Afacerile OTE în România, peste un miliard de euro
Grupul elen OTE nu a avut un an uşor pe piaţa de telecom din România, în condiţiile în care contextul economic a fost unul incert, iar companiile şi consumatorii au fost în continuare atenţi cum şi pe ce îşi cheltuiesc banii. Însă anul nu a fost unul exclusiv de scădere pentru Cosmote şi Romtelecom, cele mai mari două companii controlate de grupul OTE în România.
Mai multe segmente de business au înregistrat evoluţii pozitive în ciuda prudenţei consumatorilor şi a competiţiei dure, explică Stefanos Theocharopoulos, care de la jumătatea anului trecut a preluat şi conducerea Romtelecom pe lângă cea a Cosmote după un acord cu celălalt acţionar al operatorului de telefonie fixă, statul român.
Cosmote, numărul trei pe piaţa de telefonie mobilă, a avut anul trecut venituri de 468,2 mil. euro, în stagnare (-0,1%) faţă de anul precedent, cea mai bună evoluţie a veniturilor pentru un operator de comunicaţii mobile din România în 2011. Orange şi Vodafone, cei mai mari jucători pe telefonie mobilă, au avut venituri mai mici cu 3,6% în 2011. Profitul operaţional (EBITDA - înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) al Cosmote a urcat cu 35,8%, la 100,1 milioane de euro, în contextul în care compania şi-a majorat anul trecut marja EBITDA în venituri la 21,4% faţă de 15,7% în 2010.
Creşterea profitabilităţii vine pe fondul creşterii numărului de abonaţi şi al clienţilor companii: în 2011, segmentul business a crescut cu peste 27% comparativ cu 2010, incluzând clienţi majori precum BCR sau Transgaz. De asemenea, baza de clienţi 3G a crescut semnificativ, cu 116%.
Veniturile Romtelecom au scăzut anul trecut cu 8,6%, la 655,1 mil. euro, iar profitul operaţional (EBITDA) s-a redus cu 23%, la 119,1 mil. euro. Dar compania a raportat creşteri de 12% ale numărului clienţilor serviciilor de internet şi televiziune şi a încheiat anul menţinându-şi poziţia secundă pe piaţa TV, înaintea UPC. "Romtelecom a reuşit să aibă succes cu câteva iniţiative strategice, cum ar fi lansarea de noi pachete pentru clienţii rezidenţiali în a doua parte a anului. În 2012 vom continua să ne concentrăm pe oferirea de pachete în locul serviciilor separate, aceasta fiind, cel mai probabil, cea mai mare schimbare a strategiei comerciale a Romtelecom din ultimii ani", a spus Theocharopoulos. Compania a avut venituri mai mari şi pe fondul creşterilor înregistrate de divizia business.