezintă un indicator de estimare a mărimii politicilor fiscale discreţionare. Astfel, după ajustarea la componenta ciclica, deficitul bugetar structural poate indica tipul

politicii fiscale: expansionista, neutrala sau restrictiva. Daca politica fiscala este neutrala ea nu influenteaza cererea agregata.

Politica fiscala expansionista (deficit bugetar) stimulează cererea agregata iar una restrictiva (excedent bugetar) o contracta.

- Deficitul structural este folosit in monitorizarea îndeplinirii criteriului de deficit bugetar de la Maastricht (deficitul bugetului consolidat nu trebuie sa depaseasca 3% din PIB). Mai mult, Pactul de Stabilitate si Creştere obliga tarile membre ale Uniunii Europene la respectarea unui obiectiv pe termen mediu de buget (soldul structural al bugetului) echilibrat sau excedentar ("close to balance or in surplus") pentru a permite soldului bugetar ciclic si stabilizatorilor automaţi sa fluctueze astfel încât marja de 3% din PIB sa nu fie depasita In practica internationala, din estimarile efectuate s-a constatat ca 3% din PIB este suficient pentru manifestarea stabilizatorilor automati..

- Deficitul structural reprezintă un indicator utilizat in evaluarea sustenabilitatii politicii fiscal-bugetare pe termen mediu. Pe termen lung trebuie sa fie luaţi in calcul si o serie de factori cum ar fi factorii demografici care influenteaza deficitul structural.