Peter Georgescu, fost CEO al Young & Rubicam: Investitorii se tem să vină aici din cauza instabilităţii economice, inconsistenţei legilor, corupţiei

Autori: Cristina Rosca , Andreea Mindrila 27.06.2012

Peter Georgescu (73 de ani), românul care a condus timp de şase ani din poziţia de CEO  una dintre cele mai importante companii de publicitate din lume, Young & Rubicam, spune că nu s-ar mai întoarce în România din cauza mediului politic instabil, a clasei politice corupte şi a legilor neclare şi imprecise.

Invitat la dezbaterea organizată de Institutul Aspen pe tema brandului de ţară, el a declarat că pentru o ţară brandul este foarte important iar acesta trebuie să vorbească despre ceea ce reprezintă ţara respectivă, despre realităţile şi caracteristicile acesteia. În privinţa brandului României, Georgescu este de părere că brandul naţional este unul neutru, iar atunci când se gândeşte la ţara natală părţile bune se luptă cot la cot cu cele rele.

“În primul rând am o părere bună despre români, pentru că sunt creativi, anterprenori, dedicaţi, originali, am o părere bună pentru că România este o ţară frumoasă, cu frumuseţi naturale şi bogăţii naturale, însă pe de altă parte am o părere proastă pentru că în România mediul politic este unul instabil, clasa politică este coruptă, legile nu sunt clare şi precise, iar exemplele pozitive din mediul politic sunt mai degrabă excepţia şi nu regula”.

Peter Georgescu, care a condus în perioada 1994-2004 grupul Young&Rubicam, fiind al optulea CEO al companiei şi singurul născut în afara SUA, consideră că investitorii se tem să vină şi să investească în România pentru că instabilitatea mediului economic, inconsistenţa legilor şi corupţia reprezintă factori de risc pentru business-urile lor.

În ultimii ani România a fost afectată de criza financiară şi economică din zona euro. Contextul dificil de pe plan internaţional s-a văzut şi în volumul investiţiilor străine realizate în România în ultimii ani.

Investiţiile străine directe au totalizat în primele patru luni 446 mil. euro, o valoare în scădere cu aproape 10% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Mai mult, investiţiile străine directe au scăzut anul trecut cu 13,6% faţă de nivelul din 2010, la 1,917 mld. euro, ajungând astfel la minimul ultimilor nouă ani.

“Personal, cred că sentimentul de negare este foarte accentuat iar oamenii nu sunt dispuşi să se uite în trecut şi să înveţe din experienţa pe care au trăit-o. Pentru a avea succes, trebuie să existe un spirit de colaborare, să îţi pese de familie, de vecini, de ţară. Totuşi, în România cred că oamenii au sentimentul pierderii bunului public, motiv pentru care întorc spatele celorlalte aspecte”.

Georgescu spune că din anul 1954, când avea vârsta de 15 ani, şi a plecat în SUA, a revenit pentru prima dată în ţara natală în anul 1997, iar ulterior a venit în 2002, cu ocazia susţinerii unui discurs.

“Nu vin foate des în ţară, însă de fiecare dată când vin observ un progres clar pe toate planurile în România. E o generaţie nouă de oameni care s-au implicat în acest proces şi au încercat să schimbe lucrurile, să facă ceva diferit. E un sentiment pozitiv să vezi că sunt mulţi antreprenori care au început pe cont propriu un business şi nu au aşteptat ca guvernul să facă ceva pentru ei”, susţine Georgescu.

El spune că nu este surprins că în ultimii ani marile companii internaţionale de publicitate au intrat pe piaţa locală pentru că acest lucru s-a întâmplat în mod firesc, având în vedere creativitatea românilor, spiritul lor antreprenorial şi succesul la nivel individual.

Totuşi, Georgescu spune că nu s-ar întoarce să locuiască în ţară pentru că acum viaţa şi familia lui sunt în altă parte, însă se gândeşte cu drag la România.

Înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial tatăl lui a fost general manager la Standard Oli (actualul Exxon) la Ploieşti. După invazia germanilor, tatăl lui Georgescu a fost arestat şi închis, fiind declarat duşman. Când Peter avea opt ani, la doi ani după sfârşitul războiului, tatăl lui a fost eliberat şi s-a întors să lucreze pentru compania petrolieră. În anul 1947 părinţii săi au obţinut o excursie în New York pentru a vizita compania Exxon, însă nu li s-a mai permis să se întoarcă în ţară, iar Peter şi fratele lui au mers să locuiască cu bunicii lor în oraşul Lipova din Transilvania. Cei doi fraţi şi-au reîntâlnit părinţii în America, în momentul în care Peter avea 15 ani. Acolo a studiat la Princeton şi Stanford Business School, unde a absolvit un MBA în 1963.

În anul 1963 i s-a oferit un job la Young & Rubicam, companie în care a avut o carieră de 37 de ani. În 1994 Georgescu a fost ales CEO-ul companiei, fiind prima persoană care a deţinut această funcţie născută în afara Statelor Unite.

Georgescu a fost preşedinte al Y&R Advertising, precum şi preşedinte al fostei divizii internaţionale a Young & Rubicam. În perioada în care a fost preşedintele Young & Rubicam, veniturile companiei au crescut cu 300%, iar profiturile cu 900%.

Românul, care a deţinut poziţii de management în mai multe companii din SUA şi Europa, este membru al consiliile de administraţie ale Levi’s, International Flavors & Fragrances, EMI şi Toys 'R' Us. De asemenea, deţine funcţia de vice-preşedinte al New York-Presbyterian Hospital şi este membru al Council on Foreign Relations.

Institutul Aspen România este o organizaţie non-guivernamentală, non profit care face parte din reţeaua internaţională Aspen cu sedii în SUA, Franţa, Germania, Italia, Spania, India şi Japonia.