Companii

Medicamentele pentru inima si schizofrenie conduc in topul vanzarilor

Medicamentele pentru inima si schizofrenie conduc in topul vanzarilor

Un roman cheltuie anual pe medicamente 74 de euro, in timp ce media europeana este de 430 de euro

02.10.2009, 00:00 178

Medicamentele folosite in tratamentul cancerului, alinsuficientei renale, in bolile de inima sau pentru schizofrenieconduc in topul produselor cu cele mai mari vanzari, primele zecemedicamente cumuland vanzari de circa 100 mil. euro in primele saseluni ale anului, adica 11% din piata farmaceutica, potrivit datelorcompaniei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.

Aceste produse se elibereaza pe baza de prescriptie medicala sisunt in general produse scumpe, printre ultimele care au aparutintr-o anumita clasa terapeutica.

Majoritatea produselor din top zece au inregistrat insa scaderiale vanzarilor raportat la perioada similara din 2008.

"In principal sunt trei factori care au determinat aceastascadere. In primul rand este vorba de scaderea preturilor dinaprilie, trecerea la prescrierea pe substanta activa si aparitia deproduse noi care anul trecut au fost introduse pe listele demedicamente gratuite si compensate", a spus Robert Popescu, CEO alA&D Pharma, cel mai mare grup din industria farmaceuticalocala.

Pentru mai multi ani consecutiv, cel mai bine vandut medicamentdin Romania este Neorecormon, unul dintre cei mai puternicifortifianti de pe piata. Acesta este folosit de pacientii caresufera de cancer si de cei care fac dializa. Cu vanzari de 16,6mil. euro, in scadere cu 5% fata de perioada similara a anuluitrecut, este la distanta considerabila de urmatorul produs in top,Pegasys, produs de compania elvetiana Hoffmann La Roche, care este folosit in tratamentul hepatitei. Pe locul treiin topul vanzarilor se afla Preductal, folosit in tratamentulbolilor de inima. Segmentul cardiovascular este de altfel cel maimare segment al pietei farmaceutice, iar bolile cardiovasculare aucea mai mare incidenta in Romania.

Avastin, unul dintre produsele nou intrate in top, este folositin tratamentul cancerului, segment de produse care au crescutputernic de la inceputul anului.

Nurofenul, cel mai bine vandut medicament faraprescriptie

Scaderi inregistreaza si principalele OTC-uri de pe piatalocala, primele zece produse ca si vanzari cumuland 32,1 mil.euro.

"Pe acest segment functioneaza sistemul de consum normal, adicafiecare va cumpara ceea ce considera ca este mai bun. Pe primelelocuri se afla in general produse mai scumpe din clasa lorterapeutica, care beneficiaza si de promovare prin metodeleclasice", a mai spus Robert Popescu.

In cazul produselor farmaceutice, cheltuielile de promovarevariaza intre 20 si 60% din vanzarile nete, potrivitreprezentantilor companiilor care au OTC-uri in portofoliu. Dacaspre exemplu, produsul este nou lansat, cheltuielile de promovarepot ajunge la 80-90% din vanzari.

La nivelul topului OTC-urilor cu cele mai mari vanzari, existadoua produse nou intrate: Olynth si Essentiale Forte care auacelasi nivel al vanzarilor in euro - respectiv 2,1 mil. euro.Majoritatea companiilor farmaceutice au OTC-uri in portofoliu,segmentul fiind deosebit de atractiv, intrucat preturile produselornu sunt impuse, iar adaosurile sunt stabilite in functie de nivelulpietei.

Dintre producatorii locali, Zentiva are in top zece doua produseAlgocalmin si Antinevralgic, ca si Terapia Ranbaxy care areAspenter si Aspacardin. Acestia sunt cei mai mari producatorilocali. Analgezicele, medicamentele pentru raceala, si suplimentelenaturale sunt cele mai mari segmente ale pietei de OTC-uri.Segmentul de OTC-uri a intrat pe scadere de la inceputul anului, inconditiile in care este in legatura directa cu puterea de cumparareafectata de criza economica.

In ultimii trei ani au existat putine schimbari in top zece celemai vandute produse din Romania, iar modificarile care au aparut auvizat in principal al doilea esalon de produse. Situatia estesimilara si in cazul OTC-urilor.

Piata farma, la primele scaderi

Piata de medicamente, dupa ce timp de mai multe luni s-a tinutdeparte de scaderile care au caracterizat mai multe domenii dineconomie, a intrat pe un trend descendent in ultimele luni, intrimestrul al doilea al anului avand o crestere usoara de numai4,7%, conform Cegedim, pana la 450 mil. euro. In aceasta perioada,in euro a existat un declin de 8,8%. La nivelul vanzarilormedicamentelor fara prescriptie a existat o scadere atat in lei,cat si in euro. La nivel regional, pietele farmaceutice din EuropaCentrala nu se confrunta cu scaderi, care au aparut insa in cazulBulgariei si Ucrainei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO