Dumitrescu, GfK România: Cele mai multe solicitări pentru studiile de piaţă vin din sectorul FMCG

Autori: Andreea Mindrila , Cristina Rosca 05.08.2012

Andi Dumitrescu, directorul general al companiei de cercetare de piaţă GfK România, spune că cele mai multe solicitări pentru realizarea de studii de piaţă provin din partea companiilor din sectorul bunurilor de larg consum (FMCG), explicaţia fiind că acest domeniu a fost întotdeauna unul foarte competitiv.

“În acest sector sunt foarte mulţi jucători internaţionali, obişnuiţi cu studii de piaţă peste tot în lume. În mod evident, de aici vin şi cele mai multe proiecte de cercetare”.

Potrivit lui Dumitrescu, se observă de asemenea că în ultima perioadă companiile din industria farmaceutică, financiar – bancară, telecom şi media sunt foarte active în domeniul cercetării de piaţă.

“Chiar şi interesul pentru studiile dedicate pieţei auto este în creştere, în ciuda ultimilor doi ani care nu au fost deloc favorabili”.

Situaţia sectorului de cercetare de piaţă a cunoscut o îmbunătăţire, în 2011 lucrurile evoluând favorabil comparativ cu 2009 şi 2010, chiar dacă ritmul anual de creştere nu a depăşit 10%.

“Deşi situaţia economică este în continuare dificilă, clienţii companiilor de research au înţeles importanţa cercetării. Oamenii de research din companii au din ce în ce mai multă experienţă şi pot folosi din ce în ce mai bine rezultatele studiilor. Astfel, piaţa de research s-a majorat în 2009 faţă de 2010 cu peste 6%, iar în 2011 creşterea a fost chiar mai importantă, de aproximativ 10%”, spune şeful GfK România.

Această evoluţie a pieţei transmite un semnal bun, în contextul în care în ultimii trei ani criza economică şi financiară care a afectat economia locală a condus la un declin cumulat al consumului de aproape 20%. Compania de cercetare de piaţă GfK a avut anul trecut o cifră de afaceri de 46,8 milioane lei (11 mil. euro), în creştere cu 17% faţă de 2010, când valoarea business-ului a fost de aproape 40 milioane lei (9,5 mil. lei), potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Totuşi, dacă în 2010 compania a avut un profit de 1,4 milioane lei, anul trecut GfK România a înregistrat o pierdere de 4,9 milioane lei.

Dumitrescu precizează că în ultimul an cele mai solicitate cercetări sunt cele de satisfacţie a consumatorilor şi studiile care urmăresc înţelegerea stilului de viaţă şi comportamentul consumatorilor.

“De asemenea, se bucură de un mare interes şi studiile care măsoară cota de piaţă sau cele de tip Mystery Shopping. Studiile de shopper, de analiză a comportamentului cumpărătorului, solicitate atât de producători, cât şi de retaileri, au cunoscut şi ele un succes important”, spune Andi Dumitrescu.

Strategia companiei de cercetare de piaţă a avut două componente, explică Dumitrescu, iar acestea au fost utilizarea de soluţii integrate, din mai multe surse, precum şi investiţiile realizate în metodologii şi abordări noi, dar şi în oameni foarte bine pregătiţi.

“În acest mod, rezultatele cercetărilor conţin insight-uri foarte valoroase, lucru care ne-a ajutat să creştem business-ul cu clienţii existenţi şi să câştigăm alţii noi”.

Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, dacă în 2010 compania a avut un număr mediu de 140 de angajaţi, anul trecut investiţiile în resursele umane s-au reflectat şi în creşterea numărului personalului, astfel încât numărul mediu de angajaţi a ajuns la 199.

GfK România şi-a dezvoltat portofoliul prin câştigarea de clienţi noi în majoritatea industriilor. “În plus, în ceea ce priveşte clienţii strategici, dintre cei din top 10 ca importanţă pentru business-ul nostru nu am pierdut niciunul în ultimii doi ani”, precizează Dumitrescu.