ProducÅ£ia primei maÅŸini elecÂtrice a Poloniei a fost amânată, poÂtrivit electrive.com. Compania de stat ElectroMobility Poland (EMP), care se ocupă de proiect, a confirmat că producÅ£ia mărcii Izera de maÅŸini electrice nu va începe până la sfârÂÅŸitul anului 2025.
EMP a declarat acest lucru penÂtru publicaÅ£ia germană Automobilwoche. Compania de stat a confirmat de asemenea că lucrările de construire a fabricii din Jaworzno urmează să fie lansate la începutul anului viitor, fără a oferi detalii suplimentare.
Construcţia fabricii fusese deja amânată, urmând să înceapă în 2024.
Nu se ÅŸtie de ce s-a luat decizia aÂmânării începutului lucrărilor de conÂstrucÅ£ii ÅŸi producÅ£iei. Sunt posibile probleme legate de aprobarea sau fiÂnanÅ£area proiectului, dar ÅŸi de dezvolÂtarea maÅŸinii: EMP a anunÅ£at de-abia în noiembrie 2022 că Izera se va baza pe platforma SEA a compaÂniei chineze Geely.
Astfel, timpul pentru redesignul, dezvoltarea ÅŸi mai ales testarea sufiÂcientă a vehiculelor ar fi fost foarte scurt pentru o lansare a producÅ£iei în 2024 chiar ÅŸi cu o preluare completă a tehnologiei Geely. ÃŽnsă EMP a obÅ£iÂnut doar autorizaÅ£ia pentru a construi autovehiculele pe baza SEA, dar nu achiziÅ£ionează nicio componentă a platformei. Astfel, compania este nevoită să organizeze producÅ£ia de componente cu furnizorii.
IniÅ£ial, ar fi urmat să fie implicaÅ£i doar furnizori polonezi pentru a creÅŸÂte valoarea adăugată locală, însă, duÂpă cum scrie Automobilwoche, comÂpaÂnii germane vor beneficia de aseÂmenea de volumul de investiÅ£ii de aproÂximativ 1,1 miliarde de euro: Durr din Germania este responsabilă pentru designul ÅŸi construcÅ£ia faciliÂtăţilor de producÅ£ie.
La sfârÅŸitul anului trecut a fost semÂnată o anexă la acordul de inÂvesÂtiÅ£ii din iulie 2021 între EMP ÅŸi TrezoÂreria statului, în temeiul căreia cofiÂnanÂÅ£area totală a proiectului va creÅŸte de la 250 de milioane de zloÅ£i la 500 de milioane. Cele 250 milioane vor fi doÂnate companiei de către fonÂdul de reprivatizare, potrivit presei poloneze.
Însă banii nu sunt suficienţi, întregul proiect fiind evaluat la 6 miliarde de zloţi (1,27 miliarde de euro).
În Polonia, Lotos a vrut de asemenea să creeze o maşină electrică împreună cu ArtTech, pentru proiect fiind cheltuiţi 1,1 milioane de dolari. Proiectul a fost dezvoltat de Lotos în paralel cu proiectul maşinii electrice Izera, însă a eşuat.
Între timp, Vosco S106EV este o maşină electrică poloneză din Kutno, primele unităţi fiind gata şi intrând în circulaţie, potrivit polanddaily24.com. Maşina, inspirată de vechiul model Syrena, urmează să fie produsă în masă.
În Turcia, primele maşini autohtone, electrice, vor fi construite de un consorţiu de cinci companii locale, cunoscut ca TOGG. Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a promis sprijin total din partea statului pentru finalizarea proiectului.
Maşinile C-SUV Togg vor începe să fie livrate clienţilor din martie, compania urmând să înceapă colectarea pre-comenzilor în februarie, scrie Hurriyet Daily News.
Obiectivul priveşte lansarea exporturilor Togg în decurs de doi ani după introducerea pe piaţa locală. Ministrul turc al industriei şi tehnologiei Mustafa Varank a anunţat că se lucrează la obţinerea autorizaţiilor necesare pentru maşinile Togg în mai multe ţări, dar în principal în Europa.