Profesii

Marele handicap al tinerilor: se pierd cand sunt luati la intrebari de angajatori

07.11.2005, 18:03 55

Studiile din ultimii ani au aratat ca principala temere a tinerilor care vor sa se angajeze este legata de lipsa experientei cerute de angajatori. Reprezentantii companiilor prezente saptamana trecuta la targul de locuri de munca "Jobfest" au confirmat acest lucru, adaugand insa ca majoritatea studentilor si a proaspetilor absolventi nu se descurca tocmai grozav atunci cand vine momentul sa isi "vanda" calitatile.

Tanarul proaspat iesit de pe bancile facultatii intra in biroul angajatorului, mandru de noua sa conditie de om matur, care se va intretine prin propria munca si va lasa in urma dependenta de parinti.

CV-ul imaculat din mapa il ingrijoreaza un pic, insa este convins ca orientarea de moment il va ajuta sa se descurce si sa treaca teafar prin cercurile de foc ale interviului. Discutia incepe, intrebarile omului de la birou par din ce mai grele, iar raspunsurile intarzie sa apara. Tanarul se fastaceste si asculta dezarmat ultima replica a angajatorului : "Ne pare rau, dar nu corespundeti profilului pe care il cautam noi".



Nu stiu sa se vanda

Conform managerilor de resurse umane prezenti la "Jobfest", profilul de mai sus este foarte des intalnit in randul fortei de munca tinere, care aspira la un post bine platit in cadrul unei companii de mare prestigiu.

"Modul lor de prezentare nu ii avanteaza. Nu stiu sa se vanda, nu stiu cum sa isi exploateze atuurile si nu au o idee clara despre ce ar putea sa faca pentru ei, ca sa se dezvolte prin fortele proprii", explica Andreea Achim, senior HR consultant la Adecco, companie de selectie si plasare a fortei de munca.

Ea spune ca foarte multi dintre tinerii cu care intra in contact in procesul de recrutare au probleme in ceea ce priveste definirea propriilor dorinte si asteptari. Majoritatea nu stiu ce vor, nu realizeaza ce competenta au, pe ce fel de pozitii si-ar dori sa lucreze si cat ar putea sa castige.

"Nu au idee ce trebuie sa dezvolte si sa isi puna in valoare, ce ar putea sa imbunatateasca la ce au de oferit, astfel incat cota lor sa creasca", adauga ea.

Achim estimeaza ca, in functie de pretentiile angajatorilor si de duritatea interviului, reusesc sa se angajeze intre 20 si 40% dintre tinerii care vin la Adecco.



Multi fara initiativa

Pentru Suzane Nuridsany, HR manager la Palmer Consult, companie de recrutare, candidatii se impart in doua mari categorii: cei cu initiativa si cei fara initiativa. Din pacate insa, cea de-a doua pare sa fie mai cuprinzatoare.

"Sunt foarte multi studenti care nu stiu cum sa completeze un CV avantajos, pentru ca in scoala nu se face educatie in acest sens", spune ea.

Nuridsany a observat si un anumit pesimism in randul tinerilor care vor sa se angajeze. Multi pleaca de la ideea ca lipsa experientei inseamna automat si lipsa sanselor de angajare, chiar daca stiu limbi straine sau au alte abilitati.

Ea afirma ca o incercare de angajare cu acest tip de abordare este sortita esecului, pentru ca o atitudine energica si increderea in propria persoana se numara printre cei mai importanti factori in ecuatia angajarilor.



Portretul robot al candidatului ideal

Candidatul bine pregatit, care spera sa iasa in evidenta si sa isi asigure sanse mari de angajare, trebuie sa intruneasca o serie de calitati indispensabile oricarei companii care urmareste performanta.

Pachetul minim ar include studiile superioare, cunoasterea limbii engleze daca nu a mai multor limbi straine, abilitatile necesare postului vizat si un minim de experienta.

Pe langa acestea, tanarul care vrea sa se angajeze trebuie sa fie o persoana cu multa initiativa, dinamica si, in anumite cazuri, trebuie sa fie disponibil sa lucreze ore suplimentare la solicitarile angajatorului.

Alina Rusu, recruiting manager la Procter & Gamble Romania, spune ca activitatile extrascolare din timpul facultatii conteaza foarte mult si ca, pe langa acestea, tinerii trebuie sa se informeze din timp in ceea ce priveste mediul de munca.

"Nu cerem experienta profesionala, dar cerem realizari. Din ce in ce mai multi inteleg ca asta poate insemna si o activitate neplatita, inscrierea intr-o asociatie studenteasca sau un proiect cu prietenii, adica lucruri prin care sa demonstreze ca sunt activi", explica ea.

Rusu precizeaza ca Procter & Gamble face angajari doar la entry-level si ca a demarat mai multe programe de educare a studentilor, tocmai pentru ca acestia nu sunt prea bine informati asupra pietei muncii.

"Mergem la cei din anii terminali si le spunem cum sa se pregateasca pentru un loc de munca pe care si-l doresc, cum sa se pregateasca pentru un interviu, cum sa isi faca o lista de realizari si cum sa isi caute firma dorita", spune ea.

Specialistii in recrutare sunt de parere ca politica universitatilor in acest sens este deficitara, pentru ca nu permite tinerilor sa acumuleze experienta practica si sa se informeze corespunzator.

"Cred ca una din solutii ar fi ca reprezentantii companiilor sa vina in facultati si sa isi aleaga cate un student pe care sa il urmareasca si sa il formeze, pentru a-l angaja apoi dupa terminarea facultatii", spune Suzanne Nuridsany. liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO