Business Hi-Tech

Acum pot sa dorm linistit. Reteaua IT e in mainile altuia

12.05.2004, 00:00 16



Pe buna dreptate, multi dintre manageri pun sub semnul intrebarii contractele de servicii IT, precum managementul retelei de calculatoare sau al solutiilor de imprimare, outsourgingul sau serviciile pay per use (PPU).



Oare faptul ca sensibilele sisteme informatice sunt controlate de outsider - a se citi o companie specializata in astfel de servicii IT- nu va constitui pe termen lung o problema?



Expertii Hewlett-Packard (HP) sustin contrariul. In primul rand, argumenteaza ei, un manager sau un expert IT aflati pe statele unei companii, oricat de bine pregatiti ar fi, nu pot determina cu precizie nevoile respectivei organizatii in toate aspectele: computere, imprimante, servere, echipament de stocare, aplicatii software.



Analizele efectuate de expertii HP arata ca sistemele informatice pot fi optimizate, astfel incat compania sa poata beneficia de resurse maxime fara sa plateasca prea mult pentru ele.



In al doilea rand, unei companii ii este greu sa asigure de una singura doi factori extrem de importanti: continuitatea afacerilor in caz de probleme tehnice si capacitatea de la implementa solutii care folosite in caz de nevoie si peste zeci de ani, cand tehnologia folosita acum va fi de mult depasita, de exemplu pentru arhive.



Sigur, unii pot spune ca s-au gandit la toate scenariile posibile si ca sunt asigurati. Insa, expertii HP sustin ca, in majoritatea cazurilor, cheltuielile IT sunt fie trecute cu vederea - fapt ce reduce potentialul de afaceri al companiei si afecteaza competitivitatea ei - fie prea mari, afectand profitabilitatea.



In incercarea de a-i convinge pe cat mai multi ca are dreptate, Hewlett-Packard a lansat o strategie noua de evaluare a nevoilor unei companii si care sa ofere solutii cat mai ieftine si cat mai eficiente.



A aparut astfel asa-numita "adaptive enterprise" propunere care merge atat de departe incat permite clientului sa plateasca exact pentru resursele folosite si nimic mai mult. Mai simplu spus: ai clienti, platesti. Nu vinzi nimic, nu platesti.



Serviciile asigura inca un lucru pe care managerul IT il cunoaste, dar nu il poate asigura decat cheltuind sume important de bani: continua actualizare a tehnologiilor folosite fara a necesita noi si noi investitii.



In conditiile in care toate sistemele, de la computere, componente, imprimante si solutii soft evolueaza continuu, aceste investitii pentru a cumpara in fiecare an sau din timp in timp toate aceste echipamente si aplicatii pot sufoca bugetele companiilor.



Cum sa alegi un server care sa fie perfomant peste cativa ani? Cum sa reduci costurile de mentenanta ale tuturor acestor echipamente? Simplu. Apeland la servicii IT, sustine HP.





Inca un argument pentru serviiciile IT



Cel mai bun exemplu pentru acest tip de servicii il constituie faptul ca numeroase companii cu nume mari, branduri internationale, au semnat astfel de contracte, reusind deseori sa iasa din situatii de criza prin astfel de metode. Nu intamplator, printre clientii HP se numara pe acest segment Daimler Chrysler, Vodafone, BMW, Shell si alte zeci de companii.



In Romania, exemplul cel mai la indemana este BancPost.



Recent, compania americana a adaugat cateva nume noi la portofoliul sau de clienti. HP si British Telecom (BT) au semnat un contract pe sapte ani in valoare de 1,5 miliarde de dolari, prin care gigantul IT se va ocupa de infrastructura informatica a BT, in timp ce operatorul telecom va asigura functionarea retelelor de comunicatii (voce si date) ale HP. Acordul marcheaza "o alianta strategica pe termen lung", asa cum au afirmat sefa HP, Carly Fiorina, si directorul executiv al BT, Ben Verwaayen.



Fiecare dintre cele doua companii va oferi clientilor sai si optiunea de a apela la servicii ale partenerului.



Luna aceasta, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii pentru industria turismului, Amadeus, a apelat la un contract cu HP, pentru a face fata volumului fluctuant al numarului de turisti (extrem de mare in sezon, foarte redus in afara lui). Amadeus va plati numai pentru resursele utilizate (pay per use). Contractul este pe patru ani, cu optiunea de prelungire, iar valoarea sa nu a fost facuta publica. Amadeus este furnizor de oferte turistice pentru 60.000 de agentii la nivel mondial, avand o retea de 290.000 de puncte de vanzare a ofertelor liniilor aeriene. Mai bine de 95% din rezervarile de bilete la nivel mondial se fac prin reteaua Amadeus. Compania ofera acces la resursele a 63.000 de hoteluri si 50 de companii care ofera servicii de inchiriere a autoturismelor, in 210 tari ale lumii.



HP a anuntat de asemenea semnarea unui contract de servicii cu unul din principalii furnizori de echipamente de cauciuc (in afara de anvelope) pentru sisteme industriale si industria auto, Gates Corp. Compania intentiona sa isi optimizeze activitatea interna pentru a raspunde rapid schimbarilor din piata. Nici valoarea acestui contract nu a fost facuta publica. Compania Gates va plati de asemenea numai pentru tehnologia utilizata.



Pentru HP, "contractele de servicii asigura o relatie mai buna si de durata cu compania-client", a declarat pentru Business Hi-Tech Dave Stubbs, vicepresedinte HP insarcinat cu relatiile cu clientii, care a participat la la conferinta ENSA@Work 2004, una din cele mai mari manifestari IT din Europa si din lume dedicate exclusiv sectorului enterprise. "Apoi degeaba incearca Dell sau alta companie sa vanda echipamente mai ieftine clientului nostru", a explicat el.





Business continuity, un concept importat in lumea informatizata



Nimeni nu poate cotesta faptul ca tehnologia a devenit o componenta strategica a afacerilor in lumea de azi. Ce se intampa insa atunci cand apare o problema? O componenta hard se poate strica, o aplicatie soft poate bloca sistemul, virusii si hackerii abia asteapta o fisura in sistemul de protectie, iar incendiile, inundatiile, cutremurele sunt evenimente destul de frecvente. Intrebarea care se pune este daca infrastructura IT a devenit atat de importanta incat sa blocheze intreaga activitate a companiei atunci cand nu functioneaza. Iar aici intervin din nou expertii HP, care asigura ceea ce numesc ei "business continuity & availability", cu alte cuvinte, continuarea activitatii in aproape orice conditii.



Studiile citate de HP arata ca 15% din marile companii nu au nici un fel de strategie pentru situatiile de urgenta, la fel ca 30% din companiile mici si medii. Solutiile de securitate constituie o piata de peste 100 de miliarde de dolari pe an, iar achizitiile se fac in general la bunul plac al managerului IT, fara a testa tehnologia si fara a folosi solutia optima pentru afacerea data. In plus, 51% din companii nu au realizat setul de proceduri de urgenta necesar iesirii din criza.



Exemplele sunt si aici relevante. Compania de servicii financiare CREST din Marea Britanie a apelat la servicii HP pentru a se asigura ca sistemele functioneaza non-stop si ca nu vor exista surprize in manipularea trazacatiilor, in conditiile in care CREST are un portofoliu de actiuni in valoare de 2,4 mii de miliarde de euro. " O ora de blocare a sistemelor ar fi jenanta pentru noi. O zi de blocaj ar costa aproximativ 350-400 de miliarde de euro", a declarat Frank Chambers, seful sistemelor IT ale companiei britanice.



Date fiind riscurile, CREST a realizat impreuna cu HP o retea modulara, bazata pe mai multe centre de comanda situate in locatii diferite, cu buncare de protectie, diferite sisteme de comunicare pentru situatii de urgenta si diferite modalitati de rulare a sistemelor. "Acum suntem pregatiti si in cazul unui atac terorist major asupra Londrei. In acest caz, un centru mai mic va prelua sistemul si el va fi operational chiar daca nu va mai fi bursa in Londra", a explicat Chambers. Pe de alta parte insa, sistemul este usor de rulat si a trecut cu bine toate testele, fiind de mai multe ori probat de hackeri si atacat de virusii nou-aparuti. "Pot controla sistemul de la mine de acasa, avand acces la toate componentele lui", a mai spus specialistul CREST.



Tot la o solutie HP a apelat si producatorul de motoare si vehicole de divertisment (snowmobile, karturi, barci cu motor) Rotax. Cand produci 225.000 de motoare pe an si cererea creste continuu, vrei sa faci fata cu bine tuturor cererilor, a explicat seful IT de la Rotax, Johann Keonigshofer. "Nu exista afacere fara sisteme IT functionale", a spus el. Rotax, parte a grupului Bombardier, a inceput pregatirile pentru scenariile cu probleme in 1994 si abia acum poate spune ca a trecut cu bine toate testele. "Avem si un centru de comanda mobil pentru sistemele IT", a explicat el.





Managementul printarii, noua solutie pentru reducerea costurilor



Analizand mai multe retele ale companiilor cu care au intrat deja in contact, expertii HP au stabilit ca, in majoritatea cazurilor, costurile legate de printare pot fi reduse cu pana la 30%, prin retele de imprimante mai performante si managementul mai bun al documentelor. Importanta solutiei de printare aleasa vine din urmatoarele considerente: 55% din traficul de retea il constituie imprimarea, ceea ce blocheaza accesul la alte resurse, aproximativ 40-60% din apelurile catre departamentul tehnic sunt cauzate de probleme ale imprimantei, iar in medie, 1-3% din incasarile anuale ale unei companii se duc pe retelele de imprimare.



Avantajele unui serviciu de management pentru printare sunt multiple. In primul rand, compania economiseste bani, apoi, elimina cheltuielile pentru optimizarea, repararea si mentenanta echipamentelor. In fine, creste productivitatea retelei si deci a afacerii.



Unul din cei mai importanti clienti a HP pentru servicii de print management este Ford, care a decis sa extinda contractul semnat in SUA si pentru filialele sale din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. HP va pune la punct pentru Ford o retea optimizata pentru cei 150.000 de angajati din aceste regiuni, inlocuind vechiul sistem care numara acum 15.000 de printere. Economiile au fost calculate la 200-600 de mii de euro pe an.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO