Creşterea producţiei Renault în Maroc şi Rusia loveşte în furnizorii locali: Bosch pierde 8-10 mil. euro din rulaj

Autor: Bogdan Alecu 31.05.2012
 
În luna martie a acestui an Renault a demarat producţia Dacia Lodgy la noua uzină din Tanger (Maroc), în timp ce în Rusia a demarat deja producţia mo­de­lu­lui Lada Largus (un Logan MCV) asamblat la AvtoVAZ sub emblema construc­torului rus din care francezii deţin 25%.
 

Astfel, pe măsură ce producţia de auto­mo­bile din gama entry a Renault creşte în afara Ro­mâniei, sunt afectaţi furnizorii români de com­ponente.

 

De pe platforma de la Mioveni sunt în prezent exportate pachete de maşini dezasam­blate (colecţii CKD) atât către Rusia - unde la Moscova sunt asamblate modele Renault Logan, Duster şi Sandero, dar şi spre uzina din Casablanca, Maroc, dar livrările nu sunt suficiente pentru a compensa businessul Bosch.

 

 

Ce impact are asupra activităţii din România?

 

"Renault nu a construit doar în România, ci şi în Maroc şi Rusia. Primii paşi au implicat asam­blarea unor maşini în Maroc şi Rusia expor­tate din România. După care în a doua etapă acestea au fost extinse şi îmbunătăţite tehno­logic, astfel încât nu a mai fost necesară pro­ducţia în România, ci se realizează direct acolo. Şi este normal să se întâmple aşa deoa­rece la început nu ai un volum care să acopere cos­turile de producţie în locaţia respectivă", spune Brigitte Eble, director general al Robert Bosch SRL şi reprezentanta grupului Bosch în România.

 

După ce în 2011 afacerile grupului german Bosch pe piaţa locală au crescut cu aproape 17%, la 188 de milioane de euro, pentru anul acesta oficialii companiei se aşteaptă la scădere până la 176 mil. euro.

 

"Pentru cifra de afaceri a întregului grup nu există o scădere, ci doar o scădere pentru activitatea Bosch din România, iar vânzările care ar fi trebuit realizate aici se vor muta în Rusia, respectiv Maroc. Nu vom realiza unităţi de producţie noi în Maroc sau Rusia. Acolo este doar distribuţia. România nu a pierdut producţia pieselor, ci doar distribuţia acestora. Noi sperăm acum să primim noi cereri din partea Renault sau Ford tocmai pentru a acoperi această pierdere", a spus Brigitte Eble.

 

În general Bosch sau oricare furnizor auto negociază cu un producător pe o perioadă de cel puţin cinci ani producţia unor anumite componente precum senzorul de turaţii care va fi produs la Blaj şi se stabileşte o cantitate care va fi cumpărată.

 

"Pentru noi (pentru întregul grup Bosch - n.red.) este indiferent unde vom livra această cantitate de componente deja convenită anterior. Unde se produce maşina decide constructorul auto, iar el ne spune cantitatea de piese de care are nevoie şi pentru ce fabrică. Aceasta este decizia producătorului auto, nu a furnizorului de componente", a subliniat Eble.

 

 

Recrutările au mers înainte

 

În ceea ce priveşte activitatea de pe piaţa locală, Bosch a demarat deja noi investiţii la Blaj şi la Cluj, unde acestea vor ajunge la 120 mil. euro până în 2013.

 

"Ne vom extinde semnificativ prezenţa în Ro­mânia, iar până la sfârşitul anului 2013 vom in­vesti circa 120 mil. euro. Actuala fa­brică din Blaj va fi extinsă cu o nouă linie de pro­ducţie, urmând ca aici să se realizeze adiacent şi o nouă gamă de produse, şi anume, sen­zori de turaţie des­tinaţi industriei auto. De asemenea, vom deschide un centru nou la Cluj, unde vom produce unităţi electronice de co­man­dă pentru autovehicule", a mai declarat Eble.

 

Lucrările de construcţie au început în luna martie pentru centrul din Blaj, respectiv în luna mai pentru cel din Cluj. La începutul anului 2012, grupul Bosch a avut un număr de apro­xi­ma­tiv 1.300 de angajaţi în România. Această cifră reprezintă cu 14%, respectiv 160 de persoane, mai mult faţă de anul precedent. Prin extinderea activităţilor locale de producţie, numărul angajaţilor va creşte până la sfârşitul anului 2013 cu aproximativ 50 de procente, atingând 2.000 de persoane.

 

Nou centru de producţie la Cluj

 

Grupul Bosch construieşte în Cluj-Napoca un nou centru de producţie pentru fabricarea şi dezvoltarea de unităţi electronice de comandă destinate industriei auto. Într-o primă etapă, care se va încheia la sfârşitul anului 2013, sunt prevăzute investiţii de 77 de milioane de euro.

 

Clădirile construite vor acoperi o suprafaţă totală de circa 38.000 de metri pătraţi. Se estimează că producţia va începe la mijlocul anului 2013. Până la finalul anului următor, în Cluj-Napoca vor fi angajate aproximativ 340 de persoane atât în producţie, cât şi în domeniul dezvoltării. De-a lungul următorilor ani, locaţia urmează să fie extinsă.

 

Până la finalul anului 2013, Bosch va investi 43 de milioane de euro în lucrări de execuţie şi pentru achiziţia unor noi mijloace de producţie.

 

Din primăvara anului 2013, aici vor fi pro­duşi senzori de turaţie a roţilor şi senzori de tu­raţie a arborelui cotit destinaţi industriei auto.

 

Rolul acestor senzori este de a transmite informaţii către sistemele electronice existente la bord, de exemplu, despre viteza de rotire a roţii, fiind astfel componente esenţiale pentru sisteme precum ABS şi ESP. Până la sfârşitul anului 2013, pe o suprafaţă nouă de 21.000 de metri pătraţi vor fi create aproximativ 300 de noi locuri de muncă.

 

La Blaj, divizia de tehnologie Drive & Control (Bosch Rexroth) a produs până acum tehnică liniară utilizată în ingineria mecanică. La începutul anului 2012, în cadrul acestei divizii activau circa 570 de angajaţi, ceea ce re­prezintă o creştere cu 100 de persoane, res­pec­tiv 21% faţă de anul precedent.