Business Internaţional

Cum se vede Europa de la Beijing: Macron - liderul, Ungaria – uzina şi poarta de intrare a companiilor Chinei în UE, Serbia – un uriaş combinat metalurgic

Ultima ţară de pe lista de vizite a lui Xi este Ungaria. De acolo îi va fi mai uşor să plece. Ungaria deţine recordul regional la rute aeriene directe către China: din iulie vor fi 19. Acestea vor ajuta turismul. Companiile chinezeşti au deja cale liberă spre Ungaria.

Ultima ţară de pe lista de vizite a lui Xi este Ungaria. De acolo îi va fi mai uşor să plece. Ungaria deţine recordul regional la rute aeriene directe către China: din iulie vor fi 19. Acestea vor ajuta turismul. Companiile chinezeşti au deja cale liberă spre Ungaria.

Autor: Bogdan Cojocaru

07.05.2024, 22:02 1284

O băutură alcoolică bună, scum­pă, poate fi cadoul perfect pen­tru o persoană specială sau pentru ocazii speciale. Poate avea şi semnificaţii deosebite. Preşedintele Franţei Emmanuel Macron ştia aceste lucruri când i-a oferit liderului Chinei Xi Jinping coniac franţuzesc când acesta şi-a început la Paris periplul diplomatic european.

Prin prima sa vizită în Europa din ultimii cinci ani, începută în weekend, Xi caută să re­clă­dească relaţii internaţionale în vremuri cu tensiuni geopolitice şi comerciale în creştere. Pentru aceasta, el a ales Franţa, Serbia şi Unga­ria. Macron, preşedintele Franţei, îşi constru­ieşte o imagine de lider al Uniunii Europene, cu propriile viziuni pentru viitorul Uniunii, cu in­tenţia declarată de a face din ţara sa campionul energiei atomice din regiune, cu tendinţe de protecţionism economic îndreptate contra SUA şi Chinei şi, în ultimul timp, cu mesaje războinice împotriva Rusiei, atacatorul Ucrainei.

În Serbia, companiile chi­ne­zeşti investesc zeci de mili­arde de dolari în indus­tria mi­ne­ritului, a energiei şi în in­frastruc­tură. Cel mai mare combinat metalurgic din ţară este deţinut de grupul chine­zesc Zijin. Acesta exploatează şi mine de cupru şi aur în Serbia, care are potenţialul de a deveni şi producător european major de litiu. În Ungaria, zeci de companii chinezeşti, unele lideri mondiali, şi-au construit şi îşi construiesc uzine de maşini electrice, de baterii şi com­ponente auto, ţinta lor fiind zona euro şi marii con­structori de maşini din UE.

Serbia şi Ungaria vor fi în curând legate de o linie feroviară modernă, de mare viteză, parte a unei artere a proiectului chinezesc Belt and Road care va ajunge până în Grecia, unde com­pania chinezească COSCO de­ţi­ne portul Pireu de la Marea Me­di­terană. Ajuns ieri în Serbia, Xi Jinping a spus că „nu trebuie să uităm că în ur­mă cu 25 de ani NATO a bom­bar­dat cu neruşinare ambasada Chinei din Iugoslavia. Poporul chinez pre­ţu­ieşte pacea, dar nu va permite ca tra­gedii istorice să se întâmple din nou.“

În Ungaria, unde Xi este aşteptat să stea trei zile începând cu astăzi, oficialităţile locale au în plan semnarea a 16-18 acorduri cu China pentru extinderea iniţiativei Belt and Road, proiect de suflet al preşedintelui chinez. Dar, înainte de toate, Xi s-a dus la Paris, unde Macron i-a oferit coniac franţuzesc. Preşe­din­tele Franţei a ales cu atenţie cadoul, după cum explică AP. Guvernul de la Beijing a lansat o investigaţie anti-dumping asupra coniacului european, ceea ce înseamnă mai ales băutură franţuzească. Pare un răspuns dat anchetelor cu care UE întâmpină importurile de maşini elec­trice şi aparate medicale chinezeşti, suspectate că ar încălca regulile concurenţei deoarece gu­vernul le-ar impulsiona prin subvenţii. Aceste dispute au fost subiect central în discuţiile de luni dintre Macron şi Xi.

O altă prioritate a fost războiul din Ucraina. Parisul vrea ca Beijingul să-şi folo­seas­că influenţa pe care o are asupra Rusiei pentru a convinge statul atacator să pună capăt războiului. Vizita lui Xi în Franţa a durat două zile. Diplomaţia chineză nu stabileşte nimic la întâmplare. Relaţiile economice dintre China şi Franţa au deja rădăcini adânci şi prosperă. Investiţiile directe franceze în China au crescut cu aproape 600% în primele două luni ale acestui an, potrivit presei de propagandă chinezeşti. Fiecare stat este partener principal de comerţ pentru celălalt. China este o piaţă imensă pentru coloşii industriali francezi. Renault produce acolo Dacia electrică.

EDF se poziţionează pentru a profita de tranziţia energetică chinezească. Franţa este cel mai mare exportator de produse agricole din UE în China. În schimb, investiţiile chinezeşti transfor­mă nordul Franţei în „Valea Baterii­lor“ a Europei. Periplul european prin trei ţări al lui Xi durează de pe 5 până pe 10 mai. Vizita lide­rului chinez în Serbia, de pe 7 până pe 8 mai, a coincis cu împlinirea a 20 de ani de la bom­bar­darea cu bombe de mare precizie a ambasadei Chinei din Belgrad de către NATO.

Armata iugoslavă era atunci într-un război cu tentă de epurare etnică în Kosovo. În pre­zent, Serbia are sentimente ambivalente faţă de UE, guvernul sârb are grijă ca memoria bom­bar­damentelor NATO să rămână vie, dar îm­bră­ţişează China. Iar China a ajuns cel mai mare investitor al Serbiei. Presa chinezească a­rată că în 2022 investiţiile chinezeşti de acolo a­jun­se­seră deja egale cu cele ale tuturor statelor UE la un loc. Explozia s-a produs în ultimii ani.

Piatra de temelie a fost pusă în 2016, când o companie chineză a preluat combinatul siderurgic de la Smederevo după ce acesta a fost abandonat în mâinile guvernului sârb de către un investitor american. Investiţiile au continuat prin construirea unei fabrici de anvelope de către compania chinezească Linglong, un proiect record pentru Serbia atunci, şi prin preluarea combinatului minier şi metalurgic Bor de către Zijin Mining.

Între timp au fost deschise noi mine, iar companiile chinezeşti au început să se concentreze pe infrastructura de transport, pe sectorul energetic şi pe industria auto. Ultima ţară de pe lista de vizite a lui Xi este Ungaria. De acolo îi va fi mai uşor să plece. Ungaria deţine recordul regional la rute aeriene directe către China: din iulie vor fi 19.

Acestea vor ajuta turismul. Companiile chinezeşti au deja cale liberă spre Ungaria. În ultimii doi ani rar trece o lună fără ca guvernul maghiar să nu anunţe venirea vreunui investitor chinez sau extinderea vreunui proiect mai vechi. Presa maghiară speculează că Xi şi premierul Viktor Orban vor anunţa, cu ocazia întâlnirii lor, că gigantul chinezesc Great Wall Motor va construi o fabrică de maşini la Bicsérd.

Un alt colos chinezesc, BYD, îşi construieşte şi el o uzină în Ungaria. Cu ajutorul companiilor chineze, atrase de subvenţiile şi facilităţile oferite de guvernul Orban, Ungaria este pe cale să devină unul dintre cei mai mari producători de baterii electrice din lume. După vizitele europene, următorul efort diplomatic al lui Xi va fi întâlnirea, programată pentru 15-16 mai, cu preşedintele Rusiei Vladimir Putin.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO