Companii

Tribunalul Timiş: Aeroportul din Timişoara a acordat discount-uri preferenţiale şi ilegale low-costului Wizz Air

Tribunalul Timiş: Aeroportul din Timişoara a acordat discount-uri preferenţiale şi ilegale low-costului Wizz Air

Autor: Mirabela Tiron

20.09.2011, 00:00 748

Tribunalul din Timiş a decis că discount-urile de până la 85% acordate companiei ungare low-cost Wizz Air de către aeroportul din Timişoara sunt ilegale şi trebuie imediat anulate.

La sesizarea companiei aeriene Carpatair, cu hub-ul la Timişoara, s-a demarat o investigaţie cu privire la relaţiile contractuale dintre aeroportul din Timişoara şi Wizz Air, respectiv un contract de marketing încheiat în 2008 şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 mil. euro, precum şi reduceri suplimentare de până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.

În decizia tribunalului, făcută publică ieri, se arată că tarifele preferenţiale acordate Wizz Air, cel mai mare jucător de pe piaţa aeriană low-cost, cu 2,1 mil. de pasageri transportaţi anul trecut, sunt ajutoare de stat ilegale, aeroportul din Timişoara fiind deţinut de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

"Wizz Air plăteşte o sumă neglijabilă pentru taxele de aeroport, care nu este suficientă nici măcar să acopere cheltuielile generate de operarea pe aeroport. Prin urmare, un investitor privat, acţionând în condiţii economice identice, nu ar fi acordat un asemenea discount", se arată în decizia tribunalului. Mai mult, se precizează că Wizz Air a beneficiat de o măsură de ajutor de stat selectivă discriminatorie, care a afectat concurenţa pe piaţa serviciilor de transport aerian.

Oficialii aeroportului din Timişoara nu au răspuns solicitării ZF cu privire la poziţia pe care o au faţă de decizia tribunalului.

Balazs Varro, corporate communication manager al Wizz Air , a transmis că se aşteaptă ca această decizie să fie schimbată la apel.

"Ne păstrăm convingerea că relaţia de afaceri cu aeroportul din Timişoara este justificabilă atât din punct de vedere legal, cât şi din perspectivă comercială. Considerăm că această colaborare reprezintă o situaţie avantajoasă pentru părţile implicate şi aduce beneficii substanţiale călătorilor", a declarat Varro.

Wizz Air a transportat anul trecut 400.000 de pasageri pe rutele din şi spre Timişoara.

De pe acest aeroport mai operează compania Carpatair, Tarom, Lufthansa, Austrian Airlines.

Investigaţia a fost demarată după ce aeroportul din Timişoara a publicat în august anul trecut o grilă nouă de tarife, care prevedea un discount global doar pentru aeronavele de peste 70 de tone (greutatea la decolare, în funcţie de numărul pasagerilor îmbarcaţi lunar), criteriu îndeplinit doar de Wizz Air.

Wizz Air operează cu avioane de tip Airbus A320, cu 180 de locuri, în timp ce Carpatair, de exemplu, are doar avioane Fokker (72 sau 105 locuri) şi SAAB 2000 cu 50 de locuri.

Carpatair a atras atenţia că acest criteriu de acordare a discount-urilor nu poate fi justificat decât prin faptul că aeroportul internaţional Traian Vuia din Timişoara a dorit să acorde "cu orice preţ" avantajele cerute de transportatorul Wizz Air. Mai mult, Carpatair, deţinută de Nicolae Petrov, a reclamat la Comisia Europeană (CE) aeroportul din Timişoara pentru acordarea de ajutoare de stat companiei Wizz Air. CE a acuzat acordarea de tarife preferenţiale pentru Wizz Air.

Chiar dacă alte companii aeriene ar fi transportat un număr mai mare de pasageri sau ar fi avut un număr mai mare de aterizări/decolări decât Wizz Air, nu ar fi beneficiat de acest discount din cauză că operează avioane cu o greutate mai mică de 70 de tone.

Aeroporturile realizează venituri din perceperea taxelor pe pasager şi din operarea aeronavelor (venituri aviatice) dar şi din activităţi conexe (închirieri spaţii comerciale, parcări maşini, închiriere spaţiu publicitar). Pentru încurajarea transportatorilor aerieni, aeroporturile practică diferite tipuri de discounturi de volum, acordate în funcţie de numărul pasagerilor transportaţi de compania aeriană şi numărul de mişcări (decolări, aterizări) multiplicate cu greutatea maximă la decolare a aeronavelor.

Wizz Air mai operează şi de pe aeroportul din Cluj-Napoca. Atunci când managementul aeroportului a anunţat majorarea taxelor de aeroport, ungurii de la Wizz Air şi-au redus capacitatea de transport cu 26% de pe aeroportul din Cluj-Napoca prin mutarea unor zboruri pe aeroportul din Târgu Mureş.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO