Bănci și Asigurări

Şeful Erste pe infrastructură: România este cea mai importantă piaţă pentru noi. În doi-trei ani vrem să ajungem la finanţări de un miliard de euro

Şeful Erste pe infrastructură: România este cea mai importantă piaţă pentru noi. În doi-trei ani vrem să ajungem la finanţări de un miliard de euro

Autor: Andreea Neferu

01.12.2011, 19:13 676

De la înfiinţare, în 2008, şi până în prezent, expunerea acestei divizii din cadrul Erste pe piaţa locală a ajuns la circa 500 de milioane de euro numai în sectorul infrastructurii de transport, în această sumă fiind incluse atât finanţările efective, cât şi scrisorile de garanţie bancară acordate.

Werner Weihs-Raabl, care coordonează de la Viena activitatea de finanţare a infrastructurii şi a sectorului public din cadrul Erste, spune într-un interviu pentru ZF că piaţa locală este cea mai atractivă din acest punct de vedere pentru grupul austriac.

"Este cea mai importantă piaţă pentru că Erste controlează BCR, banca cu cea mai mare cotă de piaţă în România, dar şi pentru că piaţa locală are nevoi reale de finanţare a infrastructurii", spune executivul austriac, care adaugă că în următorii 2-3 ani, finanţările atât pentru infrastructura de transport, cât şi pentru proiectele de energie şi infrastructură socială din România ar putea ajunge la 1 mld. euro.

Austriecii de la Erste sunt prezenţi prin divizia de finanţare a infrastructurii în cea mai mare parte a ţărilor din Europa Centrală şi de Est: România, Cehia, Slovacia, Ungaria, Serbia, Croaţia şi Ucraina.

Werner Weihs-Raabl, care în 2010 avertiza că guvernul de la Bucureşti ar trebui să vorbească mai puţin şi să facă mai mult, spune că în ultimul an au existat schimbări pozitive în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii de transport în România.

"Am văzut schimbări pozitive. În trecut au fost încercări de a realiza proiecte mari, spre exemplu autostrada Comarnic-Braşov, acum e timpul să ne concentrăm pe proiecte de dimensiuni rezonabile şi nu de mai multe miliarde de euro. Dacă începi cu proiecte complicate, care traversează munţii, cu poduri şi tunele, ai un obiectiv complicat din punct de vedere atât tehnic, cât şi al finanţării." România a scos la licitaţie anul acesta 183 de kilometri de autostradă pe Coridorul IV paneuropean, situate în zone de deal şi câmpie, care ar urma să coste circa 1 mld. euro şi să fie finanţate în proporţie de 85% din fonduri europene. "Cred că România a început bine, tronsoanele de pe Coridorul IV nu sunt extrem de complicate şi se pot realiza relativ uşor", apreciază executivul Erste, care mai spune că banca pe care o reprezintă este deja implicată în aceste proiecte, asigurând prefinanţări pentru şapte tronsoane de pe Coridorul IV. Cu toate acestea, din motive de confidenţialitate, Weihs-Raabl nu dezvăluie despre ce tronsoane este vorba sau suma exactă oferită drept prefinanţare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO