Suplimente

Evoluţia comerţului în era digitală – provocări şi tendinţe în eforturile de adaptare la preferinţele consumatorilor

Anuar ZF/Deloitte Top 1.000 Cele mai mari companii din România

Evoluţia comerţului în era digitală – provocări...

Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România

Georgiana Singurel, Partener, Reff & Asociaţii Deloitte Legal


În contextul evoluţiilor înregistrate în domeniul tehnologiei în ultimii ani, al utilizării la scară largă a platformelor online, a telefoanelor mobile sau a reţelelor de socializare în vederea achiziţionării, comparării, verificării comentariilor sau recenziilor disponibile în legătură cu produsele sau serviciile de interes, comerţul a cunoscut o transformare semnificativă, astfel că jucătorii din domeniu s-au adaptat în permanenţă pentru a face faţă concurenţei pentru menţinerea şi creşterea numărului de clienţi.

În ciuda provocărilor operaţionale cu care se confruntă în prezent, precum şi a numeroaselor acte normative la nivel european pe care autorităţile le adoptă în încercarea de a ţine pasul cu schimbările din societate şi, mai ales, cu evoluţia rapidă a tehnologiei, comercianţii trebuie să ia în considerare o serie de tendinţe care se remarcă la nivel global şi să le valorifice în oportunităţi de afaceri.

Personalizarea este una dintre aceste tendinţe, respectiv utilizarea datelor analitice, a inteligenţei artificiale şi a soluţiilor tehnologice inovative pentru adaptarea şi personalizarea ofertelor, a sistemelor de recomandare şi, în general, pentru a interacţiona cu consumatorii.

Adoptarea modelului omnichannel, care constă în integrarea canalelor online şi offline, în vederea oferirii unei experienţe complete consumatorilor, prin diferite puncte de conectare, precum website-uri, aplicaţii, social media şi magazine fizice, reprezintă o altă tendinţă de care comercianţii trebuie să ţină cont pentru a rămâne relevanţi în piaţă.

Şi, nu în ultimul rând, sustenabilitatea - adoptarea de practici ecologice şi responsabile din punct de vedere social, cum ar fi reducerea amprentei de carbon, utilizarea energiei regenerabile, aprovizionarea etică şi sprijinirea comunităţilor locale ‒, devine tot mai importantă în alegerea comerciantului de către cumpărători.

În timp ce trendul de implementare a modelului omnichannel se remarcă deja şi în România, în special în comerţul alimentar, unde vedem un interes crescut al marilor lanţuri de retail (care deţin, de altfel, o pondere de o treime în top 20 jucători din domeniu), tendinţele privind personalizarea şi sustenabilitatea vor cunoaşte probabil o amploare şi mai mare în perioada următoare, în contextul viitoarelor reglementări.


Eforturi semnificative de conformare la noile reglementări

Astfel, o provocare suplimentară pentru businessuri va consta în conformarea cu actele normative recent adoptate, precum Actul privind serviciile digitale (Digital Services Act - DSA), care vizează crearea unui mediu online mai sigur şi creşterea responsabilităţii şi a transparenţei platformelor online, cu implicaţii importante pentru utilizarea algoritmilor şi a inteligenţei artificiale, sau Actul privind pieţele digitale (Digital Markets Act - DMA), care urmăreşte să prevină practicile neloiale şi să promoveze concurenţa pe pieţele digitale. În consecinţă, comercianţii cu amănuntul trebuie să se asigure că platformele, procesele şi politicile lor privind vânzările online sunt în conformitate cu aceste reglementări, pentru că, în caz contrar, riscă amenzi şi sancţiuni semnificative.

Totodată, pe fondul preocupărilor legate de mediu, au fost propuse recent noi acte normative, respectiv Directiva privind afirmaţiile legate de mediu, care stabileşte cerinţe pentru comercianţi în ceea ce priveşte fundamentarea şi comunicarea afirmaţiilor ecologice explicite, precum şi Directiva privind greenwashing-ul, care se referă la toate afirmaţiile de durabilitate transmise în relaţia cu consumatorii şi introduce mai multe interdicţii şi criterii pentru afirmaţiile ecologice explicite (prin care comercianţii descriu un produs, un serviciu sau organizaţia însăşi ca având un impact pozitiv asupra mediului, cum ar fi „ambalaj prietenos cu mediul”, „sticlă 100% din plastic reciclat”, „compostabil”, „biodegradabil” etc.). Astfel, comercianţii vor trebui să asigure conformarea cu viitoarele reglementări în orice mesaj sau comunicare adresată consumatorilor.

Va fi aşadar interesant de văzut în perioada următoare în ce măsură comercianţii se vor adapta, pe de o parte, la provocările tehnologice şi operaţionale cu care se confruntă pentru a ţine pasul cu cerinţele consumatorilor, precum şi la cele de natură legislativă sau fiscală, respectiv schimbarea sistemului de impozitare pentru companiile cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro (care afectează marii comercianţi) sau noile reguli de raportare fiscală implementate în ultimii ani – SAF-T, RO e-Factura, RO e-Transport.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO