♦ În timp ce investitorii deja fac cozi la Transelectrica sau la operatorii de distribuţie pentru a monta eoliene sau proiecte solare, reţelele de energie sunt o vulnerabilitate semnificativă a sistemului ♦ Dacă investiţiile nu sunt accelerate, acest val de proiecte, cu caracter variabil, nu va face decât să pună o presiune şi mai mare pe un sistem deja depăşit.
Datele de la Banca Mondială arată că anul trecut consumatorii din România au avut de suportat peste 3 ore de întreruperi în alimentarea cu energie, „performanţă“ depăşită doar de Bulgaria, Serbia şi Croaţia pe plan european.
Continuitatea alimentării cu energie este cel mai important indicator atunci când se măsoară performanţa reţelelor de distribuţie, România fiind în zorii tranziţiei energetice la ani-lumină faţă de rezultatele altor state.
De exemplu, anul trecut italienii au stat doar o oră în beznă, germanii, mai puţin de jumătate de oră. La nivel global, Japonia este imbatabilă atunci când vine vorba de calitatea alimentării cu energie, durata întreruperilor din 2020 fiind de numai 2,5 minute.
Digitalizare în faşă
Mai departe, digitalizarea sistemului prin montarea de contoare smart este un alt capitol la care infrastructura locală este depăşită. Datele din cel mai recent raport al Eurelectric, asociaţie care reprezintă interesele industriei de energie la nivel european, plasează România pe unul dintre locurile codaşe în ceea ce priveşte penetrarea soluţiilor smart de monitorizare a consumului de energie.
Procentul este de numai 11%, faţă de ţări precum Danemarca, Estonia, Spania sau Italia, unde aproape toţi consumatorii de energie sunt contorizaţi de la distanţă. Chiar şi Bulgaria stă mai bine decât România, cu aproape 30% din consumatori contorizaţi inteligent. „Contoarele inteligente sunt principalul pilon pentru digitalizarea reţelelor de distribuţie a energiei. Datorită comunicării bidirecţionale dintre compania de utilităţi şi participantul la piaţă, contorizarea inteligentă a devenit acea componentă interactivă care-i permite distribuitorului să gestioneze eficient calitatea serviciului. Astfel, distribuitorul poate deodată să dezvolte noi servicii şi să-şi reconfigureze reţeaua în funcţie de consum. Furnizarea de energie nu mai este determinată doar de reţea, ci devine un serviciu“, spun experţii de la Eurelectric.
Tot ei mai spun că infrastructura de contorizare inteligentă joacă un rol cheie în tranziţia energetică, fenomen deja vizibil pe plan local.