Ziarul de Duminică

Falsificatori de geniu/ de Daniel Nicolescu

Falsificatori de geniu/ de Daniel Nicolescu

Falsificatori de geniu

16.12.2010, 23:32 28

Un scandal de amploare a zguduit piaţa europeană, iar negustoriide artă modernă din Germania, Elveţia, Franţa şi Anglia stau cusufletul la gură în aşteptarea unor clarificări. În joc sunt maimulte zeci de milioane de euro şi autenticitatea a numeroase opereaparţinând unor pictori expresionişti şi suprarealişti, printrecare îi amintim pe André Derain, Fernand Léger, Heinrich Campendonkşi Max Ernst. Ce s-a întâmplat de fapt? Presa din Germania adezvăluit existenţa a două pseudocolecţii, numite "Jägers" şi"Knops", constituite oficial în anii 1920-1930, din tablouriachiziţionate de Werner Jägers şi M. Knops de la GaleriileFlechtheim şi Schames. Tablourile incriminate purtau pe dosetichete marcate "Alfred Flechtheim", erau înrămate în manierăsimilară şi fuseseră complet necunoscute înainte de 1995. În datade 27 august 2010, ca urmare a plângerilor unor galeriştieleveţieni şi a clienţilor lor internaţionali, poliţia germană i-aarestat pe principalii actori ai afacerii, Wolfgang şi HeleneBeltracchi (soţ şi soţie) şi Jeanette S., sora Helenei.

Povestea colecţiei fictive "Jägers" s-a născut din imaginaţiaîndrăzneaţă a lui Wolfgang Beltracchi. Cu ajutorul surorii sale,Helena vindea tablourile, mai ales prin intermediul casei delicitaţii Lempertz din Köln, istorisind că bunicul lor, WernerJägers, avea o importantă colecţie de pânze. După recordul mondial(2,4 milioane de euro) obţinut de un tablou al lui HeinrichCampendonk (foto 1) la Lempertz în 2006, este descoperită pespatele lui eticheta "Flechtheim". Certificatul de autenticitateînsă lipseşte. Achizitorul, compania Trasteco din Geneva, reclamăacest lucru Casei Lempertz şi îl chestionează pe Ralph Jentsch,specialistul Galeriei Flechtheim, în legătură cu eticheta. Acestadin urmă hotărăşte fără ezitare: eticheta este grosolană şi falsă.În plus, analiza chimică solicitată de cumpărător dezvăluieprezenţa în pictură a unui compus care nu exista în 1914, presupusadată de execuţie a tabloului. În 2008, galeriştii Henze &Ketterer din Berna, cumpărători ai unui (fals) Max Pechstein de laLempertz, se alătură şi ei acuzaţiilor. Trebuie precizat că, pânăîn prezent, Lempertz (care a făcut greşeala - deliberată sau nu,rămâne de văzut - de a nu cere certificate de autenticitate dinpartea experţilor) nu şi-a despăgubit clienţii.

Potrivit legii germane, cei trei acuzaţi pot fi ţinuţi în arestpreventiv până în februarie 2011. Până atunci, proprietăţile lorimobiliare au fost ipotecate, potrivit "Der Speigel", pentru 2,5milioane de euro. O sumă absolut derizorie în raport cu prejudiciulprodus. Spre lămurire, ar trebui amintit că un singur tablou al luiMax Ernst, "Pădure" (foto 2), din 1927, a fost propus spreachiziţie de către galeria pariziană Cazeau-Béraudière (care a mainegociat cel puţin alte cinci pânze din colecţia "Jägers") laBienala Anticarilor de la Paris, din 2006, contra sumei de 6milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO