ZF 24

Burger King vrea să-şi încerce norocul a doua oară în România şi trimite o delegaţie în toamnă la Bucureşti

La intrarea pe piaţă, în 2008, Burger King a ales să meargă în special în centre comerciale, unde erau deja prezenţi ceilalţi doi mari jucători pe fast-food - McDonald's şi KFC. Tot lângă aceştia s-a poziţionat şi în Piaţa Romană, singura unitate stradală a lanţului şi, totodată, ultima deschisă în decembrie 2010

Autor: Cristina Roşca

18.08.2014, 14:55 25090

Lanţul american de fast-food Burger King, care are peste 13.500 de restaurante la nivel mondial şi afaceri ce au depăşit 1 mld. dolari anul trecut, va trimite în această toamnă o delegaţie la Bucureşti pentru a reanaliza piaţa locală în vederea unei reintrări.

Pentru gigantul din industria fast-food care se bate cu McDonald’s, KFC şi Subway aceasta ar fi a doua încercare pe piaţa locală după ce în urmă cu doi ani compania Atlantic Restaurant System, operatorul francizei Burger King în România, a intrat în insolvenţă şi a închis reţeaua.

Potrivit surselor din piaţa de profil, grupul reanalizează piaţa locală unde ar vrea să intre în joint-venture cu un partener local sau străin. Până la închiderea ediţiei reprezentanţii Burger King nu au răspuns întrebărilor ZF cu privire la planurile de reintrare în România. „Un prim restaurant ar putea fi deschis abia în prima parte din 2015. Acum compania doar analizează piaţa“, spune o sursă din piaţă.

Burger King este de altfel în prezent singurul jucător din careul de aşi al fast-foodului mon­dial care nu este prezent pe piaţă. McDonald’s şi KFC au fiecare o istorie de aproape două decenii, în timp ce Subway a intrat pe piaţă abia în 2012, însă s-a extins agresiv ajungând la 20 de restaurante.

Lanţul de fast-food Burger King a fost iniţial adus pe piaţa locală în 2008, ultimul an de boom economic, de oamenii de afaceri Eli Davidai şi Marius Nasta. Patru ani mai târziu reţeaua intra în insolvenţă la cererea centrului comercial Liberty Center (preluat, în urma unui dosar de executare silită din 2012, de băncile Alpha, Bancpost şi Bank of Cyprus, finanţatorii proiectului de 70 mil. euro).

În primul an de prezenţă locală Burger King a deschis cinci unităţi şi anunţa planuri pentru alte peste zece unităţi. Criza economică şi rezultatele sub aşteptări au pus însă pe hold planurile Burger King, în cel mai bun moment fiind deschise nouă localuri.

De asemenea, în anii aceia compania avea afaceri de maximum 3 milioane de euro şi pierderi cât jumătate din business.

Un restaurant în aeroport

După intrarea în insolvenţă a firmei Atlan­tic Restaurant System şi după închiderea restaurantelor operate de companie în Româ­nia a mai rămas totuşi un local sub acest brand, în Ae­roportul Otopeni. Acesta este însă administrat de compania Alpha Rocas care operează mai multe magazine, cafenele şi restaurante din aeroport. De altfel, potrivit datelor din piaţă, uni­tăţile Burger King din aeroporturi au un management diferit de celelalte localuri ale brandului. Burger King a preferat să se extindă la nivel mondial în special în franciză şi în parteneriat, singurele restaurante proprii (52 dintr-un total de peste 13.500) fiind în SUA şi Canada.

Eli Davidai, omul de afaceri care a adus brandul Pepsi în România la începutul anilor '90, paria în 2008 pe potenţialul pieţei de fast-food locale, aruncând Burger King în lupta cu McDonald's şi KFC. El a făcut un exit din afacerea Pepsi care i-a adus 150 de milioane de euro la momentul vânzării, în 2005, către gigantul Pepsi Americas. În proiectul Burger King, Davidai, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri de pe piaţa locală, s-a asociat cu Marius Nasta (44 de ani). În momentul în care Burger King îşi închidea reţeaua şi intra în insolvenţă, Davidai anunţa că el a ieşit din proiect anterior şi nu a avut nicio implicaţie în dezvoltarea brandului în România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO