Referitor la articolul „Eticheta tricoloră ascunde adevărul importurilor: uleiul românesc e făcut cu seminţe de floarea-soarelui din Ucraina, deşi România e cel mai mare producător din UE de floarea-soarelui. Mărcile de ulei de floarea-soarelui din România defilează pe rafturile supermarketurilor cu tricolorul pe etichetă”, Prutul SA, producător de ulei de floarea-soarelui, are următorul punct de vedere:
1. Etichetarea produselor Spornic şi Surâsul Soarelui
Etichetarea celor două produse din portofoliul Prutul, menţionate în articol, respectiv Spornic şi Surâsul Soarelui, este conformă cu legislaţia în vigoare.
Potrivit Regulamentului European din 28 mai 2018, cu punere în aplicare de la 1 aprilie 2020, este obligatorie indicarea ţării de origine sau a locului de provenienţă a ingredientului primar care nu este aceeaşi cu ţara de origine precizată sau cu locul de provenienţă precizat al produsului alimentar, cu referire la una dintre următoarele zone geografice: din UE, din afara UE, din UE şi din afara UE.
În cazul Prutul, este vorba despre cele două mărci de ulei de floarea-soarelui produse în România (în Fabrica Prutul din Galaţi) cu originea florei-soarelui din UE şi din afara UE, aşa cum este menţionat pe cele două etichete.
Prezenţa tricolorului pe etichetele noastre indică faptul că produsele sunt fabricate în România.
Fabrica de ulei Prutul din Galaţi are o activitate de 130 de ani în producţia de ulei vegetal, fiind fabrica cu cea mai îndelungată tradiţie (neîntreruptă) în acest domeniu din ţara noastră (de la 1893).
Întreg procesul de producţie este realizat local, de la procesarea materiei prime, rafinarea, îmbutelierea, până la comercializarea uleiurilor din portofoliul nostru de produse.
Utilizăm cu preponderenţă materie primă locală, iar punctual, în anumite perioade şi în funcţie de disponibilitatea, parametrii calitativi şi preţul de achiziţie, ne completăm necesarul de materie primă astfel încât să putem produce şi comercializa produse cu un bun raport calitate-preţ pentru consumatori.
Prutul a asigurat dintotdeauna fermierilor români o piaţă internă constantă pentru recolta de floarea-soarelui, fiind unul dintre principalii procesatori locali. Modelul de business integrat al companiei (producţia de ulei vegetal şi servicii agribusiness) indică, de asemenea, dorinţa noastră de a dezvolta un business local pe termen lung pe întreg lanţul fermier-procesator-consumator.
2. Cifra de afaceri Prutul
În ceea ce priveşte cifra de afaceri a Prutului şi profitul înregistrat, menţionăm că acestea rezultă din activitatea desfăşurată de companie în mai multe linii de business. Nu este vorba doar despre producţie şi comercializare ulei îmbuteliat, ci şi despre servicii agribusiness (distribuţie inputuri agricole către fermieri şi depozitare în reţeaua proprie de silozuri - Prutul fiind unul dintre principalii depozitari din România), precum şi din producţia şi comercializarea de ulei brut şi rafinat vrac, atât pe piaţa internă cât şi la export. De asemenea, producem şi comercializăm o serie de subproduse rezultate în cadrul procesului de fabricare la Fabrica din Galaţi, respectiv srot (utilizat la furajarea animalelor) şi peleţi de floarea-soarelui (utilizaţi ca biocombustibil de către consumatori casnici şi privaţi).
3. Preţul de vânzare al produselor Prutul
Uleiul vegetal este un produs de tip commodity, tranzacţionat în funcţie de bursele internaţionale de mărfuri, iar preţul său este în general şi direct influenţat de contextul economic şi geopolitic. La fel s-a întâmplat şi în contextul conflictului din Ucraina, care a condus la un grad ridicat de impredictibilitate în ceea ce priveşte preţurile la nivel internaţional şi în România, atât la materia primă, respectiv floarea-soarelui, cât şi la uleiul vegetal.