Peste 450 de milioane de euro au investit în România cele mai mari companii poloneze, Polonia aflându-se între cei mai mari 20 de investitori străini de pe piaţa locală după valoarea capitalului plasat.
Firme precum Maspex (care deţine brandul de sucuri Tymbark), Ciech Soda (fosta Uzinele Sodice Govora), Cersanit (producător de obiecte sanitare), Porta Doors (producător de uşi), Barlinek (producător de pardoseli şi parchet din lemn) şi Can Pack (producător de ambalaje) au creat împreună, de la intrarea pe piaţa din România, circa 3.000 de locuri de muncă, după cum arată datele Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ.
„În 2016, erau înregistrate în România 862 de companii cu capital polonez (peste 1.000 figurează în martie 2018 – n. red.). În ceea ce priveşte exporturile, principalele categorii de produse pe care Polonia le exportă în România sunt maşinile, mâncarea semipreparată, băuturile alcoolice şi nonalcoolice, produsele din plastic şi din cauciuc“, spune Arkadiusz Tarnowski, expert principal în departamentul de Dezvoltare Economică din cadrul Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ.
Anul trecut, valoarea schimburilor comerciale dintre România şi Polonia a depăşit pentru prima dată cifra de cinci miliarde de euro, însă exporturile Poloniei pe piaţa locală sunt duble faţă de cele ale României în Polonia, acestea din urmă situându-se în 2017 la 1,8 miliarde de euro. Principalul produs pe care România îl vinde către Polonia este automobilul Dacia.
În aceste condiţii, până la sfârşitul lunii iunie, la Bucureşti, se va deschide un birou al Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ. Companiile din Polonia sunt printre cei mai importanţi investitori din regiune pe piaţa din România. Pe de altă parte, Cehia se află în top zece cei mai mari investitori străini din România după valoarea capitalului social subscris la finalul lunii martie 2018, cu 1,3 mld. euro, în timp ce atât Ungaria, cât şi Polonia intră în top 20, arată datele de la Registrul Comerţului. Ca număr de companii, investitorii din Ungaria sunt lideri detaşaţi, cu peste 13.000 de firme la finalul lunii martie, în timp ce ca valoare a capitalului social subscris Ungaria se află pe locul doi între ţările din regiune, cu peste 950 de milioane de euro.
Dacă investitorii din Est au văzut în România o piaţă bună pentru un pariu de 2,7 mld. euro, doar 134 de companii locale au avut curaj să se extindă pe pieţele externe prin investiţii străine directe, arată un studiu realizat de mai mulţi specialişti din cadrul Direcţiei de Stabilitate Financiară şi de Gestiune a Riscurilor din Banca Naţională.