ZF English

Statul Major pregateste soferi buni

12.11.2001, 00:00 12



"322", rosteste dispecera apasat in microfonul statiei. "Esti, 322?". "Da", raspunde o voce de barbat. "Esti solicitat pe Magheru". "Patru minute"... Tico-ul mov are la volan un barbat intre doua varste. Parul mai lung, alura sportiva, imbracamintea deloc conformista, accentuata de pantofii sport, par recuzita unui boem.

Transformarea s-a produs doar de cateva luni. Caci omul de la volan a trait, cea mai mare parte a timpului, intr-un regim cazon. A comandat cateva sute de soldati. Nimeni n-ar spune asta. Acum e "322". Taximetristul amabil, cu vocabular bine inchegat si conversatie pe placul clientilor.



Mentalitatea balcanica a fostilor sefi

Cand l-au vazut doi generali, fosti sefi, pe colonelul Toader Sau la volanul taximetrului, colturile gurii li s-au strambat a nemultumire. I-au si spus fostului ofiter de Stat Major:

"Dom'le, chiar asa, ti-ai pierdut demnitatea?! Faci pe soferu'?". Ce sa le spuna colonelul? Ca au ramas cu mentalitatea de Balcani? Ca pentru ei e o rusine sa muncesti cinstit? I-a lasat in pace.

Cand a intrat in rezerva, in urma cu un an, doua luni a stat acasa. Un concediu prelungit si bine meritat, dupa o cariera de militar de 37 de ani. Apoi si-a luat obiceiul de a merge la Cercul Militar.

Mai o tabla, mai un sah. Dar intalnirile ii lasau un gust amar. De inutilitate. A acceptat o oferta de lucru la o firma. N-a mers. Atunci si-a spus ca poate ar fi mai bine sa-si aleaga o meserie in care sa nu simta rutina.



Consiliul de familie

"In urma cu trei luni, am facut un consiliu de familie. Le-am spus nevestei si fiului: a€oCe-ar fi sa fac taximetrie?a€?. Am dezbatut chestiunea, expunand motivele. Unu: aveam nevoie de o noua activitate ca de aer. Doi, deloc de neglijat: o sursa de castig cu care sa-mi completez pensia. ai trei: ma incita sa cunosc mai multe tipuri umane".

Colonelul Toader Sau a absolvit acoala militara in 1963, in Odobesti - Vrancea, de unde isi trage si obarsia. In 1967 a fost repartizat in Beius, comandant de pluton. Aici a cunoscut-o pe sotia lui Lucia si a ramas in Bihor.

In 1976 a absolvit cursurile Academiei Militare, Facultatea de Comanda si Stat Major. A lucrat ca ofiter de Stat Major, in Biroul Operatii si Pregatiri de Lupta din Garnizoana Oradea.

A iesit in rezerva din functia de sef al Biroului Trupe Teritoriale. Cat timp a fost comandant, colonelul trecea drept unul dintre cei mai meticulosi si exigenti cu subordonatii.



Prima comanda a ratat-o

Patroana firmei oradene de taximetrie Fulger, Sanda Asztalos, l-a ajutat sa-si puna la punct dosarul. Femeia a fost bucuroasa sa-l aiba in firma, iar ofiterul in rezerva a trecut la treaba.

"Prima comanda am ratat-o. Cineva din exterior ar spune ca e simpla taximetria. Dar sunt niste reguli stricte. Trebuie sa cunosti ca-n palma orasul".

In bordul masinii are un plan al orasului Oradea si o harta. Vrea sa fie prompt. Nu-i place sa lase clientul sa astepte. "Daca fac o treaba, vreau sa o fac asa cum trebuie", spune Toader. ai militarul disciplinat nu se dezminte. Nici cu cea de-a doua meserie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO