ANAF a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că renunţă la formularul 088, un formular introdus pentru cunoaşterea detaliată a contribua-bililor şi micşorarea riscului de eva-ziune la TVA, devenit celebru după ce consultanţii fiscali au protestat afirmând că datele cerute sunt redundante, birocratice şi că încurcă activitatea firmelor.
„Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) «Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA» şi a decis renunţarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA s-a constatat că, pe de o parte, contribuabilii furnizează o serie de informaţii organelor fiscale prin formularele existente, respectiv: 010, 098 şi 099 şi că, pe de altă parte, ANAF deţine deja sau poate obţine prin schimbul de date cu alte instituţii o serie de alte informaţii care pot fi utilizate în evaluarea intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice“, a anunţat ANAF.
Declaraţia este obligatorie din 2014 pentru toţi acţionarii şi persoanele semnificative de la firmele care se înregistrau în scopuri de TVA, dar marele scandal a început în ianuarie 2016 când a devenit obligatorie şi pentru firmele existente precum Dacia, Enel sau OMV. Inclusiv aceste firme au fost obligate să aducă CV-uri ale membrilor Consiliilor de Administraţie şi să completeze zeci de pagini de formularistică, cu toate că erau contribuabili la buget de zeci de ani.
Încă nu este clar dacă va rămâne în picioare obligaţia de a completa Declaraţia 088 pentru firmele nou înfiinţate. Evaziunea la TVA se ridică la circa 40%, adică în loc de 11 miliarde euro, cât încasează în prezent statul, ar trebui să încaseze 19 miliarde de euro. Evaziunea cea mai întâlnită este cea de de tip „carusel“, în care se interpun în lanţul comercial firme care vând cu TVA şi apoi dispar după câteva luni cu tot cu TVA-ul încasat pe care nu îl mai returnează statului.
TVA-ul este un impozit care prin natura sa este administrat de firme pentru stat, fiind plătit la final doar de persoanele fizice, consumatori. În evaziunea de tip carusel, care se întâlneşte de fapt în toată Europa, se înfiinţează noi şi noi companii odată la 3-6 luni, sunt folosite pentru diverse livrări, fiind interpuse inclusiv în aprovizionarea marilor reţele de retail, de exemplu, se colectează TVA, iar apoi acestea intră în lichidare iar acţionari/administratorii nu mai pot fi traşi la răspundere pentru nerambursarea TVA către stat.
Prin formularul 088, Fiscul cerea un fel de „CV“ firmelor, cu informaţii detaliate despre implicarea acţionarilor şi administratorilor în alte firme, anterior, şi stabilea un grad de risc. Pe baza acestui grad de risc era stabilit un nivel de control al firmei înainte de rambursarea de TVA. Dacă era considerată riscantă, aceasta era controlată mai amănunţit.
Consultanţii fiscali sunt de acord că frauda la TVA este mare, dar spun că formularul 088 era de fapt o expresie a neputinţei ANAF de a colecta datele despre contribuabili direct din celelalte baze de date ale statului cum sunt Registrul Comerţului, unde sunt înscrise toate operaţiunile companiilor, sau Revisal, care cuprinde istoricul contrac-telor de muncă ale tuturor angajaţilor cu firme private din România.
Informatizarea ar fi de fapt cheia în viitor pentru scăderea evaziunii şi nu supraîncărcarea contribuabililor cu declaraţii. Astfel, de fapt fiecare firmă are deja un sistem informatic pentru contabilitate.
În mod normal, acesta ar trebui să fie conectat la ANAF, iar aceasta să colecteze exact datele necesare din sistem. Deja se întâmplă acest mod de lucru în Olanda spre exemplu, spun consultanţii fiscali.
Verificările online pot merge până la a alerta Fiscul, online, despre orice nouă factură înregistrată astfel încât ANAF va şti permanent vânzările şi fluxurile de plată ale unui contribuabil.
ANAF are în aceste moment un program de informatizare finanţat de Banca Mondială prin care casele de marcat ale tuturor firmelor din România vor fi conectate în timp real la serverele ANAF, dar implementarea sa, care trebuie să înceapă cu cele mai mari firme întâi, în octombrie 2016, a fost amânată pentru şase luni.