Roma se alătură guvernelor europene care analizează sau adoptă măsuri de stăvilire a inflaţiei.
Guvernul Italiei încearcă să ajungă la un acord cu supermarketurile şi producătorii pentru controlarea preţurilor bunurilor de consum esenţiale, măsură ce ar urma să fie implementată în ultimele trei luni ale anului, relatează Reuters.
Ministrul industriei Adolfo Urso negociază un acord cu jucătorii de pe piaţă pentru a „oferi o gamă de produse alimentare şi nonalimentare de zi cu zi la preţuri plafonate“ în perioada octombrie-decembrie.
În cadrul programului susţinut de guvern, lanţurile de supermarketuri ar trebui să definească un coş de bunuri esenţiale alimentare şi non-alimentare la care să fie aplicate preţuri reduse, alcoolul fiind exclus.
Distribuitorii de astfel de produse ar trebui să informeze guvernul cu privire la intenţia de a se alătura iniţiativei până pe 15 septembrie.
Discuţiile vin pe fondul nemulţumirii publice puternice legate de inflaţia ridicată. Inflaţia anuală din Italia a încetinit la 6,7% în iunie de la 8% în mai. Creşterea anuală a preţurilor alimentelor şi produselor de îngrijire a gospodăriei şi personală a încetinit în iunie la 10,5% de la 11,2%, dar s-a menţinut cu peste 50% mai sus decât indicatorul general.
Conform planului italian, magazinele care participă la campanie ar urma să fie marcate cu stickere în culorile steagului italian având scrise pe ele „trimestrul antiinflaţie“.
Guvernul intenţionează să susţină iniţiativa cu publicitate finanţată de stat. La începutul lunii, Roma anunţa un plan de distribuire de carduri de debit unui număr de 1,3 milioane de familii sărace pentru cheltuieli pe alimente, însă acesta a fost criticat că limitează tipul de gospodării care pot beneficia.
În mai, guvernul italian a restrâns un program mai amplu de susţinere introdus în 2019, despre care premierul Giorgia Meloni a argumentat că permite oamenilor să fie leneşi şi să nu-şi caute de muncă.
În Franţa, retailerii au căzut în martie de acord să ofere cele mai scăzute preţuri posibil pentru alimente pentru a ajuta gospodăriile să facă faţă scumpirilor fără precedent.
Pe o perioadă de trei luni, lanţurile de supermarketuri şi-au asumat ieftiniri de produse în cadrul aşa-numitului „trimestru anti-inflaţie“.
În iunie, guvernul francez a ajuns la o înţelegere cu 75 de companii pentru reducerea preţurilor la sute de produse, sub ameninţarea unor sancţiuni financiare dacă acestea nu se vor conforma.
În Ungaria, premierul maghiar Viktor Orban a anunţat că autorităţile vor intensifica o campanie de combatere a scumpirilor nejustificate la alimente, potrivit Budapest Business Journal.
„În timp ce ţara întreagă luptă cu inflaţia, în special la alimente, există din păcate unii care nu participă la această luptă, ci de fapt profită de situaţie, un fapt pe care-l consider revoltător“, a declarat Orban.
Datele pe iunie şi iulie arată că măsurile luate de guvern pentru a învinge inflaţia funcţionează, iar ţinta guvernul de a aduce rata acesteia sub 10% până la final de an poate fi atinsă, a adăugat acesta.