ZF Deschiderea de astăzi

Emisiunea ZF Deschiderea de Astăzi. Olga Ursu, consultant de investiţii: Preţul acţiunii este un criteriu de selecţie care nu îi avantajează pe investitori. O acţiune în declin poate scădea şi mai mult

24.06.2022, 07:30 Autor: Eduard Ivanovici

♦ O alocare parţială şi o testare a pieţei reprezintă cea mai potrivită abordare în acest moment.

Pe fondul scăderilor de anul acesta, de la minus 6% pe BET, la 17% pe Stoxx 600 şi 22% pe S&P 500, investitorii s-au orientat tot mai mult către acţiunile de tip „value“ care promit să ofere randamente consistente în viitorul apropiat, concentrându-se cu precădere asupra companiilor energetice şi celor care pot transmite creşterile preţurilor către consumatorii finali.

„Unul dintre cele mai importante criterii de selecţie ale clienţilor, despre care cred că nu îi avantajează, este preţul acţiunii. Adică se uită la cât de mult a scăzut acţiunea prin comparaţie cu maximul atins şi consideră că acest discount este un motiv suficient de bun pentru a-şi plasa banii. În viziunea lor, revenirea pieţei ar putea să le aducă un randament foarte mare“, spune Olga Ursu, consultant financiar independent, în timpul emisiunii ZF Deschiderea de Astăzi, ediţia din 23 iunie.

Olga Ursu este prezentă în piaţa de capital din 2005, când şi-a început activitatea profesională ca broker. În urmă cu trei ani, a început să tranzacţioneze acţiuni şi opţiuni pe cont propriu şi, din 2021, a hotărât să contribuie la managementul portofoliului investitorilor cu care lucrează şi să ofere servicii de consultanţă.

„Din experienţa mea, am observat că acele acţiuni scad deoarece ies bani din piaţă, respectiv din acea companie, ceea ce creează presiune la vânzare şi determină acele scăderi mari. Riscul este că dacă ai intrat pe o companie cu o scădere semnificativă, acea presiune de vânzare poate să continue şi se poate ajunge de la minus 30-40% la 50-70%, cum se întâmplă chiar acum în portofoliile unor investitori“, adaugă Olga Ursu.

Ea argumentează că participanţii la piaţă petrec extrem de mult timp cu analiza burselor şi acţiunilor, confruntându-se cu un volum uriaş de informaţii în timpul sezoanelor de raportări financiare. Astfel, pentru a-şi eficientiza activitatea investiţio­nală, consultantul recomandă folosirea unor procese automatizate de selecţie. „Odată ce un investitor şi-a definit criteriile importante pentru a alege o acţiune, poate folosi un proces de scanare a unei liste mai mari de acţiuni şi să ajungă la o listă scurtă pentru care să-şi dedice timpul de analiză. Aşa vor avea mai mult timp pentru managementul de portofoliu, care este la fel de important ca selecţia acţiunilor“, spune ea.

Investitorii se pot orienta, între timp, asupra opţiunilor, instrumente cu ajutorul cărora îşi pot optimiza randamentele din portofolii, astfel încât să obţină procente peste media pieţei, reflectată în dinamica indicilor bursieri.

„Opţiunile nu sunt disponibile pe piaţa românească, la BVB. Investitorii români care tranzacţionează pe pieţele internaţionale le pot folosi şi au acces la ele şi le recomand pentru a-şi crea strategii de investiţii cu ajutorul lor, de exemplu: strategii de maximizare a profitului, de optimizare a preţului de vânzare/cumpărare, de acoperire a riscului de volatilitate şi conservare a profitului“, explică Olga Ursu.

Nu în ultimul rând, aceştia ar trebui să pentru orice scenariu. Olga Ursu recomandă să  existe strategii de protecţie a portofoliului, de acoperire a riscului, astfel încât scăderile să nu surprindă.

„Dacă investitorii au riscul acoperit, au timp să se repoziţioneze în piaţă, pentru că întotdeauna un management activ al portofoliului funcţionează mai eficient în perioadele de scăderi. Strategia buy & hold nu funcţionează în acest moment în piaţă şi nu a funcţionat deloc de la începutul anului“, continuă consultantul.

 


BVB Arena este programul Bursei de Valori București creat pentru a descoperi și promova companiile antreprenoriale românești de succes. Proiectul dedicat antreprenorilor români, a fost lansat în 2017 și în cele 6 ediții a strâns peste 1.200 de companii nominalizate în program și 20 de companii semifinaliste și finaliste care au folosit instrumentele puse la dispoziție de BVB. Valoarea totală a celor 37 de runde de finanțare de acțiuni și emisiuni de obligațiuni la BVB derulate de cele 20 de companii a depășit suma de 236 milioane de euro.

Companiile finaliste din Program au oportunitatea de a interacționa cu alte companii românești de succes și de a beneficia de programul de mentorat care le oferă informații utile despre elaborarea strategiei de business și accesul la capitalul necesar pentru a-și duce compania la nivelul următor. În final, ele vor face parte din BVB Arena și vor primi recunoașterea pe care o merită.

Înscrie-ți compania pe www.bvbarena.ro sau recomandă-ne o afacere locală în care ai încredere. BVB Arena. Antrenăm capitalul românesc.
O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BVB Banca Transilvania Evergent