ZF IT Generation

ZF IT Generation. Bogdan Liţescu, Plant an App: Am putea ajunge la venituri de 4 mil. dolari în acest an. Adorian Chiorean, TapTasty: Comunicarea în limba engleză este o direcţie principală pentru noi în 2024

18 apr 2024 Autor: Adrian Seceleanu

Anca Luca, start-ups community manager, BCR: Continuăm să sprijinim ecosistemul de start-up-uri şi inovaţie din România cu accent pe R&D, AI şi sectoare cheie: energie, agricultură, industrie şi economie digitală.

Start-up-urile locale Plant an App şi TapTasty se vor concentra în 2024 pe expansiunea pe pieţele interna­ţionale, folosindu-se inclusiv de avantajele aduse de tehnologia AI.

„2024 se anunţă a fi un an foarte interesant. Anul trecut mai mult am explorat zona de AI, am creat produsul, dar am tot pivotat cu el unde să-l poziţio­năm, până când am făcut un parteneriat foarte mare în state cu Slalom din SUA, este o firmă de con­sultanţă şi integrator de sistem cu peste 10.000 de angajaţi,  şi cu care o să acce­lerăm acum ieşirea pe piaţă pe partea de prototipare de scenarii de utilizare de AI. Cam acesta va fi focusul nostru anul acesta şi de aceea suntem şi în Austin, avem workshopuri organizate cu Slalom şi în San Francisco şi o să mai urmeze şi alte locaţii“, a declarat în ca­drul emisiunii ZF IT Generation Bogdan Liţescu, fondator & CEO, Plant an App.

„Am început şi o reorganizare la sfârşit de an, pentru că am crescut mult într-un timp scurt, şi acum ne-am reorganizat mai ales din perspectiva noului produs pe care suntem în curs de a-l lansa.  Ca şi cifre, suntem pe la 1.500.000 de dolari venituri recurente, spre 1.800.000 de dolari. Anul acesta estimăm că o să ajungem spre 4.000.000 de dolari, dacă nu mai mult. Deci se anunţă un an foarte, foarte interesant pentru noi şi de aceea am şi demarat reorganizarea aceasta ca să ne pregătim mai bine de creştere“, a adăugat Liţescu.

Comunicarea în limba engleză este o prioritate în acest an, pentru a atrage clienţi internaţionali a spus Adorian Chiorean, CEO şi cofondator TapTasty, start-up care a dezvoltat solu­ţii de digitalizare pentru restau­rante. „Noi anul acesta avem două di­rec­ţii principale. Prima este aceasta de a începe să comunicăm în limba en­gleză. Practic, noi ne dorim la TapTasty să avem comunicarea în limba engleză, pentru că ne dorim clienţi vorbitori de limba engleză.“

„Bineînţeles, dacă vor veni clienţi din Germania, din Franţa, din Ungaria, de nu ştiu pe unde, care vorbesc engleză, putem să-i deservim şi pe aceea, dar în mod special ne îndreptăm spre vorbitorul de limba engleză. Astfel, ca şi focus, primul lucru este comunicarea de marketing pe limba engleză.“ Utilizarea AI este de asemenea o prioritate, a adăugat el. „Al doilea lucru pe care noi încercăm să-l facem este, efectiv, această direcţie de a încerca să optimizăm, să rafinăm serviciul nostru. Deci, anul acesta, noi am ajuns la TapTasty la un nivel de maturizare destul de înalt în ceea ce priveşte funcţionalităţile, toate lucrurile pe care noi le-am implementat. Şi anul acesta vrem să ne concentrăm, ca şi business, înspre a standardiza tot ceea ce avem şi, desigur, de ce nu, vrem să automatizăm cât de mult sau să optimizăm toate procesele şi cu ajutorul AI-ului.“

BCR, una dintre cele mai mari bănci locale, va continua să investească în programe de susţinere a ecosis?temului de start-up-uri şi care pun în legătură antreprenorii cu companii mari din portofoliul de clienţi al băncii, şi, în mod suplimentar faţă de anii trecuţi, caută şi proiecte în care să investească prin vehiculul special creat, care şi-a început operaţiunile în acest an.

„În continuare ne uităm în piaţă la soluţii cu valoare adăugată atât pentru BCR cât şi pentru clienţii noştri, pentru că ne concentrăm foarte mult pe zona de digitalizare, deci vom ţine foarte aproape de tot ce înseamnă soluţii inovatoare şi cu o amprentă cât mai mare, de soluţii puternice şi viabile pe care fie să le aducem în BCR, fie să intre în discuţii (pentru o investiţie - n.red.) cu Seed Starter, compania de capital de risc corporativ pe care tocmai am lansat-o anul trecut“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Anca Luca, start-ups community manager în cadrul BCR. „Vom continua să sprijinim ecosistemul de start-up-uri şi inovaţie din România cu accent pe R&D, AI şi sectoare cheie: energie, agricultură, industrie şi economie digitală. Deja evaluăm primele investiţii prin fondul BCR Seed Starter şi sperăm să impulsionăm colaborarea între start-up-uri inovatoare şi companii cu prezenţă solidă în piaţă, după ce în ultimii 5 ani am încercat să punem în legătură cât mai multe start-up-uri cu clienţi BCR, companii mari din piaţă“.

Interviurile au fost realizate în contextul participării unei delegaţii de antreprenori, investitori şi mentori la conferinţa SXSW 2024 din Austin, Texas, SUA - unul dintre cele mai titrate evenimente la nivel global, cu susţinerea BCR.

Ce au mai declarat invitaţii în cadrul emisiunii

Bogdan Liţescu, fondator & CEO, Plant an App.

  • SXSW este un eveniment masiv. Se întâmplă foarte multe întâlniri de business pe lângă SXSW la care participăm, avem evenimente private care sunt foarte bune pentru networking, business development  şi în rest, Austin are în general un vibe de festival, mai degrabă decât de conferinţă.
  • Zona de networking a fost foarte bună pentru că ne-am aranjat din timp nişte evenimente private la care să participăm. Dar unele sunt şi evenimente plătite care la fel orgamnizatorii fac o filtrare a oamenilor care participă şi întâlnirea a fost aranjată dinainte să ajungem aici, via LinkedIn.
  • În 2023 a apărut în prim plan Open AI-ul, care a deschis porţile unui nou curent de generative AI.  Noi am fost printre cei care s-au apucat devreme să se gândească la modul cum ne afectează pe noi, cum afectează umanitatea, cum îi pe afectează clienţii noştri, în primul rând, această tehnologie.
  • Şi ne-am dat seama că tehnologia pe care o avem noi se pretează foarte bine la accelerarea adopţiei de AI în organizaţii. Astfel că am creat un nou produs care este dedicat prototipării rapide de scenarii de lucru cu AI. Şi ce vedem la lead-urile şi la clienţii cu care lucrăm: ce au încercat ei să facă în 3 luni, 6 luni de zile cu echipe de programatori să construiască un scenariu de utilizare, noi putem face într-o oră. Am demonstrat acest lucru şi am închis contracte chiar în aceeaşi săptămână, de multe ori.
  • Eu stau mult şi prin San Francisco, îmi place mult pentru că de acolo a plecat revoluţia aceasta a generative AI, ca şi multe altele, şi când sunt acolo, toată informaţia asta, ca să zic aşa, se discută la colţ de stradă.
  • Ce vedem nu numai în Europa, dar şi în State: generative AI este încă o tehnologie atât de nouă, încât nu există nişte căi bătătorite. Şi atunci trăim în epoca în care cei care se mişcă primii sunt cei care au un avantaj. Cine reuşeşte să adopte AI-ul într-un sens coerent, ori intern ca procese de business, ori extern ca şi customer experience, vedem că reuşeşte să-şi creeze un mare diferenţiator rapid, cu care pe urmă este greu pentru competiţie, pentru piaţă de recuperat.
     

Adorian Chiorean, CEO şi cofondator TapTasty

  • Este a doua oară când vin în Austin. Comparând Austin-ul cu ceea ce am văzut în urmă cu şapte ani când am venit aici, acum este mult mai mare, mult mai bine dezvoltat.
  • Şi un alt lucru care mi se pare foarte, foarte interesant este faptul că sunt aşa de mulţi oameni la acest eveniment şi am văzut oameni chiar din Europa, chiar din Brazilia, din America Latină, sunt o mulţime de evenimente, este o bună oportunitate de conectare cu potenţiali oameni care te pot ajuta în industria în care activezi.
  • Este un fel de hype, aş putea să spun, în momentul de faţă în legătură cu inteligenţa artificială, efectiv în care în orice sală ai vrea să intri sau la orice expoziţie ai vrea să participi, cineva construieşte ceva cu AI-ul, se poate povesti despre AI. Sunt anumite lucruri care sunt deosebit de interesante, dar sunt foarte multe lucruri care cumva sunt, după părerea mea, triviale. Noi, care încorporăm în serviciul nostru această tehnologie, aş putea să spun că suntem într-un loc în care cumva înţelegem foarte bine acest trend şi, cum spuneam, unele lucruri sunt interesante, altele sunt destul de triviale în ceea ce am văzut aici.
  • Finanţarea categoric are foarte mult sens pentru noi, dar în mod special pentru noi acum, pentru că noi suntem undeva la nivelul acesta de break-even operaţional în ceea ce priveşte costurile.
  • Noi dacă acum am reuşi să atragem o finanţare ar fi strict pentru scalare şi pentru a încerca să creştem într-un mod mult mai alert procesul acesta de vânzare şi de semnare a contractelor cu clienţi.  Când vine vorba de planul pe care îl avem şi pentru acest lucru, dacă ne gândim la faptul că suntem în momentul de faţă în Austin, în Texas, aici în America, am venit cu două mandate.
  • Primul mandat este acesta de a căuta parteneri, deci ne dorim foarte mult şi poate că ideea de a găsi parteneri care să vrea să vândă pentru noi ceva sau să încorporeze serviciul nostru în ceea ce fac ei este mult mai atractivă în momentul de faţă ca şi o finanţare. Categoric şi finanţarea este un al doilea mandat pe care îl avem, a doua parte a mandatului nostru, dar cum spuneam în momentul de faţă eu resimt faptul că încă oamenii sunt destul de reţinuţi când vine vorba de a îţi întinde un cec sau a încerca să te finanţeze.

Anca Luca, start-ups community manager, BCR

  • În continuare ne uităm în piaţă la soluţii cu valoare adăugată atât pentru BCR cât şi pentru clienţii noştri, pentru că ne concentrăm foarte mult pe zona de digitalizare, deci vom ţine foarte aproape de tot ce înseamnă soluţii inovatoare şi cu o amprentă cât mai mare, de soluţii puternice şi viabile pe care fie să le aducem în BCR, fie să intre în discuţii (pentru o investiţie - n.red.) cu Seed Starter, compania de capital de risc corporativ pe care tocmai am lansat-o anul trecut
  • Vom continua să sprijinim ecosistemul de start-up-uri şi inovaţie din România cu accent pe R&D, AI şi sectoare cheie: energie, agricultură, industrie şi economie digitală. Deja evaluăm primele investiţii prin fondul BCR Seed Starter şi sperăm să impulsionăm colaborarea între start-up-uri inovatoare şi companii cu prezenţă solidă în piaţă, după ce în ultimii 5 ani am încercat să punem în legătură cât mai multe start-up-uri cu clienţi BCR, companii mari din piaţă.
  • Continuăm să susţinem start-up-urile din comunitatea noastră. Sunt, după cum bine ştii, aproape 200 de fondatori în comunitatea noastră cu care în niciun caz nu se rup legăturile.  Dimpotrivă, aş zice, încă mai e foarte multă treabă de făcut.  Au fost cinci ani de zile de muncă foarte multă, de foarte multe evenimente, au fost sute de evenimente, unde am încercat pe lângă zona de educaţie din bootcamp, să aducem cei mai relevanţi mentori, să aducem cei mai relevanţi parteneri pentru comunitatea pe care ne-am propus de la început să o dezvoltăm împreună aici, în cadrul programului. Au fost iniţiative care, de multe ori, au schimbat, inclusiv în cadrul BCR, modul în care facem ne derulăm activitatea.

Adorian Chiorean, CEO şi cofondator TapTasty: Vrem să automatizăm cât de mult sau să optimizăm toate procesele şi cu ajutorul AI-ului.

Anca Luca, start-ups community manager în cadrul BCR:  În continuare ne uităm în piaţă la soluţii cu valoare adăugată atât pentru BCR cât şi pentru clienţii noştri.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR