„Funcţiunea existentă“, respectiv cea de obiectiv industrial, a devenit incompatibilă cu „prestigiul zonei“.
Consiliul Local Braşov a aprobat planul urbanistic zonal depus de Mondelez România, proprietarul brandului de ciocolată Poiana, care prevede construirea unui ansamblu - cuprins dintr-un hotel, un centru de conferinţe şi spaţii comerciale - pe terenul fabricii din strada Alexandru Ioan Cuza unde până acum câţiva ani se produceau drajeuri.
Astfel, proprietarii fabricii au primit avizul pentru a schimba destinaţia terenului de circa un hectar din zona istorică a oraşului, unde se află una din cele două fabrici Poiana, cu o istorie de peste 110 de ani.
„Având în vedere că funcţiunea existentă (industrială - fosta fabrică de produse zaharoase) este incompatibilă cu prestigiul zonei, iar densitatea comercială, raportată la un areal larg - cartierul Blumăna - este redusă în zonă, s-a stabilit necesitatea analizării unor funcţiuni care să valorifice avantajele amplasamentului. Prin documentaţia prezentată, se solicită construirea unui ansamblu – hotel, centru conferinţe, spaţii comerciale -, suprafaţa studiată în PUZ fiind de 1,3 hectare“, se arată în studiul de oportunitate avizat de primăria Braşov.
„Studiul de oportunitate privind documentaţia „PUZ - Ansamblu Hotel - Centru de Conferinţe – Spaţii Comerciale“ a fost iniţiat înainte de vânzarea terenului de pe strada Alexandru Ioan Cuza din Braşov. În momentul de faţă terenul nu ne mai aparţine“, a spus pentru ZF Doina Cavache, Corporate Affairs Manager al Mondelez România. Ea nu a precizat cine sunt noii proprietari ai fabricii. Proprietarul brandurilor de ciocolată Milka şi Poiana, cu afaceri pe plan local de circa 130 mil. euro, mai deţine o fabrică în Braşov, situată pe Strada de Mijloc, acolo unde s-a produs până în 2009 brandul de ciocolată românesc Poiana. De atunci ciocolata Poiana a început să fie importată din Bulgaria.
Schimbarea destinaţiei terenului pe care se află fabrica vine în contextul în care industria românească nu mai este la fel de atractivă pentru investitorii străini, pe terenurile unor foste fabrici cu tradiţie în România fiind construite malluri, hipermarketuri, clădiri de birouri sau hoteluri. Pentru a putea atrage investitori, proprietarii fostelor fabrici au schimbat destinaţia zonelor pe care se aflau aceste unităţi.
În ultimii ani, majoritatea tranzacţiilor cu terenuri de mari dimensiuni au fost realizate doar după ce proprietarii iniţiali au obţinut autorizarea unor planuri urbanistice care să permită dezvoltarea construcţiilor vizate de investitori.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.03.2014