Ziarul de Duminică

FOTOISTORIA BUCURESTILOR / Vedere de la Fialkowski

FOTOISTORIA BUCURESTILOR / Vedere de la Fialkowski
30.03.2010, 16:03 574

Autorul nu si-a mentionat numele, dar probabil ca este unuldintre numerosii fotografi care lucrau in atelierele despecialitate din Pasajul Roman, la M.B. Baer de exemplu. Amintescnumele acestuia datorita unor asemanari stilistice, desi aspectulfotografiei ma contrazice.
Studiul cu lupa releva folosirea unui cliseu patat! Pe deasupra,culoarea sepia-galbuie, inexpresiva, a fost intens utilizata dePesky, dar niciodata de Baer.
Trecand peste aceste aprecieri calitative, ce anuleaza valoareaartistica, sa remarc, totusi, faptul ca altceva confera importantafotografiei noastre, anume perspectiva de care aminteam in fraza deinceput. Din cate stiu, doar o fotografie executata de Baer pe la1880 mai permite o vedere din acea zona catre CaleaVictoriei.
Aici punctul de fotografiere fiind mai coborat, apreciez ca trebuiesa fie cam in dreptul Cofetariei Fialkowski. Aceasta eraprivelistea ce se oferea clientului respectivei cofetarii, detaliuinteresant pentru cine doreste sa se imagineze in postura de cliental acesteia, cu atat mai mult in cazul istoricilor literari sau deteatru atunci cand merg pe urmele scriitorilor si actorilor dinepoca. Precizia, obositoare uneori, face diferenta alteori.

Erata
In urma cu doi ani am reusit sa scanez integral revista"Ilustratiunea", aparuta intre anii 1860-1861. Din ea am decupatimaginea de pe prima pagina in vederea publicarii. Sub ea segaseste urmatorul text: "Receptiunea delegatiilor de districte cuocaziune dilei onomastice a M. Sale Domnitorului 30 Augustu 1860".Nu-mi amintesc daca m-am gandit la comentariu, insa nu cred ca amintentionat sa-i atasez un text: l-as fi scris imediat! Carantinaacestui decupaj a tinut mai mult de 6 luni, cand l-am descoperitintr-un "folder" cu xilogravuri de Szathmari. Nu mi-am mai amintitce-i cu el si de unde provine. Uitarea nu-i un handicap, daca nu amuita am fi anormali si am avea soarta eroului lui Borges... Uitand,prin urmare, cu desavarsire, originea si implicit datarea imaginii,am fost convins ca Domnitorul cu pricina este Carol I si i-amatasat un text corespunzator. Precum se vede nu este vorba de oconfuzie, nu pot sa-i confund pe cei doi monarhi, toata ziuamanipulez imagini cu chipurile lor. Este o simpla eroare datoratabinecuvantatei uitari, dar o eroare ce impune o corectie. Textul cuimaginea gresita au aparut in "Ziarul de Duminica" din 17 aprilie2009. Fac cuvenita corectie. Emanuel Badescu.

EMANUEL BADESCU (n. 25 august 1952)este bibliotecar in cadrul Cabinetului de Stampe al BiblioteciiAcademiei Romane. Licentiat in istorie la Universitatea Bucuresti,a colaborat cu peste 1.000 articole la revistele "Formula AS","Lumea Magazin", "Magazin Istoric" si la "Ziarul de Duminica". Apublicat 1 Decembrie 1918 Alba Iulia - Bucureşti si Imnurilenationale la romani. Este şi coautor al volumelor Scurtă istorie aregalităţii in Romania, Nicolae Ionescu. Bucureştii de altădată, Dela Vatican la Ierusalim, Conspiraţia securităţii, Bucurestii inimagini in vremea lui Carol I (volum premiat de UniuneaScriitorilor).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO