ZF 24

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 16% în primele 9 luni din an

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 16%...

Autor: Andreea Tobias

11.10.2023, 12:41 32

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 16%, în primele 9 luni din an, faţă de 2022. Maşinile "verzi" au o creştere de peste 30%.

În primele nouă luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, înmatriculările de autoturisme noi sunt în creştere (+16,0%), arată datele publicate, luni, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Autoturismele “electrificate” au o creştere de 30,8%, realizând o cotă de piaţă de 23,6% Vehiculele comerciale uşoare + minibuse, în creştere cu 14,2%, iar cele grele + bus cu 29,1%

Însă, septembrie 2023 vine cu o scădere de 8,3% a înmatriculărilor de autovehicule noi faţă de luna septembrie a anului 2022.

Faţă de anii anteriori, luna septembrie 2023 este în creştere cu 17,6% faţă de perioada similară din anul 2021, în creştere cu 1,6% faţă de septembrie 2020 şi în creştere cu 75,5% faţă de septembrie 2019.

În piaţa naţională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele nouă luni din anul 2023, este condus de către Dacia (36.080 unităţi), urmată de Renault (11.378 unităţi), Toyota (8.621 unităţi), Volkswagen (8.501 unităţi), Skoda (7.997 unităţi), Ford (7.659 unităţi), Hyundai (6.667 unităţi), Mercedes Benz (6.627 unităţi), Suzuki (3.589 unităţi) şi BMW (3.522 unităţi).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna septembrie 2023, un volum de 10.396 unităţi, cu 12,0% mai puţin decât în luna similară din 2022.

Se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+26,6%), Clasa B (+4,6%), Clasa C (+33,4%), Clasa D (-3,5%), Clasa E (+29,6%), Clasa F (+28,1%), SUV (+12,9%), MPV (-87,1%) şi Clasa Sport (+40,5%), raportat la perioada similară din anul anterior.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 43,1%, în scădere cu 1,2% faţă de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 29.8%, în creştere cu 3,9% şi Clasa B cu o cotă de 16,0%, în scădere cu 1,7% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele nouă luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,7% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 63,4%. In ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 0,9% faţă de ponderea din anul 2022 şi deţin o cotă de 13,1% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după primele nouă luni din 2023, o cotă de piaţă de 23,6%, care depăşeşte cu 10,5% cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice deţin o cotă de 10,7% din piaţă în primele nouă luni ale anului 2023 faţă de anul 2022 când reprezentau 8,2%.

Ca şi în anul 2022, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, autoturismele electrificate au performat, în anul 2023. Achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+30,8%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+52,2%) şi a celor plug-in hybrid (+44,2%) din totalul autoturismelor electrificate

În luna septembrie 2023, autoturismele 100% electrice înregistrează o scădere de 11,0% faţă de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor nouă luni din anul 2023 la o creştere de 52,2% faţă de anul precedent.

Cota de piaţa a maşinilor electrice a ajuns la 11,0% din total piaţă pe luna septembrie 2023 şi la 10,7% în primele nouă luni ale anului 2023.

Şi cele plug-in urmează o curbă crescătoare, cumulând şi acestea volume semnificative, cu o creştere de 37,7% faţă de luna similară a anului trecut şi una de 44,2% faţă de primele nouă luni din anul 2022.

Autoturismele Full Hybrid prezintă o scădere de 3,3% faţă de luna septembrie 2022 şi o creştere de 8,5% faţă de primele nouă luni ale anului anterior.

În primele nouă luni din acest an, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.290 unităţi şi o creştere de 26,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.629 unităţi şi o creştere de 748,4%, Tesla Model 3 cu 765 unităţi, cu o creştere de 31,0%, Renault Megane cu 661 unităţi, în creştere cu 2.260,7% şi Volkswagen e-UP! cu 421 unităţi, în creştere cu 14,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2022.

În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 580 unităţi şi o creştere de 101,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 cu 246 unităţi şi o creştere de 246,5%, Hyundai Tucson cu 241 unităţi, +42,6%, Renault Captur cu 234 unităţi, +14,7% şi Mercedes Benz GLE cu 233 unităţi şi o creştere de 20,7%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.707 unităţi, în scădere cu 8,9% faţă de 2022, urmată de Toyota C-HR cu 1.335 unităţi şi - 14,3% scădere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.206 unităţi, în creştere cu 123,7%.

Analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4), se observă că, după primele nouă luni din anul 2023, acestea deţin o cotă de piaţă de 23,5%, corespunzătoare unui volum total de 25.683 unităţi, în creştere cu 30,6% faţă de anul 2022, când se înregistrau 19.671 unităţi.

În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna septembrie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 59,0% din totalul achiziţiilor de autoturisme.

În ce priveşte autovehiculele comerciale uşoare, categoria înregistrează, în septembrie 2023, o creştere de 14,6% faţă de luna septembrie 2022. Pe ansamblul celor nouă luni din acest an, se remarcă o creştere de 14,2%, care consemnează o evoluţie similară cu cea a autoturismelor (+16,0%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO