Industria de travel a cules roadele unui sezon estival frenetic, companiile aeriene raportând profituri record şi hotelurile de ambele părţi ale Atlanticului revenind la gradele de ocupare de dinaintea pandemiei.
Acum însă, acesta se află în faţa unei ierni incerte şi întrebării dacă cererea insaţiabilă de vacanţe mai poate rezista în faţa inflaţiei persistent de ridicate şi stagnării economice sau dacă bula postpandemică este pe cale să se spargă, scrie Financial Times.
Majoritatea executivilor, în special din Europa, sunt încrezători că cheltuielile consumatorilor pe călătorii par imune la criza costurilor de trai, însă de cealaltă parte a Atlanticului au început să apară primele semne de slăbire a cererii.
În condiţiile în care călătoriile interne din SUA au fost unul din primele segmente ale industriei de travel care şi-au revenit în timpul pandemiei, există temeri că încetinirea înregistrată acum ar putea fi un avertisment timpuriu că dorinţa oamenilor de a călători începe să scadă.
În Europa, Michael O’Leary, CEO al celei mai mari companii aeriene a continentului, Ryanair, rămâne „prudent“ în pofida rezervărilor solide pentru iarnă. „Sunt îngrijorat cu privire la starea încrederii consumatorilor… dobânzile sunt mai mari, ratele creditelor ipotecare şi preţurile energiei sunt ridicate“, a declarat acesta.
Sebastien Bazin, CEO al gigantului Accor din domeniul hotelier, este de acord că industria se va confrunta cu o putere de pricing în scădere.
Totuşi, Dana Dunne, CEO al eDreams ODIGEO, una dintre cele mai mari agenţii online de travel, consideră că discuţiile privind o bulă a sectorului care s-ar putea sparge sunt nepotrivite.
Acesta arată că industria a revenit la „modelele normale de travel“, fără niciun semn de prăbuşire a cererii.
Revenirea turiştilor chinezi în destinaţii externe ar trebui de asemenea să dea un impuls bine-venit sectorului de travel.
Viitorul călătoriilor de agrement este îndeosebi important din cauza semnelor de întrebare privitoare la segmentul de corporate travel, care se redresează mai lent.
Industria aeriană este în mod tipic văzută ca fiind una ciclică şi expusă economiei mondiale, iar investitorii nu cred în povestea redresării acesteia, preţurile acţiunilor majorităţii companiilor aeriene situându-se în continuare sub nivelurile pre-pandemice.
Şi totuşi, Dana Dunne crede că investitorii greşesc în a lega soarta industriei de economia mondială.