Companii

Krawczyk, Innova Capital: Cumparam lideri de piata care pot deveni lideri regionali

Krawczyk, Innova Capital: Cumparam lideri de piata care pot deveni lideri regionali

Krzysztof Krawczyk, partener la Innova Capital: Cumparam companiile care sunt lideri de piata si care pot servi ca platforme pentru dezvoltare regionala. Strategia aplicata in cazul companiei La Fantana este tipica pentru modul in care actioneaza Innova Capital: cumparam o companie-platforma care e lider pe piata locala si mai apoi ii adaugam o serie de companii regionale pentru a crea in final un lider regional pe respectivul domeniu de activitate.

11.03.2008, 15:16 201

"Anul acesta intentionam sa extindem La Fantana pe pietele din regiune. Bugetul de achizitii pentru urmatoarele 12 luni se situeaza intre 10 si 25 milioane de euro. Preferam sa cumparam o singura companie si sa ne axam pe consolidarea ei decat sa alocam acest buget in achizitia mai multor companii", spune Krzysztof Krawczyk, partener la compania poloneza de private equity Innova Capital.
In acest sens, investitorii polonezi de la Innova au luat in vizor Cehia si o alta piata din regiunea Europei Centrale si de Sud-Est care "arata promitator", estimand ca vor lua o decizie de achizitie in primul semestru al anului.
Principalele tinte de preluare sunt jucatorii care fie detin cote importante pe piata pe care activeaza, fie sunt singurii jucatori din piata, dar care vor contribui la dezvoltarea grupului La Fantana in lider regional pe segmentul de imbuteliere si distributie de apa.
Innova Capital controleaza prin intermediul fondului de investitii Innova 4 pachetul majoritar al La Fantana, in timp ce Cristian Amza, fondatorul companiei, detine aproximativ 10% din actiuni. Infiintata in urma cu aproximativ sapte ani de fondul de investitii private Oresa Ventures, La Fantana a fost vanduta de actionarul majoritar fondului polonez Innova 4 in luna mai a anului trecut, in urma unei tranzactii de peste 35 de milioane de euro. In prezent, compania isi desfasoara activitatea pe piata locala si pe cea din Serbia, raportand anul trecut o cifra de afaceri de 20 de milioane de euro, mai mult cu 35% fata de 2006.
Alaturi de extinderea pe pietele din regiune, Innova Capital vrea sa aduca La Fantana pe Bursa de la Bucuresti pana in 2010.
"Tinand cont si de evolutia contextului international, La Fantana va fi listata pe Bursa de Valori Bucuresti cel mai probabil pana in 2010. Daca va fi listata si pe o bursa aditionala, acest lucru va depinde de achizitiile realizate. In luna februarie sau martie a anului viitor vom lua o decizie asupra momentului exact al listarii", continua Krawczyk.
Listarea distribuitorului de apa nu va presupune un exit imediat al fondului din companie. Toate actiunile La Fantana vor fi tranzactionabile pe Bursa, insa Innova Capital va continua sa detina jumatate din companie timp de cativa ani, pentru ca apoi sa vanda cealalta jumatate unui investitor strategic.
"Vrem sa triplam valoarea companiei", adauga Krawczyk.
La Fantana este a doua tranzactie realizata de Innova in Romania, dupa achizitia din 1999 a Orange Telecom, companie vanduta dupa sase ani catre France Telecom. Piata locala este pe lista de prioritati a companiei poloneze de private equity, principalele domenii de activitate luate in vizor fiind telecomunicatiile, serviciile financiare si productia industriala.
"Piata romaneasca se afla pe lista noastra de prioritati, ocupand locul al doilea dupa Polonia care este o piata foarte mare de fuziuni si achizitii. Romania este a doua cea mai activa piata din portofoliul nostru datorita marimii pietei si culturii foarte pronuntat antreprenoriala a romanilor", explica reprezentantul Innova Capital. Modelul de business al Innova Capital sunt in principal companiile care furnizeaza servicii catre alte servicii, care sunt lideri de piata sau cu potential de a deveni lideri de piata, fiind interesata in principal de achizitionarea pachetului majoritar de actiuni.
"Cumparam companiile care sunt lideri de piata si care pot servi ca platforme pentru dezvoltare regionala. Strategia aplicata in cazul companiei La Fantana este tipica pentru modul in care actioneaza Innova Capital: cumparam o companie-platforma care e lider pe piata locala si mai apoi ii adaugam o serie de companii regionale pentru a crea in final un lider regional pe respectivul domeniu de activitate", afirma Krawczyk. Pentru 2008, Innova Capital are in plan consolidarea prezentei pe piata locala, dar nu printr-o noua achizitie, ci prin angajarea unui roman care va urmari piata de achizitii si fuziuni si va avea in vizor potentialele tranzactii.
"Pasul urmator pe care il face Innova Capital pe piata romaneasca este angajarea unui reprezentant roman, care pentru noi este un pas mult mai important decat incheierea unei noi achizitii. Vom adauga mai apoi alte talente locale echipei Innova Capital si poate chiar vom deschide un birou in Romania", conchide reprezentantul Innova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO