ReÅ£elele din comerÅ£ul aliÂmentar au avut în primele opt luni din acest an peste 120.000 de proÂmoÅ£ii în cataloagele pe care le publică periodic în RoÂmânia. Numărul oferteÂlor ÅŸi reducerilor a cresÂcut an de an în conÂtextul în care românii au devenit „vânători“ de preÅ£uri mici, iar cataloagele retailerilor au devenit adeÂvărate arme în lupta pentru conÂsumatori.
Doar anul acesta în paginile cataÂloagelor retailerilor au fost cu aproape 9.000 mai multe oferte comparativ cu peÂrioada similară din 2014, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Focus Market Research. „(...) Pentru retailerii produselor de larg consum (reÅ£elele din comerÅ£ul cu dominantă alimentară - n.red.) cataloagele cu promoÅ£ii constiÂtuie în continuare un canal major de coÂmunicare cu consumatorii finali. ConÂform datelor companiei de studii de piaÂţă Focus Market Research, în decurs de doi ani numărul promoÅ£iilor din cataÂloagele principalilor retaileri din FMCG a crescut cu peste 50%“, spune Zoltan Pengo, director al Focus Market Research.
Compania de cercetare de piaţă cenÂtralizează doar promoÅ£iile dispoÂniÂbile în cataloagele retailerilor, fără a merge în magazine. Astfel Focus MarÂket Research analizează fiecare catalog emis de 14 reÅ£ele de comerÅ£. Este pentru prima dată când astfel de date sunt disponibile, deÅŸi retailerii care anunţă promoÅ£ii ÅŸi preÅ£uri mici nu oferă cifre privind numărul de oferte pe care le fac ei sau concurenÅ£a. Aceste date ilustreaÂză atât lupta acerbă din comerÅ£ul cu dominantă alimentară, cât ÅŸi apeÂtenÅ£a românilor pentru oferte ÅŸi reduÂceri. ÃŽnainte de izbucnirea crizei finanÂciare românii se orientau în principal după brand ÅŸi mai puÅ£in după preÅ£. ÃŽncepând cu 2009 însă, consumatorul local a devenit mai prudent, mai atent pe ce îşi cheltuie banii, iar lupta retailerilor a devenit mai acerbă.
„Anul trecut s-a produs o adevărată explozie în piaţa promoţiilor, avansul numeric fiind de 41%. Anul acesta, ritmul creşterii s-a mai atenuat (...)“, adaugă Zoltan Pengo. Executivul mai spune că retailerul cel mai activ în piaţa promoţiilor de catalog este de câţiva ani buni Selgros. Reţeaua cash & carry cu sediul în Braşov a avut în primele opt luni din an aproximativ 17.500 promoţii, respectiv circa 15% din totalul ofertelor din piaţa de profil.
Pe poziţiile următoare se află Cora cu 15.400 şi Kaufland cu 12.238, cei trei având cumulat 37% din totalul numărului de promoţii. Un caz aparte îl constituie Auchan, România fiind singura ţară din Europa unde compania franceză nu editează catalog cu promoţii, potrivit Focus Market Research.
​