ZF Transilvania

Veniturile producatorilor locali care lucreaza in sistem lohn au scazut la nivelul de acum 3 ani

Veniturile producatorilor locali care lucreaza in sistem lohn au scazut la nivelul de acum 3 ani

Confectiile textile si productia de incaltaminte constituie o piata a carei valoare va reveni la nivelul anului 2006, respectiv la aproximativ 300 mil. euro

10.05.2009, 17:15 1435

Companiile locale din industria de incaltaminte si imbracaminte considera ca anul acesta vor concura pe o piata a carei valoare va reveni undeva la nivelul anului 2006, respectiv la peste 300 mil. euro. Chiriile mari pentru spatiile comerciale si incetinirea consumului, ca efect al crizei, sunt principalele probleme cu care se confrunta cei din domeniu, mai ales brandurile cu mai putina sustinere financiara.

Potrivit reprezentantilor patronatelor din industria textila si a incaltamintei, 60% din fabricile din tara lucreaza in lohn, iar daca tendinta companiilor straine de a-si retrage productia in tarile de origine se va mentine, 20% din aceste firme ar putea sa dispara. In prezent, exista 6.000 de unitati care produc imbracaminte si materiale textile si aproximativ 2.000 de firme care fabrica incaltaminte, fata de un total de 9.500 de unitati in 2006.
Din totalul productiei autohtone de anul trecut, lohnul a reprezentat 58-60%, cea mai mare parte a productiei in lohn fiind asigurata de fabricile de imbracaminte. Incepand cu anul 2004, producatorii in sistem lohn au fost afectati de piata de produse din China, unde costurile sunt mai mici, la aceasta adaugandu-se puterea mica de cumparare a romanilor si faptul ca produsele textile autohtone au fost respinse mult timp, preferandu-se marfurile straine. In conditiile prelungirii crizei financiare, producatorii romani in sistem lohn iau in calcul reorientarea activitatilor inspre crearea unor branduri proprii, existand totodata si posibilitatea ca multi dintre acestia sa-si inchida in acest an afacerea.
Compania Clujana, producator local de incaltaminte, estimeaza ca va realiza in acest an o cifra de afaceri de 1,5 mil. euro, ceea ce reprezinta o crestere a indicatorilor financiari cu apoximativ 15% fata de anul trecut. In 2008, vanzarile companiei clujene au ajuns la 1,3 mil. euro.
„Realizarea obiectivelor propuse pentru acest an se bazeaza pe cresterea comenzilor care in momentul de fata depasesc capacitatea noastra de productie. Ne-am propus ca in acest an sa reducem semnificativ ponderea serviciilor realizate in sistem lohn si sa dezvoltam activitati proprii de productie atat pentru piata interna, cat si pentru export. Un prim pas in acest sens l-am facut prin semnarea unor contracte de colaborare cu supermarketurile Cora si Pink, clienti pentru care vom produce 2.000 de perechi de incaltaminte", a declarat pentru ZF Transilvania Ana Rus, directorul general al companiei Clujana.
Compania clujeana produce diferite tipuri de incaltaminte pentru femei, barbati, adolescenti sau copii. In urma incheierii unor contracte de colaborare, firma Clujana si-a extins anul trecut activitatile de desfacere a marfurilor pe pietele din Transilvania, Banat si Maramures.
Compania Clujana a deschis anul trecut o reprezentanta in Bucuresti pentru clientii din sudul si sud-estul tarii, decizia de a deschide un punct de lucru in Bucuresti fiind aprobata de catre Consiliul Judetean Cluj, administratorul pachetului majoritar de actiuni al Clujana.
In ceea ce priveste strategiile de dezvoltare ale companiei pentru acest an, firma Clujana intentioneaza sa deschida pana la finele lunii aprilie un magazin de prezentare la Cluj, spatiul unde compania isi va comercializa produsele urmand sa fie unul inchiriat.
Capacitatea de productie a companiei Clujana este in momentul de fata de 1.500 de perechi pe zi, dintre care 750 de perechi sunt talpuite. Anul trecut, capacitatea de productie a companiei clujene era de 1.200 de perechi pe zi. Tot in 2008, fabrica din Cluj realiza lunar 20.000 de perechi de fete cusute, dintre care 14.000 de perechi incaltaminte finita, la o capacitate de productie de 82%.
Conducerea Clujana spunea anul trecut ca intentioneaza sa-si extinda activitatea in tara prin initierea unor contracte de colaborare cu diverse persoane juridice care doresc sa devina reprezentantii companiei. Firma transilvaneana produce incaltaminte in sistem lohn pentru Italia si Olanda.
Compania CD Bons din Cluj-Napoca, firma cu capital italian care produce incaltaminte in sistem lohn, a incheiat anul 2008 cu vanzari totale de peste 1,6 mil. euro (5,66 mil. lei), ceea ce reprezinta o scadere a indicatorilor financiari cu aproximativ 26% fata de anul anterior. Compania clujeana a inregistrat in anul 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 2,2 mil. euro (peste 7,29 mil. lei), in scadere cu 4% fata de anul precedent.
„Cu toate ca estimarile noastre pentru anul trecut prevedeau realizarea unei cifre de afaceri in 2008 de peste doua milioane de euro, criza financiara si problemele legate de gasirea fortei de munca au dus la obtinerea unui volum de vanzari sub estimarile noastre initiale. Piata in domeniul nostru de activitate se afla intr-o situatie foarte proasta, efectele crizei financiare fiind resimtite si de catre compania noastra. Nu stim cum vor evolua afacerile CD Bons in acest an, insa vom continua sa producem in sistem lohn pentru Italia", a declarat pentru ZF Transilvania Maria Huszar, reprezentantul companiei CD Bons.
Potrivit reprezentantilor firmei clujene, anul trecut majoritatea jucatorilor de pe aceasta piata s-au confruntat cu probleme legate de emigrarea fortei de munca in strainatate si cu instabilitatea cursului valutar.
„Estimam ca recesiunea globala va dura cel putin trei ani de zile. Dispunem in prezent de 205 angajati, nu am efectuat disponibilizari, dimpotriva, avem nevoie de forta de lucru calificata", a spus Maria Huszar. Compania CD Bons produce in exclusivitate pentru export, singura piata de desfacere a incaltamintei fabricate la Cluj fiind Italia.
Firma clujeana fabrica incaltaminte din piele doar pentru adolescenti si barbati, gama de articole cuprinzand diverse modele de pantofi, ghete, sandale, cizme si pantofi sport. Produsul finit fabricat de CD Bons este trimis in Italia, de unde incaltamintea se distribuie in SUA, Anglia, Germania, Franta, Cehia, Ungaria, pentru firme ca Tommy Hilfiger, Levis, Puma, Lloyd, Dainese, Diesel.
Capacitatea lunara de productie a fabricii din Cluj este de 1.200 de perechi pe zi, fata de 2.000 de perechi pe zi in 2007. Cantitatea totala de incaltaminte produsa anul trecut de compania CD Bons a fost 221.179 de perechi, fata de 380.000 de perechi in anul 2007 si 430.000 de perechi in 2006.
Exista insa si companii locale care mizeaza in continuare pe cresterea activitatilor de productie in sistem lohn, exemplu fiind firma clujeana Held Fashion.
Compania Held Fashion din Cluj-Napoca, producator de confectii in sistem lohn, estimeaza ca va realiza in acest an o cifra de afaceri de aproximativ 3,3 mil. euro, ceea ce reprezinta o crestere a indicatorilor financiari cu 10% fata de anul 2008. Anul trecut, vanzarile companiei clujene au ajuns la aproximativ 3 mil. euro, valoare similara cu cea realizata de compania clujeana in 2007.
„Pe fondul cresterii capacitatilor de productie si a numarului de angajati ai companiei noastre, mizam in acest an pe o cifra de afaceri in crestere fata de anul 2008. Piata din domeniul confectiilor este supusa in aceasta perioada unei presiuni deosebite in ceea ce priveste calitatea si costurile marfii livrate. Clientii finali sunt mult mai exigenti, iar producatorii trebuie sa se adapteze cerintelor acestora. Producatorii romani care nu au investit din timp in optimizarea si eficientizarea procesului de productie, respectiv in formarea si responsabilizarea personalului, vor avea dificultati majore in a face fata provocarilor pietei", a declarat pentru ZF Transilvania Honoria Chis, directorul administrativ al companiei Held Fashion. Ponderea exportului reprezenta in 2008 aproximativ 99% din totalul cifrei de afaceri al companiei.
Investitiile companiei clujene au fost orientate in ultimii doi ani spre domeniul resurselor umane, in vederea instruirii si perfectionarii personalului, in achizitionarea de utilaje si automatizarea activitatilor in sectorul de productie.
„Anul 2009 reprezinta pentru compania noastra un an de extindere a capacitatii de productie prin angajarea de personal, dar fara investitii majore in echipamente. Daca anul trecut situatia existenta pe piata fortei de munca nu ne-a permis angajarea de personal suplimentar, schimbarea radicala din acest an ne pune in postura de a putea oferi beneficiarului nostru Frank Walder o capacitate marita de productie si servicii logistice si de control al calitatii extinse", spune directorul administrativ al companiei Held Fashion.
Incepand din anul 2006, compania clujeana desfasoara activitati de comercializare a produselor proprii si in Romania, prin intermediul magazinului Factory Store, deschis in Cluj-Napoca, firma fiind specializata in confectionarea de jachete, bluze, fuste si tricouri pentru femei. Articolele vestimentare sunt fabricate de compania clujeana sub marca Frank Walder.
„Criza financiara a dus la o responsabilizare a personalului nostru si la o mai buna intelegere a importantei unui loc de munca stabil, astfel ca putem spune ca, la nivelul politicii de personal si al capacitatii de productie, efectele crizei sunt chiar pozitive", spune Honoria Chis.
Capacitatea de productie a companiei Held Fashion in 2008 a fost de 430.000 de articole, iar pentru acest an conducerea firmei clujene estimeaza o majorare a capacitatilor de productie cu 10% fata de anul trecut, pe fondul cresterii complexitatii produselor prelucrate.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO