Companii

Radiografia consumului in 2009: Doar 6 din 61 de piete mari de bunuri de larg consum au ramas pe crestere anul trecut

Radiografia consumului in 2009: Doar 6 din 61 de piete mari de bunuri de larg consum au ramas pe crestere anul trecut

Marius Caluian, directorul companiei de cercetare de piata MEMRB

29.03.2010, 23:35 128

Doar sase din cele mai mari 61 de piete din sectorul bunurilorde larg consum au ramas pe crestere anul trecut, acestea fiindcerealele pentru mic dejun (1%), biscuitii (2%), laptele (5%) siwhisky-ul - din segmentul alimentar si al bauturilor - si produselehome storage (de depozitare in locuinte), absorbantele siservetelele - din categoria bunurilor nealimentare - arata unstudiu realizat de compania de cercetare de piata MEMRB. Ratele decrestere sunt in volume.
Cu exceptia legumelor congelate si a scutecelor pentru copii,segmente care au inregistrat vanzari in stagnare, toate celelaltecategorii au avut avut scaderi pe linie in 2009 fata de volumele devanzari din 2008, intr-un an in care economia locala s-a contractatcu 7%. Marii producatori pariau la inceputul lui 2009 pe rezistentasectorului alimentar in fata turbulentelor economice, insa datelede la MEMRB infirma aceste asteptari.
Rate de declin de peste 10%, in volum, au fost inregistrate pesegmentul snacks-urilor sarate (-11%), pe cel al smantanei (-12,5%)si al deserturilor pe baza de lapte (-17%). Cel mai mare segment depe piata alimentelor, carnea procesata, a pierdut anul trecut 3,3%in volum fata de 2008. De partea cealalta, scaderi record, de 30%,au fost inregistrate pe segmentul nealimentar; acesta a fost lovitmai puternic decat cel al alimentelor, pentru ca romanii au pututrenunta mai usor la balsamul de rufe sau de par decat la lactate,mezeluri sau alte produse alimentare.
Piata bunurilor de larg consum s-a contractat, per ansamblu, cuaproape 11% in volum in 2009 fata de anul anterior, insa a ramas lavaloarea inregistrata in 2008 (in lei). Dinamica in lei se poatetraduce printr-un declin in euro de circa 15%.
Studiul MEMRB include 61 de categorii de produse de bunuri de largconsum, cele mai mari dintre acestea fiind tigaretele, carneaprocesata, berea si bauturile racoritoare carbonatate sidetergentii de rufe, potrivit estimarilor ZF.
Analiza surprinde dinamica vanzarilor in canalul off-premise, fiindincluse magazinele traditionale precum chioscurile, alimentarelesau minimarketurile, hipermarketurile, supermarketurile, magazinelecu cosmetice si cele cu chimicale, precum si farmaciile.
Datele MEMRB mai arata ca in 2009 numarul total de magazineoperationale pe piata bunurilor de larg consum s-a redus de la91.000 de unitati la aproape 87.000 de unitati. Practic, 4.000 demagazine au disparut din comertul traditional, in timp ce in tabararetailerilor internationali investitiile in expansiune au continuatin ciuda inrautatirii mediului economic.
Lanturile mari de magazine operate de grupurile internationale deretail au bifat pe lista peste 100 de locatii noi in 2009, potrivitdatelor centralizate de ZF. De partea cealalta, majoritatearetelelor romanesti s-au reorganizat anul trecut si nu au mai mizatpe expansiune din cauza cresterii costului creditarii, ceea ce adus la aproximativ 20 de inchideri de supermarketuri sihipermarketuri operate de companii autohtone.
Produsele alimentare au ramas cea mai importanta categorie inretailul modern, in timp ce bauturile sunt achizitionate inprincipal din comertul traditional. "S-a observat o migratie aconsumului catre comertul modern datorita noilor deschideri demagazine si a preturilor mai mici", se arata intr-un studiu trimisde compania de cercetare de piata MEMRB catre ZF.
Marius Caluian, directorul MEMRB, considera ca pe piata bunurilorde larg consum s-a atins deja punctul cel mai de jos, pentru acestan estimand o stagnare sau cel mult o crestere de 2-3% apietei.
Piata bunurilor de larg consum, estimata la peste 20 de miliarde deeuro (valoare care nu include insa vanzarile de masini, mobila saucarburanti - n. red.), este dominata de companii multinationale -acestea detin impreuna o cota de peste 50% pe segmentele mari,precum tigarile, detergentii, berea sau bauturile racoritoarecarbonatate.

Caresunt extremele pietei alimentelor

La nivelul pietei alimentelor, cresterile au venit anul trecutdoar pe segmentul laptelui, al biscuitilor si al cerealelor pentrumic dejun. Piata biscuitilor este estimata in jurul a 100 mil. euroin acest moment, de peste doua ori mai mare decat cea a cerealelorpentru mic dejun - inca la stadiul de nisa, din perspectivanivelului consumului. La randul sau, piata laptelui proaspat,evaluata la 100-140 mil. euro, s-a majorat cu 5% in volum. Dealtfel, lactatele, o piata estimata la peste un miliard de euro,din care cele mai mari segmente sunt branzeturile si iaurturile, afost printre putinele piete mari ocolite de declin in 2009.Producatorii spun ca, per ansamblu, piata a ramas anul trecut laaceleasi volume ca si in 2008 datorita ofensivei promotiilor inmagazine. Carnea procesata, in schimb, cea mai mare piata dinsectorul alimentar, a fost pe un trend descendent anul trecut, cuun declin de 3,3% in volum fata de 2008, mai arata studiulcitat.

Scaderilerecord sunt pe segmentul nealimentar

Asa cum era de asteptat, criza a lovit mai puternic piataproduselor nealimentare decat pe cea alimentara. Segmentulbalsamului de rufe, un produs "dispensabil", a avut anul trecut undeclin record, de aproape 32% fata de 2008.
De partea cealalta, piata scutecelor pentru copii, care crestea cucirca 20% in valoare in perioada 2007-2008, a ramas la volumeconstante, mai arata datele MEMRB.
Din totalul pietei bunurilor nealimentare, detergentii detin ceamai mare pondere, contribuind cu 17-20% la vanzarilecategoriei.
"Comparativ cu segmentul nealimentar (al pietei bunurilor de largconsum - n. red.), pe care s-au resimtit scaderi de 20%, piataalimentelor a stat bine anul trecut", a comentat Arnaud Dussaix,directorul de achizitii al companiei Carrefour Romania, in cadrulunei conferinte pe retail organizate de MEMRB in februarie.

Doarwhisky-ul a crescut

Berea si sucurile carbonatate, cele mai mari doua segmente alepietei bauturilor, au avut anul trecut scaderi semnificative lanivelul volumelor de vanzari, intre 16-19%.
Criza a adus un declin pe piata care a anulat cresterile de consuminregistrate cu doar un an inainte, inclusiv la varfulclasamentului: rezultatele raportate pe 2009 de producatorii Pepsisi Coca-Cola - care domina segmentul carbonatatelor - arata scaderide volume la nivel local de peste 10%, comparativ cu 2008.
La randul sau, piata sucurilor naturale de fructe (juice) s-acontractat cu 20% in acest interval, cu patru puncte procentualepeste declinul inregistrat de segmentul carbonatatelor. Oexplicatie ar putea fi faptul ca juice-urile sunt produse maiscumpe.

Retailulmodern sta mai bine

Marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri au continuatsa castige teren in defavoarea micilor magazine de cartier aflate,in majoritatea cazurilor, in proprietatea unor antreprenorilocali.
"S-a observat anul trecut o migrare a consumului spre zonaretailului modern, datorata expansiunii teritoriale a acestui nouformat de comert, cat si preturilor mai mici din marile retele,comparativ cu cele practicate de magazinele traditionale. Inacelasi timp, numarul magazinelor traditionale
s-a redus cu 5%, ceea ce a contribuit la cresterea cotei de piata acomertului modern", a explicat Marius Caluian, directorul generalal MEMRB Romania.

Ajustarea bugetelor s-a vazut rapid inconsum
Produsele-vedeta din anul anterior propagarii efectelor crizeieconomice la nivel local, bauturile, au avut cel mai accentuatdeclin al volumelor in 2009, comparativ cu 2008. Ca valoare,bauturile sunt cea mai mare categorie din piata bunurilor de largconsum, estimata de ZF la 22 mld. euro, avand o pondere de 39% invanzari, fata de 29% in cazul alimentelor, mai arata dateleMEMRB.
Segmentul alimentar a avut un declin brusc anul trecut: a trecut dela cresteri de 8% in prima jumatate din 2008 la scaderi de 4%, desimarii producatori pariau pe rezistenta acestuia in fatacrizei.
In primul an al crizei, doar cresterile de pret au mentinut piataalimentelor pe un trend ascendent in valoare (fiind inregistrata ocrestere de 6% in lei).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO