Cele mai mari 20 de lanţuri de restaurante din România au afaceri cumulate de un miliard de lei (232 de milioane de euro), ocupanţii podiumului, lanţurile internaţionale McDonald’s, KFC şi Pizza Hut contribuind cu 70% la total. Piaţa restaurantelor din România, despre care există puţine date, este puternic fragmentată, cei mai mulţi dintre cei peste 17.000 de jucători având afaceri de sub un milion de lei.
„Operăm patru restaurante în cadrul complexului hotelier Internaţional, trei în Sinaia şi unul în Bucureşti. În următoarea lună vom merge cu toate cele trei branduri – Tyrol, Cicina Sofia şi Panoramic – şi în Iaşi“, spune Adrian Fuchs, directorul alimentar al companiei Corex C&B, care operează localuri doar în cadrul complexului hotelier de patru stele. Compania Corex C&B se află între cei mai mari 20 de operatori de restaurante, cu afaceri de 21,8 mil. lei anul trecut, de aproape trei ori mai mari decât în anul anterior.
Potrivit datelor ZF, aceasta este singura firmă din top 20 care operează restaurante în cadrul hotelurilor din ţară. În cazul hotelurilor de patru şi cinci stele din România veniturile realizate de restaurante sunt înregistrate pe aceeaşi firmă cu cele ale hotelului şi ale magazinelor din galerie, acolo unde este cazul. Mai mult, operatorii acestora nu dezvăluie informaţii privind ponderea veniturilor restaurantelor în total.
În top 20 compania Corex C&B se bate atât cu branduri internaţionale precum McDonald’s, KFC sau Pizza Hut, cât şi cu branduri locale precum La Mama sau City Grill. Totuşi, în spatele celor mai multe businessuri din domeniu, indiferent dacă este vorba de brand local sau străin stă un antreprenor român. Astfel, McDonald’s este singurul brand străin venit direct pe piaţă, celelalte fiind venite în franciză. În cazul lanţurilor KFC, Pizza Hut şi Paul, acţionarii sunt firme înregistrate în Cipru. Şi operatorul restaurantelor din complexul hotelier International are drept acţionar o companie înregistrată în Cipru.
În top se găsesc şi antreprenorii Handrea Darius Onuţ, Farmache Cristian Aurelian şi Farmache Liliana care operează franciza NordSee, unul dintre cele mai mari lanţuri de restaurante din Europa specializate pe prepararea de produse din peşte şi fructe de mare. Topul realizat de ZF este alcătuit din companii înregistrate la Registrul Comerţului cu CAEN-ul restaurante. Astfel, între primii 20 de jucători din domeniu şi-au făcut loc şi companii care au în principal alte obiecte de activitate, precum Riomatex, care are în zona Braşovului în principal activităţi de panificaţie. Din totalul cifrei de afaceri a companiei, de 22,5 mil. lei, doar circa 10% vin din activitatea de restaurante, potrivit reprezentanţilor companiei. „Activităţile companiei Siculcom cuprind o benzinărie şi un restaurant Măceşul la Târgul Secuiesc“, spun şi reprezentanţii Siculcom. În top şi-au făcut de asemenea loc brutăriile Paul şi cluburile Fratelli. Compania care operează localurile Fratelli operează însă şi restaurantul Biutiful din Centrul Vechi şi o firmă de catering Flavours.
O altă firmă de catering – Ro-Armycatering- îşi face loc în top, chiar pe poziţia a cincea, cu afaceri de peste 30 mil. lei. „Societatea comercială Ro-Armycatering, filială a C.N.Romtehnica, specializată în activităţi de hrănire, aflată în coordonarea Ministerului Apărării Naţionale, asigură servicii de hrănire exclusiv pentru personalul Armatei României“, potrivit site-ului propriu. În anul 2013, compania asigură hrănirea efectivelor din 40 de unităţi militare, respectiv cu două unităţi mai mult faţă de anul 2012, potrivit aceleiaşi surse.
Totodată, există localuri care deţin restaurante, dar care sunt operate de companii care au un alt CAEN, cum ar fi baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor. De asemenea, nu sunt incluse în top companiile care nu şi-au publicat bilanţul pe 2012, cum este cazul SpringTime, cu afaceri de peste 49 mil. lei în 2011.
De asemenea, restaurantul din magazinul Ikea, care este potrivit datelor ZF unul dintre cele mai mari din ţară, cu afaceri de circa 4 mil. euro, nu îşi face loc în top pentru că rezultatele sunt înregistrate pe o singură companie, la comun cu cele ale magazinului.
Pe piaţa din România operează circa 17.000 de companii cu CAEN-ul restaurante, cele mai multe dintre acestea, circa 3.200, în Bucureşti.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.08.2013