Economia României traversează una dintre cele mai bune perioade ale sale, cu o creştere a PIB-ului de circa 6% în trimestrul secund comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015.
Totuşi, cea mai mare parte a consumatorilor finali nu resimt acest avans şi în portofele în contextul în care aceştia îşi permit doar cheltuielile de strictă necesitate, potrivit unui raport al companiei de cercetare de piaţă GfK.
„Majoritatea copleşitoare a populaţiei îşi permite în continuare să cumpere doar articolele esenţiale pentru traiul zilnic. Produsele şi serviciile cu o valoare ridicată rămân în continuare în afara posibilităţii de cumpărare a majorităţii consumatorilor“, spun analiştii de la Gfk.
Mai mult, consumatorii sunt sceptici în ceea ce priveşte următoarele câteva luni, mulţi afirmând că nu exclud chiar un declin economic. Aşteptările economice au scăzut cu 3 puncte din luna iunie, ajungând la 1,2 puncte în septembrie. Cu un an în urmă, indicatorul arăta 18,5 puncte în plus.
Aşteptările consumatorilor români merg mână în mână cu cele ale celorlalţi europeni. Astfel, deşi aproape toate ţările raportează o creştere economică, iar rata şomajului este în scădere, consumatorii nu se arată a fi optimişti în ceea ce priveşte aşteptările lor privind economia în ansamblu şi veniturile lor totodată. De aceea, ei aleg să fie precauţi şi nu se avântă în a face cumpărături.
„Nici tendinţa de cumpărare nu a fost întotdeauna în concordanţă cu dezvoltarea economică generală din fiecare ţară. În prezent par să joace un rol important alte probleme specifice ţărilor, dar şi factori psihologici generali şi incertitudini fundamentale, precum continuarea războiului din Siria, atacurile teroriste din Franţa şi Germania, creşterea popularităţii partidelor de extremă dreapta la alegeri şi în sondaje şi viitoarele alegeri prezidenţiale din SUA.“
O altă problemă majoră a fost Brexitul.