Bănci și Asigurări

Bogza, Bancpost: Clienţii care vor să dea băncile în judecată să nu se aştepte să primească ajutor

Bogza, Bancpost: Clienţii care vor să dea băncile în judecată să nu se aştepte să primească ajutor

Autor: Liviu Chiru

27.09.2010, 23:56 1468

"Este mult mai bine ca neînţelegerile să fie rezolvate prinparteneriat decât pe cale juridică. Dacă aceşti clienţi care mergîn instanţă şi fac publicitate negativă vor avea în viitor nevoiede restructurări ale creditelor, este puţin probabil ca acea bancăcu care au intrat în conflict deschis să îi mai ajute", a declaratMihai Bogza, preşedintele Bancpost, într-o discuţie cu ZF. El afost viceguvernator al BNR responsabil cu supravegherea.

Modificarea cadrului de reglementare a creditelor pentruconsumatori din această vară, prin Ordonanţa de urgenţă 50/2010, aangrenat mii de clienţi într-o mişcare fără precedent, aceştiacerând băncilor să le reducă ratele la credit, prin eliminareacomisioanelor scoase acum în afara legii, dar şi trecerea laindicatori de dobândă transparenţi. Bancherii au dat o interpretarediferită noilor reglementări, considerând că aplicarea lor nu artrebui să ducă la modificarea costurilor pentru clienţi. De aici şipână la constituirea unor grupuri de clienţi, care intenţionează sădemareze procese colective împotriva băncilor, nu a fost decât unpas.

Cel mai bine organizaţi şi vocali au fost clienţii Volksbank şiBCR, care deja au contractat serviciile unei case de avocatură,care să îi reprezinte în instanţă. Grupuri de clienţi nemulţumiţiau început însă să apară pe internet în cazul mai multor bănci,printre care şi Bancpost. Bogza spune că odată cu aplicareaordonanţei, clienţii care consideră că plătesc rate prea mari potsă apeleze la varianta refinanţării creditului, pentru că au fosteliminate barierele administrative.

"Ordonanţa 50 a eliminat comisionul de rambursare anticipată.Nicio bancă nu îşi mai poate permite să ţină costul nejustificat deridicat pentru că va fi penalizată de client prin refinanţare. Dacăclientul nu poate să migreze, înseamnă că preţul nu este ieşit dincomun. Şi ce bancă îşi permite să piardă clienţii după ce ainvestit ca să îi atragă, prin cheltuieli de marketing, dedezvoltare a reţelei şi infrastructurii?" De altfel, mai mulţijucători, precum Raiffeisen sau BCR, au venit în această perioadăcu oferte speciale pentru refinanţarea altor credite, renunţând înunele cazuri la comisionul de analiză a dosarului.

În retail ne concentrăm pe clienţiiexistenţi

Şeful Bancpost spune că cererea de credite pe retail este foarteslabă, astfel că banca se concentrează asupra clienteleiexistente.

"Pe retail ne-am propus să întărim şi să dezvoltăm relaţiile cuclienţii existenţi. În condiţiile crizei este extrem de dificil săatragi clienţi noi, aşa că punem pe primul plan dezvoltarearelaţiei cu cei existenţi. De aceea, am încercat să îi ajutăm peacei clienţi care au dificultăţi de rambursare, dar cooperează cubanca pentru găsirea unor soluţii", spune Bogza. Până în prezent,Bancpost a acordat facilităţi de restructurare a creditelor pentru15.000 de clienţi persoane fizice, cărora li se adaugă câteva miide companii. Banca a fost printre primii jucători care au venitanul trecut cu un pachet de soluţii propuse clienţilor cu probleme,mergând de la schimbarea datei de plată a ratei lunare până laeşalonarea pe o perioadă mai lungă a rambursării.

În ce priveşte strategia pe retail, Bancpost încearcă să câştigepuncte pe calitatea serviciilor, în condiţiile în care ceilalţimari jucători fac, de asemenea, paşi pentru a-şi individualizaoferta. BCR mizează pe atragerea clienţilor cu conturi de salarii,cărora să le ofere pachete de produse şi servicii, în timp ce BRDpariază pe produse inovatoare, iar Raiffeisen pe consolidareadatoriilor clienţilor existenţi, prin refinanţarea creditelor luatede la alte bănci.

"Orice produs inovator încerci să oferi, dacă are succes, piaţaîl va replica imediat. Dar calitatea serviciilor este mai greu dereplicat, iar aici încercăm să ne canalizăm eforturile", spuneBogza.

Profitabilitatea rămâne sub semnulîntrebării

Deşi grupul financiar elen Eurobank, proprietarul Bancpost, araportat profituri pentru primele două trimestre din 2010 înRomânia, Bogza spune că în continuare banca se concentrează maimult pe asigurarea stabilităţii operaţiunilor decât pe câştiguri.Rezultatele publicate de grup sunt calculate conform standardelorinternaţionale de raportare financiară, fiind consolidate şi pentrucelelalte subsidiare locale. La nivel individual, Bancpost continuăsă raporteze la BNR pierderi, pentru că sistemul local decontabilitate prevede un tratament mai dur în cazul creditelorneperformante.

"Este dificil ca atunci când clienţii sunt tot mai afectaţi decriză sistemul bancar să înregistreze profit", admite Bogza.

El spune că Bancpost, care a trecut anul trecut printr-un proceslaborios de reaşezare a operaţiunilor (care a inclus şidisponibilizări de personal şi închiderea a şapte unităţi), nu maiare nevoie acum de măsuri drastice de ajustare. Anul acesta banca adeschis chiar o unitate nouă, însă continuă să pună presiune asuprafurnizorilor pentru reducerea costurilor. În paralel, veniturileoperaţionale au fost majorate, inclusiv prin creştereadobânzilor.

"Am încercat să găsim acel punct în care creşterea dobânzilor săacopere cât mai mult din costul cu riscul de credit şi costulresurselor, dar fără să ne omorâm clienţii. Cât timp am înregistrato pierdere, nu putem fi acuzaţi că am avut dobânzi prea mari, cuatât mai mult cu cât noi înşine am redus foarte mult cheltuielilede la începutul crizei."

În altă ordine de idei, Bogza spune că şefii grupului de laAtena rămân interesaţi de piaţa locală. România este de altfel ceamai mare piaţă externă pentru Eurobank, cu active de 5,8 mld. euro.Polonia se apropie cu active de 5,6 mld. euro, în timp ce înBulgaria grecii au active de 4 mld. euro.

"Mesajul pe care îl primim în mod constant de la Atena este căRomânia e o piaţă strategică, criza nu va ţine la nesfârşit şi noitrebuie să fim pregătiţi pentru a relua rapid creşterea. Expunereagrupului pe România nu a scăzut", afirmă Bogza.

Ce spune Bogza despre piaţă

  • Mai normal ar fi să vedem fuziuni în România decât în Grecia,care are patru bănci mari. Dar la noi băncile sunt deţinute degrupuri străine şi nu apar astfel de mişcări, chiar dacă multedintre ele nu au masa critică. De obicei ieşirea de pe piaţă seface prin vânzare, dar acum nu are cine să cumpere.
  • E bine să poţi prelua participaţii în companii, dar, ca bancă,nu te poţi transforma în SIF. Oricum, când o companie la care eşticreditor intră în insolvenţă, intri de facto în management. Discuţicu administratorul special, îi aprobi măsurile, este ca şi cum aifi acţionar.
  • Pe zona de corporate putem vorbi mai degrabă de anumitecompanii decât de sectoare întregi care să meargă bine. Deasemenea, creditul ipotecar manifestă o tendinţă uşoară decreştere. În zona firmelor mici şi a creditului de consum cerereaeste însă foarte redusă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO