Bănci și Asigurări

Companiile de asigurare au platit anul trecut daune de un miliard de euro, din care 70% pe polite auto

Companiile de asigurare au platit anul trecut daune de un miliard de euro, din care 70% pe polite auto

Click pentru imaginea intreaga

11.03.2008, 15:12 24

Daunele brute platite de companiile de asigurare au depasit anul trecut in premiera un miliard de euro, in crestere cu 35% (in euro) fata de 2006. In acelasi timp, volumul de afaceri din piata asigurarilor a crescut in 2007 cu doar 32% in euro la nivelul primelor brute subscrise. Anul trecut, daunele platite au ajuns la 47% din volumul total de afaceri, fata de doar 32% in 2003.
Deja pe piata s-a format o tendinta: 2007 a fost al patrulea an consecutiv in care dinamica daunelor a depasit-o pe cea a primelor brute subscrise. In 2006, diferenta de dinamica a fost chiar mai accentuata: plus 53% in euro pentru daune, fata de o crestere de 33% in euro a primelor brute subscrise.
Practic, tendinta ultimilor ani se traduce printr-o inrautatire continua a rezultatelor tehnice si financiare ale companiilor de asigurare. Din 2003, de cand daunele au inceput sa creasca mai rapid decat primele, rezultatul net pe piata asigurarilor (suma profiturilor minus suma pierderilor) a scazut de la un profit net de 20 de milioane de euro la o pierdere neta de 20 de milioane de euro in 2006.
Desi Comisia de Supraveghere a Asigurarilor nu a publicat inca datele privind profitabilitatea pe piata asigurarilor in 2007, este foarte probabil ca si anul trecut piata sa fi inregistrat o pierdere neta, pe baza informatiilor publicate de unele companii. Cele mai mari companii de asigurare de pe cele doua segmente de piata (asigurari generale si de viata) au avut o profitabilitate mai redusa anul trecut fata de 2006.
Allianz-Tiriac, cea mai mare companie de pe piata asigurarilor generale, a avut anul trecut un profit operational (inainte de impozitare) de 11 milioane de euro, in stagnare fata de 2006, desi afacerile companiei au crescut cu 17,4% in euro fata de 2006. Allianz-Tiriac a avut acelasi profit operational (11 mil. euro) in fiecare dintre anii 2005-2007.
ING, cel mai mare jucator local din asigurarile de viata, a raportat pentru anul trecut un profit operational de numai un milion de euro, cu 90% mai mic decat cel inregistrat in 2006. Reducerea profitului a fost explicata de ING prin cheltuielile legate de startul campaniei de pensii private (facultative si obligatorii). Volumul primelor brute subscrise de ING a fost anul trecut de 149 mil. euro, in crestere cu 3% fata de 2006.
Insa majoritatea pierderilor de pe piata au fost cauzate de asigurarile auto (politele auto facultative Casco si cele obligatorii RCA), spun companiile din domeniu. La BCR Asigurari, una dintre companiile de top 5 in asigurari generale, profitul net s-a injumatatit anul trecut, la circa 2 mil. euro (fata de 4,2 mil. euro in 2006), din cauza politelor auto.
De altfel, asigurarile auto sunt responsabile pentru aproape trei sferturi din daunele brute platite de intreaga piata a asigurarilor. Anul trecut, daunele brute platite pentru asigurari RCA si Casco au fost de circa 720 de milioane de euro, fata de daunele brute totale de un miliard de euro (cumulat, pentru asigurari generale si de viata).
"Daunele platite pentru politele Casco sunt cele care distrug profitul asiguratorilor", comenteaza Tudor Moldovan, CEO al Generali Asigurari. El spune ca daunele auto sunt responsabile pentru profitabilitatea slaba si in scadere a pietei asigurarilor.
In asigurarile auto, daunele cresc mult mai repede pentru ca se majoreaza atat frecventa daunelor, cat si valoarea daunei medii (din cauza costurilor legate de manopera si piesele de schimb), spune Moldovan.
"Daunele cresc intr-adevar mai rapid decat volumul de prime brute subscrise si asta reduce profitabilitatea companiilor", afirma el. In pofida continuarii acestei tendinte si anul trecut, Moldovan estimeaza ca piata per total a inregistrat un usor rezultat pozitiv.
Anul acesta, el vede o continuare a tendintei de crestere mai rapida a daunelor decat volumul de prime. "Tot timpul vor exista companii care vor face pasul inapoi si nu vor lua masurile necesare in ceea ce priveste majorarea primelor, introducerea fransizei la politele auto si asa mai departe", a conchis Moldovan.
Majoritatea companiilor cu afaceri in piata asigurarilor auto au afirmat in ultimii ani ca primele percepute sunt prea scazute fata de nivelurile considerate normale.
La finele anului trecut, Cristian Constantinescu, CEO al Allianz-Tiriac Asigurari, estima ca politele RCA ar trebui scumpite cu 30% la nivelul intregii piete pentru ca primele sa acopere daunele platite si sa asigure o marja minora de profitabilitate pentru asiguratori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO