Băncile ar putea să revină la un model clasic de afaceri, cu finanţări bazate pe depozite atrase de pe piaţa locală, şi la produse bancare uşor de înţeles şi de explicat, dar fără a ignora progresele tehnologice, iar noile reglementări, aşteptările clienţilor, inovaţia şi tehnologia, evoluţia economiei şi schimbările demografice sunt câţiva dintre factorii care vor influenţa modificarea modelului de business bancar, în viziunea bancherilor.
„Cred că suntem într-un moment în care băncile trebuie să administreze simultan problemele trecutului şi, în acelaşi timp, să găsească soluţii pentru provocările viitorului. Trăim o perioadă de schimbări dramatice, o perioadă în care trecutul, reprezentat de această criză, îşi impune cadenţa asupra deciziilor noastre de business. Principala transformare este la nivelul clienţilor, iar aşteptările acestora sunt principalul vector de schimbare a modelului de business“, consideră Sergiu Oprescu, preşedintele Alpha Bank şi preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).
Noile reglementări bancare, apărute în urma crizei financiare internaţionale, reprezintă un alt element important cu impact asupra modelului de business bancar. Oprescu consideră că devine din ce în ce mai dificil pentru băncile universale să facă faţă la multitudinea de reglementări, la costul generat de acestea, şi a amintit că este foarte important ca băncile să fie profitabile, „businessuri serioase care să-şi îndeplinească rolul de intermediere financiară“. „Sistemul bancar trebuie să devină mai mult, să fie mai transparent în faţa clienţilor. Trebuie să ne reîntoarcem spre produse bancare uşor de înţeles şi de explicat“, a mai spus preşedintele ARB.