Ştefan Liuţe la a doua încercare în antreprenoriat: Vrem profit, zece clienţi şi să ne consolidăm echipa

Autori: Cristina Rosca , Andreea Mindrila 02.07.2012

După treisprezece ani de când s-a lansat pentru prima dată în antreprenoriat prin înfiinţarea agenţiei de branding şi digital Grapefruit, Ştefan Liuţe porneşte din nou pe acest drum alături de soţia sa, Adriana, punând bazele unei noi agenţii de branding, Storience.

Tânăra familie de antreprenori a decis să facă acest pas pentru că, spun cei doi soţi, statutul de antreprenor îţi permite să faci lucrurile aşa cum crezi cel mai bine de cuviinţă, dar şi să imprimi o direcţie în procesul de comunicare pentru client. Până de curând, Adriana (30 de ani) şi Ştefan (36 de ani) Liuţe au lucrat în echipa Grapefruit, fondată de Liuţe împreună cu alţi parteneri.

 

Nu ne-a fost teamă

"Ne place foarte mult ceea ce facem, adică branding, şi de aceea vrem să facem lucrurile aşa cum ne dorim. Acesta este unul dintre avantajele antreprenoriatului. A fost o decizie complicată, pe care am cântărit-o mult timp. Nu te hotărăşti de pe o zi pe alta să începi un business nou", spune Ştefan Liuţe.

Soţia lui adugă faptul că înainte de a pleca de la Grapefruit au lăsat totul în regulă la proiectele pentru care au lucrat, şi nu au lăsat niciun client "în aer".

Deşi contextul economic actual este unul dificil, cei doi susţin că nu le-a fost teamă să pornească un business nou în condiţiile în care pentru industria de branding ultima perioadă a fost una bună pentru găsirea de noi clienţi şi de noi proiecte.

"Nu ne-a fost teamă. Suntem conştienţi că prin această decizie ne asumăm implicit o doză mare de risc, însă nu credem că este mai dificil acum, în perioadă de criză. În plus, pe partea de branding lucrurile stau bine pentru că pe piaţă nevoia de branding este mare, iar companiile încep să investească în comunicarea pe termen lung. Mai mult, un avantaj pentru noi este că nu pornim de la zero, pentru că avem în spate experienţa anilor trecuţi iar clienţii ne cunosc".

Deşi şi-au lansat propria companie de doar câteva zile, Adriana Liuţe menţionează că deja colaborează cu un nucleu de designeri, iar primii clienţi ai agenţiei nu au întârziat să apară.

"Avem deja trei clienţi, care activează în domenii precum educaţie şi farma". Cei doi soţi însă nu oferă numele clienţilor.

 

Branding vs medicină şi jurnalism

Ştefan Liuţe spune că în ceea ce priveste comunicarea pentru companiile din sectorul farma, background-ul lui profesional reprezintă un avantaj, pentru că este medic şi înţelege foarte bine care sunt nevoile de comunicare pe sectorul medical. Liuţe a terminat medicina în 2000, însă cu un an înainte pusese deja bazele Grapefruit.

"În 1999 pornisem deja Grapefruit la mine acasă, şi împreună cu Marius Ursache şi cu Laurian Grindoc lucram pentru clienţi din străinătate, pe internet. În primii doi ani am avut doar clienţi străini. Din 2006 am venit de la Iaşi şi am lansat biroul Grapefruit din Bucureşti".

El spune că a ales să-şi facă o carieră în branding pentru că, spre deosebire de sistemul medical, piaţa de publicitate îi oferea un grad mult mai mare de independenţă, fiind în acelaşi timp un mediu mult mai interactiv. Liuţe nu a practicat medicina decât un singur an ca stagiar, însă uitându-se în spate, spune că nu ar schimba nimic. Dacă ar fi rămas totuşi în domeniul în care şi-a făcut studiile, ar fi practicat medicină nucleară.

"Ca antreprenor, la 23 de ani, am văzut că dacă aveam un proiect de branding, rezultatele, efectele, erau imediat vizibile, ceea ce mi-a plăcut foarte mult. Aveam libertate, iar lucrul acesta m-a atras. Medicina îmi plăcea mult, însă sistemul este unul rigid, în care oricât de mult ar încerca cineva să schimbe lucrurile, este foarte dificil", adaugă Ştefan Liuţe.

Spre deosebire de soţul său, Adriana Liuţe a studiat şi a lucrat în domenii într-o oarecare măsură conexe. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism şi a practicat câţiva ani, a lucrat într-o multinaţională în domeniul comunicării iar în urmă cu doi ani s-a alăturat echipei Grapefruit.

 

Prea devreme pentru profit

Tinerii antreprenori spun că este prea devreme să vorbească despre venituri sau despre cifra de afaceri, însă recunosc că şi-au stabilit o serie de obiective pentru acest an.

"Obiectivele de business pentru acest an sunt să fim profitabili cât mai repede, să avem în portofoliu zece clienţi şi să ne consolidăm echipa, care este cel mai important activ pentru o companie", susţin cei doi.

Printre serviciile pe care le oferă agenţia Storience se numără cele de branding, identitate vizuală, servicii de naming. Cei doi antreprenori nu doresc să ofere cifre exacte în privinţa valorii unui proiect de branding, dar spun că preţul porneşte de la câteva mii de euro şi poate ajunge până la câteva zeci de mii de euro.

"Este dificil ca în condiţiile actuale companiile să fie dispuse să aloce mai mult de 100.000 de euro pentru un proiect de branding, însă asta nu înseamnă că nu există proiecte care să ajungă la o astfel de valoare".

În ceea ce priveşte durata unui astfel de proiect, ea variază de la minim 3-4 luni la chiar peste un an. Media este însă de circa şase luni.

Ştefan Liuţe spune că deşi în alte industrii preţul este un factor decisiv, în branding acest element este unul important, însă există mulţi clienţi care nu se uită doar la preţ, ci pentru ei contează şi alte lucruri.

Cei doi antreprenori susţin că pentru companiile de consultanţă româneşti clienţii sunt antreprenori locali şi consideră că există multe oportunităţi de creştere a business-ului pe zona de servicii, fiind de părere că în acest sector se va investi destul de mult în următoarea perioadă. Deşi cei mai mulţi bani îi au multinaţionalele, acestea lucrează pe proiecte de branding cu aceeaşi companie la nivel internaţional. Agenţiile sunt alese de compania mamă.