Cel mai mare business antreprenorial local este retailerul de bricolaj Dedeman, controlat de fraţii Pavăl, cu afaceri de 640 de milioane de euro anul trecut.
Prin comparaţie, cel mai puternic antreprenor din Croaţia a pus bazele unui imperiu cu afaceri de 7 mld. euro anul trecut, cu peste 60% mai mari decât totalul celor mai mari zece afaceri antreprenoriale româneşti.
Mai mult, Polonia a fost o adevărată pepinieră de oameni de afaceri care au cucerit întreaga Europă cu afaceri în domenii precum modă (LPP), industria alimentară (Maspex), sănătate (Pelion) sau bancar (Idea Bank).
„Este vorba de o combinaţie de factori (pentru care antreprenorii români nu au cucerit pieţele externe - n.red.): au încă potenţial de creştere pe piaţa din România, au dorinţa de a creşte doar în mod organic (mulţi găsesc tot felul de motive să nu crească prin achiziţii), dar le lipseşte şi o strategie coerentă“, crede Florin Păunescu, assistant director financial advisory services în cadrul companiei de consultanţă şi audit Deloitte România.
În acest context, companiile create de antreprenori locali au preferat să îşi „ancoreze“ businessurile pe piaţa locală mai degrabă decât să iasă să cucerească lumea.
Dintre cei zece doar doi au afaceri pe piaţele externe, respectiv Zoltan Teszari (RCS& RDS - telecom) şi Cezar Virgil Rapotan (Arabesque - distribuţie materiale de construcţii). În timp ce RCS& RDS îşi restrânge operaţiunile externe, Arabesque s-a concentrat pe vecinii României. Pentru amândoi, piaţa locală rămâne cea mai importantă. RCS&RDS a avut operaţiuni în Croaţia, Slovacia, Serbia, dar le-a vândut. Compania mai este prezentă în Ungaria, Spania, Italia.
„Adevărul este că de peste 25 de ani aşteptăm să vină şi vremea antreprenorilor în România, încă mai aşteptăm să vedem o clasă de mijloc care să fie stâlpul economiei. Părerea mea este că noi încă mai ducem lipsa unor antreprenori de calibru ca de exemplu Dedeman, BitDefender, fie pentru că nu sunt suficient de educaţi pentru a administra strategic investiţii la nivel internaţional, fie pentru că nu au competenţe de management şi leadership de top. Fie ambele. Cel mai frecvent, ambele“, spune Aliz Kosza, consultant şi fost executiv cu experienţă în turism, FMCG şi construcţii.
Antprenorii din IT rămân principalii „ambasadori“ pe pieţele externe în contextul în care în nicio altă industrie locală nu există oameni de afaceri locali care să fi creat un brand internaţional.