Patrick Ricard, conducătorul imperiului de băuturi alcoolice Pernod Ricard, s-a stins din viaţă

Autor: Ioana Nita 21.08.2012

Patrick Ricard, conducătorul unui imperiu global care s-a dezvoltat pe seama poftei de băuturi alcoolice de prestigiu şi omul care a dat Franţei o lecţie referitor la cum poţi profita de pe urma globalizării, a decedat vineri la vârsta de 67 ani, scrie Financial Times.

Piatra de temelie a succesului său la Pernod Ricard, al doilea producător de băuturi alcoolice la nivel mondial în funcţie de vânzări, a reprezentat doar un impuls pentru flerul său privind afacerile la nivel internaţional.

Ricard a fost fiul lui Paul Ricard, care a creat lichiorul Pastis în oraşul Marseille din Franţa în 1932. Băutura cu gust de anason a devenit cunoscută la nivelul întregii ţări în principal pentru că turiştii francezi o testau în regiunea Provence, iar apoi o cumpărau ca amintire pentru acasă.

Ricard, o persoană modestă şi caldă, spunea că nu a avut de ales în legătură cu intrarea în afacerea de familie. "Dacă nu m-aş fi alăturat companiei Ricard, tata ar fi considerat acest lucru ca pe un gest de trădare. Avea un caracter puternic, şi oricum, în acea perioadă făceai ce ţi se spunea", a spus Ricard cândva.

În 1975, distileria Ricard a fuzionat cu Pernord, producătorul de lichior rival. Însă această afacere a avut o importanţă redusă faţă de consolidarea agresivă bazată pe îndatorare pe care a realizat-o Ricard după ce a devenit preşedinte şi director executiv al companiei în 1978.

Prima mare afacere a fost achiziţia de 8,15 miliarde dolari a distileriei canadiane Seagram's, pe care a realizat-o alături de compania Diageo din Marea Britanie în 2001.

Partea deţinută de compania Pernod Ricard din Seagram's include whisky-ul Chivas Regal, care a devenit foarte bine vândut în China în perioada de boom a Asiei.

În 2005, Pernod Ricard a dezvoltat afacerile companiei şi mai mult prin achiziţia producătorului şi distribuitorului britanic de băuturi spirtoase Allied Domecq. În această tranzacţie, compania a fost ajutată de Fortune Brands din SUA.

Brandurile pe care Pernod Ricard le-a inclus în portofoliul său în urma achiziţiei de 7,4 miliarde dolari au fost whisky-ul Ballantine's şi gin-ul Beefeater.

Într-o industrie unde costurile fixe de distribuţie sunt mari, este bine să ai volume mari care să treacă prin reţeaua ta de vânzări, iar cele două mari afaceri ale lui Ricard au făcut exact acest lucru.

Ulterior, în 2008, Pernod Ricard a cumpărat Vin&Sprit, producătorul suedez al votcii Absolut, pentru 5,6 miliarde dolari, sumă care includea şi datoriile acestuia. Tranzacţia a fost încheiată înainte să fie necesar ca împrumuturile producătorului francez să fie ţinute în frâu.

Ricard nu era tipul de director executiv care să se ocupe de politică în spatele scenei. Stilul său de management se axa pe a da autonomie celor care conduceau subsidiarele.

La sfârşitul anului 2008, Ricard a renunţat la funcţia de CEO, însă a rămas preşedinte al companiei.

Managementul companiei, care are o capitalizare de piaţă de 23 miliarde dolari şi este deţinută în proporţie de 14% de familia Ricard, a fost preluat de Pierre Pringuet, care este actualul CEO al Pernod Ricard.

Se pare că Ricard a suferit un atac de cord în insula Bendor, una dintre cele două insule deţinute de familia sa pe coasta de sud a Franţei. Ricard era căsătorit şi avea trei copii.