Business Internaţional

Miracolul economic german este în pericol. Să fie acesta sfârşitul deceniului de aur al celei mai mari economii europene şi al celei mai importante verigi a comerţului european?

Institutul de cercetare economică Ifo avertizează că „raza de speranţă“ întrevăzută de industria auto s-a stins în ianuarie

Institutul de cercetare economică Ifo avertizează că „raza de speranţă“ întrevăzută de industria auto s-a stins în ianuarie

Autor: Bogdan Cojocaru

28.01.2019, 21:48 1461

Semnele de încetinire economică se multi­plică în Germania, cea mai mare eco­nomie europeană. Tensiuni comerciale, reechi­librarea economiei mondiale, schim­bările cli­matice şi problemele demografice testează eficienţa modelului de business, centrat pe exporturi, al industriilor germane. Miracolul eco­no­mic german este în pericol, scrie Les Echos. Se apropie de sfârşit deceniul de aur al Germaniei? se întreabă The Economist.

Spre Germania se îndreaptă un sfert din exporturile României. O bună parte din acestea sunt reexportate, în diferite forme, de companiile nemţeşti. Germania este prima piaţă de export pentru Franţa, Italia, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Slovenia şi altele şi ocupă locul doi în topul parte­nerilor la exporturi pentru Spania şi Marea Britanie.

Semnele noului an nu sunt bune pentru exporturile germane. Aşteptările companiilor din Germania care-şi vând produsele în străinătate au scăzut apreciabil în ianuarie în condiţiile în care „raza de speranţă“ întrevăzută de industria auto s-a stins, potrivit institutului de cercetare economică Ifo. Indicatorul încrederii s-a retras de la 8,7 puncte în decembrie la 5,9 puncte, cel mai redus nivel din 2016 încoace. Ifo atenţionează că perspectivele industriei auto, dar şi cele ale industriei chimice „s-au înrăutăţit notabil“.

De asemenea, sondajul pe care se bazează indicatorul a găsit că în industriile electrică şi chimică este aşteptată o creştere marginală. La sondaj au participat 2.300 de producători industriali, scrie Financial Times.

„Raza de speranţă pentru industria auto din decembrie a dispărut la începutul anului. Perspectiva s-a înrăutăţit notabil“, a spus preşedintele Ifo, Clemens Fuest. Săptămâna trecută, economiştii institutului au atenţionat că în rândul companiilor creşte „neliniştea“, în condiţiile în care un indice al dispoziţiei din sectorul afacerilor a ajuns la cel mai slab nivel din februarie 2016. Biroul federal de statistică a calculat că avansul economic a încetinit de la 2,2% în 2017 la 1,5% în 2018, an în care creşterea PIB a intrat şi în teritoriu negativ, în trimestrul III.

Producţia industrială s-a dus în jos cu aproape 2% în ritm lunar în noiembrie. Analiştii spun că Germania a evitat la limită recesiunea. Pentru anul acesta, guvernul prevede un avans de 1%, estimare redusă de la 1,8%.

Prognoza nouă reflectă incertitudinile din jurul Brexitului şi încetinirea economiei globale, scrie Handelsblatt. Fondul Monetar Internaţional menţionează cererea internă mai slabă printre factorii care frânează creşterea. Slăbiciunile Germaniei îi alarmează pe mulţi dintre observatorii şi partenerii externi. Însă economişti şi antreprenori germani sunt încrezători. „Fundaţiile economice sunt solide ca stânca“, spune Holger Schmieding, economist-şef la Berenberg, cea mai veche bancă privată a Germaniei. Ţara are o forţă de lucru calificată excelentă, ingineri de clasă superioară, şomaj aproape deloc, salarii în creştere şi stabilitate politică. Alain Durre, strateg la Goldman Sachs, insistă că „îngrijorările legate de venirea unei recesiuni sunt depăşite“ deoarece o bună parte din evoluţia slabă poate fi explicată prin evenimente excepţionale, cum ar fi scăderea drastică a nivelului apelor Rinului, un fluviu important pentru transportul naval de materii prime pentru industrie. Încrezători sunt şi unii întreprinzători. Werner Utz, preşedintele Uzin Utz, producător de parchete din Ulm, spune că a rămas optimist, scrie The Economist. Compania - de familie - exportă 60% din ce produce, iar condica de comenzi  este plină pentru anul acesta şi următorul. Şi Karl Haeusgen, şeful Hawe Hydraulik, producător de pompe hidraulice, priveşte cu optimism în noul an, chiar dacă firma exportă în ţări problematice precum China şi SUA. Hawe îşi obţine 70% din venituri din exporturi. Ca furnizor pentru constructori, producătorul de pompe profită enorm de pe urma iniţiativei chineze Belt and Road.

Exporturile sunt echivalente cu aproape jumătate din economia germană, ceea ce înseamnă că ţara este mai dependentă decât altele de comerţul cu alte mari economii (în Franţa şi Italia, exporturile reprezintă 30% din PIB). Ralph Wiechers, reprezentant al VDMA, o asociaţie a producătorilor de utilaje, avertizează că firmele membre sunt neliniştite din cauza escaladării războiului comercial dintre SUA şi China (prima şi a treia piaţă de export pentru Germania), a Brexitului (Marea Britanie este a patra piaţă de export), a problemelor sociale din Franţa (al doilea partener la export) şi a impre­vizibilităţii guvernului populist din Italia (al şaselea partener la export).

Compania de familie Trumpf este specializată pe maşini de tăiat cu laser. Începând cu vara anului trecut, se confruntă cu încetinirea cererii. Pe lângă anticipatul final al unui ciclu de investiţii de nouă ani, incredibil de lung, energizat de creditul ieftin, Trumpf atrage atenţia asupra îngrijorărilor mai multor clienţi legate de tensiunile geopolitice.

După o creştere istorică de aproape 15%, la 3,6 miliarde de euro, a cifrei de afaceri în 2018, compania este sceptică în privinţa posibilităţii de a-şi atinge obiectivul stabilit pentru acest an, o creştere de 10%. „Luăm în serios această încetinire, fără să cădem în pesimism“, spune un purtător de cuvânt al Trumpf. Cu o situaţie financiară bună, companiile germane se organizează pentru a rezista. Reorganizarea modelului de business este evidentă în industria auto.

Producătorii fac eforturi să se adapteze la tensiunile comerciale, la noi standarde de poluare şi la noile tehnologii, la cererile pentru propulsie electrică şi la tendinţa de digitalizare. Roland Dˆhrn, economist la Institutul de cercetare economică Leibniz nu crede într-o revenire sustenabilă în sector. „După scandalul Dieselgate, înmulţirea interdicţiilor de circulaţie în centrele oraşelor germane pentru vehiculele diesel va produce schimbări comportamentale ale consumatorilor“, spune el. Pentru a se adapta schimbrilor, constructorii auto trebuie să-şi schimbe sistemele de producţie şi de distribuţie. „Aceste lucruri vor lovi în furnizori“, explică Dˆhrn. El apreciază că circa 10% din producţia germană va fi afectată de aceste schimbări.

Apoi, comerţul tinde să se contracte în astfel de vremuri nesigure, avertizează Domink Lucius, director financiar la Fr. Meyerís Sohn, companie de transport naval de mărfuri. Cu economia Chinei încetinind la cel mai slab ritm de creştere din ultimul deceniu, exporturile Germaniei în China s-au micşorat cu 24% în decembrie, faţă de luna anterioară, potrivit Bank of America Merrill Lynch. Ca rezultat al declinului, Fr. Meyerís Sohn nu vede nicio creştere a afacerilor anul acesta şi ia în considerare vânzarea operaţiunilor din Marea Britanie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO