Toma, Oops Media: În primele şase luni de activitate am depăşit targetul propus, trebuie să aşteptăm însă finalul anului

Autor: Andreea Mindrila 19.08.2012

Lucian Toma, director de vânzări în cadrul companiei de publicitate indoor Oops Media, spune că în primele şase luni ale acestui an, din punct de vedere al business-ului, Oops Media a depăşit deja targetul de activitate pe care şi l-a propus, însă este precaut în privinţa evoluţiei afacerii pe parcursul întregului an.

"Pentru acest an previziunile sunt mai bune decât în 2011, deja am depăşit în primele şase luni de activitate targetul propus. Să vedem la final de an, însă cred că vom avea o cifră de afaceri mai mare decât în 2011. Există semne de creştere a economiei, euro începe să revină la cursul de acum câteva luni, se apropie şi sărbătorile, aşadar o perioadă propice bugetelor de publicitate".

Bugete mici

El spune că anul trecut a fost unul mai bun decât 2010 din punct de vedere al numărului de clienţi, pentru că Oops Media şi-a dezvoltat portofoliul, însă ca cifră de afaceri 2011 a adus o scădere comparativ cu anul precedent. Potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, în 2011 cifra de afaceri obţinută de compania de publicitate indoor a fost de 870.000 lei, însă cifrele pentru 2010 nu sunt disponibile.

"Bugetele au scăzut, şi chiar dacă noii clienţi au dorit să încerce medii noi de promovare, bugetele investite au fost mici. La fel s-a întâmplat şi cu o parte dintre clienţii vechi, parteneri de cursă lungă, care au mai redus din bugete", susţine Toma.

În privinţa profitului companiei, el spune că marja de profit este aceeaşi (potrivit datelor publicate pe Ministerul de Finanţe, în 2011 profitul net obţinut a fost de 280.000 lei, ceea ce înseamnă o marjă de profit de 32%).

"Lucrăm cu bugete mici. Dacă cifra de afaceri scade, scade şi profitul", spune Toma.

Contextul economic dificil din ţara noastră, care a fost afectată de criză începând cu 2009, a determinat scăderea puterii de cumpărare a clienţilor, ceea ce s-a reflectat direct în reducerea consumului şi implicit în scăderea bugetelor alocate de companii pentru marketing şi comunicare. Astfel, declinul cumulat al consumului în perioada 2009-2011 este de aproape 20%.

FMCG-ul investeşte cel mai mult

În ultima perioadă Oops Media a câştigat clienţi noi, spune Lucian Toma, însă nu oferă exemple concrete. Din anul 2001, de când şi-a început activitatea, compania a avut clienţi din domenii variate, de la auto, beauty, medicamente, real estate, sănătate, până la electrocasnice, telecom, software, detergenţi, promovarea filmelor sau concertelor.

"Cele mai mari bugete vin de la companiile din FMCG, topul firmelor care alocă cele mai mari cheltuieli de publicitate fiind aproximativ acelaşi cu topul companiilor care investesc aceste bugete în promovarea realizată de Oops Media".

Reţeaua Oops Media cuprinde în prezent 550 locaţii HoReCa - baruri, cafenele, restaurante, hoteluri, în toaletele cărora compania a instalat peste 3.500 de rame. Pe lângă campaniile cu afişaj static, directorul de vânzări al Oops Media spune că firma derulează şi implementează concepte de comunicare şi în afara toaletelor, ca de exemplu proiecte speciale cu branding de locaţii, tricouri pentru staff-ul barurilor, flyere, distribuţie de produse, lansări de produse, organizarea de evenimente şi concerte.

"Avem o relaţie cu toate părţile implicate în această piaţă. Nu suntem legaţi de nişte pereţi, dar de acolo pleacă întregul concept de promovare".

Oops Media lucrează de asemenea şi cu o reţea de saloane de înfrumuseţare - aproximativ 200 de locaţii - în care derulează proiecte de indoor, BTL şi livrări de produse (sampling).

Se pune din nou accentul pe idee

Toma spune că, din cauza reducerii bugetelor de marketing şi comunicare, Oops Media a fost nevoită să vină cu idei noi, proiecte noi, dar şi clienţi noi, pentru a compensa o parte din tăierile anterioare de bugete.

"Fie echipa de vânzări a adus clienţi noi, fie aceştia au venit spre noi. Toţi au dorit să încerce un mediu nou de promovare, credem noi cu rezultate bune în activitatea lor".

Din punct de vedere al obiectivelor de business stabilite pentru acest an, Toma spune că Oops Media şi-a propus să obţină o cifră de afaceri mai mare comparativ cu anul trecut, să înceapă anul 2013 pe un trend ascendent pentru a se orienta mai mult spre dezvoltarea de proiecte noi.

Tendinţa identificată de Lucian Toma pe piaţa de publicitate indoor în ultimii ani a fost faptul că pentru firme elementul cel mai important când venea vorba de publicitate era preţul, însă acest lucru începe să se schimbe, iar companiile sunt atrase de proiectele noi.

"În ultimii ani, tendinţa a fost "să facem ieftin". Acum însă se pare că revine ideea de proiecte noi, cu care începusem să lucrăm înainte de 2009. Ideile atrag, şi dacă sunt implementate bine, la costuri bune, atunci cu siguranţă că vor avea şi rezultate. Ieftin nu înseamnă întotdeauna şi eficient".

În privinţa modului în care au evoluat preţurile în publicitatea indoor, Toma spune că dacă nu exista momentul "criză" în 2009, reţelele de publicitate ar fi avut acum rate card-uri (fără discount) de câteva ori mai mari decât în 2008.

"Iată însă că şi în 2012 piaţa lucrează cu aceleaşi rate card-uri ca în ultimii ani, şi aici mă refer strict la cei pe care îi cunosc. Probabil 2013 va fi un an în care cei mai mulţi vor adăuga câteva procente rate card-urilor, în încercarea de a mai atenua puţin rezultatele din ultimii ani. Noi încă nu am luat o decizie în această privinţă, încercăm să găsim în continuare soluţii de atenuare a scăderilor fără a modifica rate card-urile - o soluţie posibilă fiind oferirea unor rame bonus în detrimentul unor discounturi mai mari. Vom vedea însă cum vor fi activităţile pe piaţă şi, în funcţie de acest lucru, vom lua o decizie", conchide Toma.