După ce au crescut de 17 ori în nouă ani, cheltuielile cu publicitatea pe Internet vor ajunge la 41 mil. euro în 2012

Autor: Andreea Mindrila 19.07.2012

Sumele alocate pentru publicitatea pe Internet au înregistrat o evoluţie spectaculoasă în ultimii nouă ani, partea de online fiind singura care a continuat să crească şi în perioada de criză, în pofida faptului că toate celelalte medii de comunicare au scăzut permanent începând cu 2008.

Pentru toate mediile de comunicare, cu excepţia digitalului, 2008 a fost anul de vârf, aşa cum a fost şi în cazul economiei locale.

Potrivit informaţiilor oferite de Media FactBook, un studiu al pieţei româneşti de advertising realizat de agenţia Initiative, parte a grupului de comunicare Lowe, sumele alocate de companii pentru publicitatea pe Internet au crescut de la două milioane de euro în 2003 până la 34 de milioane de euro anul trecut. Acest lucru  înseamnă că într-un interval de nouă ani sumele investite în publicitatea online s-au majorat de 17 ori. Pentru 2012, potrivit Media FactBook, se estimează că aceste cheltuieli vor ajunge la 41 de milioane de euro, continuând trendul ascendent şi înregistrând un avans de 20% faţă de anul trecut.

Multe dintre agenţiile de publicitate şi-au propus să se dezvolte sau să-şi consolideze afacerile pe partea de digital, pentru că, spun reprezentanţii acestora, digitalul oferă multe oportunităţi de business.

Alex Vişa, managing partner HyperActive, agenţia de digital a grupului Lowe, spune că avantajul comunicării în online este acela că este un mediu foarte uşor segmentabil. Deşi companiile mici şi mijlocii cred mai mult în mijloacele media tradiţionale, acestea au început să se orienteze şi spre comunicarea şi promovarea în mediul online.

"Anul 2011 a fost unul important, considerăm noi, pentru ca atenţia marketerilor s-a îndreptat către tot ce înseamnă comunicare digitală. Nu mai există clienţi care să nu se gândească la a face ceva în mediul digital", spune Vişa.

De aceeaşi părere este şi Alex Bădilă, managing director la Publicis, agenţia de publicitate a grupului cu acelaşi nume, care spune că vor continua să investească şi să se dezvolte pe partea de digital pentru a adapta procesul de lucru astfel încât să răspundă nevoilor clienţilor cu care colaborează.

Digitalul “a muşcat” în 2011 din bugetele de comunicare alocate pentru TV, print, radio sau outdoor, fapt demonstrat şi de cotele de piaţă, după cheltuielile totale cu publiciatea, înregistrate anul trecut de aceste medii de comunicare.

Astfel, potrivit datelor Media FactBook, cota de piaţă deţinută de TV a scăzut de la 66,2% în 2010 la 64,7% anul trecut, cea a cheltuielilor de advertising în print de la 8,2% la 7,8%, în timp ce Internetul a crescut de la 8,3% la 11% în 2011.