ZF 24

Cum reuşeşte Taylor Swift să ţină capul de afiş al tuturor publicaţiilor din lume. Artista americană a făcut istorie după ce a câştigat pentru a patra oară titlul de „albumul anului” în cadrul premiilor Grammy

Cum reuşeşte Taylor Swift să ţină capul de afiş al...

Autor: Andrei Şerbănescu

05.02.2024, 13:55 198

Taylor Swift a intrat în istorie duminică, câştigând pentru a patra oară cel mai râvnit premiu al muzicii, albumul anului, devenind prima artistă care reuşeşte acest lucru de la crearea premiilor Grammy în anii 1950, raportează Financial Times.

Totuşi, în spatele triumfurilor sale comerciale şi culturale se află o industrie muzicală care se simte mult nesigură în acest an.

Swift, ale cărei vânzări au reprezentat anul trecut aproximativ 2% din întreaga afacere muzicală din SUA, depăşind cifrele înregistrate de toţi artiştii jazz şi de muzică clasică la un loc, a fost încoronată de Billboard drept cea mai puternică persoană din industrie - o recunoaştere pe care publicaţia muzicală o acordă de obicei directorilor executivi de sex masculin. 

În vârstă de 34 de ani, Taylor Swift a învins miercuri seară o sală plină de persoane marcante aflate la cârma celor mai mari companii din industrie, inclusiv pe şeful propriei sale case de discuri, directorul executiv al Universal Music, Lucian Grainge, care a fost detronat pe poziţia a doua în clasamentul Billboard. „Niciodată, dar niciodată, în întreaga mea carieră nu am fost atât de încântat să fiu numărul doi pe o listă", a glumit Grainge.

Cu toate acestea, succesul lui Swift este mai degrabă o anomalie decât o ilustrare a stării generale a industriei muzicale din SUA.

Universal, goliatul industriei cu care Swift a semnat un contract de colaborare, va concedia sute de angajaţi în următoarele săptămâni. Compania nu organizează spectacolul anual al artiştilor de dinaintea premiilor Grammy, un eveniment de obicei fastuos, de teamă că ar putea părea insensibilă pe fondul reducerilor de personal, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune. 

Directorul executiv al unei mari companii muzicale a descris starea de spirit din Los Angeles în această săptămână ca fiind „o mahmureală" după mai mulţi ani de creştere fulminantă. 

Alte companii muzicale au redus, de asemenea, numărul locurilor de muncă - în special Spotify, serviciul de streaming care a concediat peste 2.000 de angajaţi anul trecut. Warner Music a redus în martie 2023 aproximativ 4% din personalul său, adică 270 de locuri de muncă, în timp ce editorul BMG a concediat aproximativ 40 de angajaţi în octombrie. 

Industria muzicală este încă în creştere, dar într-un ritm mai lent comparativ cu cel înregistrat în anii anteriori, când streamingul se afla într-o fază incipientă. În cele nouă luni până la 30 septembrie 2023, veniturile Universal au crescut cu 7% de la an la an. În comparaţie, creşterea veniturilor sale în perioada similară din 2022 a fost de 24%. Alte grupuri muzicale se confruntă cu încetiniri similare. 

Între timp, neliniştea legată de inteligenţa artificială a cuprins în ultimele luni industria muzicală, în timp ce doi piloni ai industriei, Universal şi TikTok, se află într-o bătaie crâncenă pentru bani. După ce negocierile aprinse privind licenţele au eşuat, Universal a luat săptămâna aceasta măsura dramatică de a-şi retrage muzica de pe TikTok.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO