Eveniment

De unde ar putea veni salvarea exportatorilor

De unde ar putea veni salvarea exportatorilor
22.04.2009, 00:00 22

Declinul exporturilor cu 30% in primul trimestru pune serios problema revigorarii exporturilor pe alte piete in afara de cele din UE. Ar putea vanzarile in afara UE sa com­penseze reducerea exporturilor intracomunitare, care reprezinta circa 70% din total?
Exporturile intra-UE au fost anul trecut de peste 23 mld. euro, in timp ce pe alte piete volumul a fost mult mai mic. In China s-au exportat doar de 183 mil. euro, in Egipt 188 mil. euro, in Rusia 613 mil. euro si in Turcia un volum mai mare de 2,2 mld. euro.
O scadere de 10% a exporturilor intra-UE anul acesta ar insemna un volum de 2,3 mld. euro de produse romanesti care ar trebui directionate pe alte piete pentru a mentine la acelasi nivel al exporturilor totale. Acest lucru ar insemna, spre exemplu, ca exporturile in China sa creasca de 12 ori sau ca volumul exportat in Turcia, tara de pe locul 4 in topul partenerilor la export ai Romaniei, sa se dubleze.
Ministrul comertului Constantin Nita a anuntat recent ca va deschide centre de promovare a produselor romanesti in China, Rusia, India, Egipt si Turcia, ca o solutie cu efecte pe termen lung la declinul din pietele Europei Occidentale.
Exportatorii spun ca initiativa este binevenita. „Consider ca piete precum China, Rusia, India, pot absorbi o buna parte din exporturile romanesti. Noi avem o istorie privind aceste tari. Inainte de ‘89, era un export foarte mare de mobila si bunuri de larg consum in fosta Uniune Sovietica. Si in tari precum India am construit echipamente industriale, iar acum am putea veni cu piese de schimb sau alte echipamente", spune Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronale a Textilelor, Confectiilor si Pielariei (FEPAIUS) si directorul general al Pasmatex Timisoara.
La randul sau, Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor Romani (ANEIR), spune ca patrunderea pe alte piete ar putea fi o sansa pentru exportatorii romani. „Nici piata UE n-o sa stea inghetata la nesfarsit. Dar ar fi de bun augur sa ne extindem aria de vanzari". Datele privind comertul extracomunitar indica o scadere a exporturilor in luna martie de doar 15% fata de anul trecut, dupa ce in februarie exporturile extracomunitare au scazut cu 60%.
„Pe de o parte, acest lucru inseamna ca exista piete importante care nu au fost afectate atat de grav de criza mondiala, iar pe de alta parte inseamna ca exportatorii romani au totusi produse competitive", spune Ionescu.

Centre de promovare
Statul si-a reluat promisiunile mai vechi privind infiintarea de centre de promovare a produselor romanesti pe pietele non-UE. Primul centru de promovare va fi la Beijing si va fi deschis in septembrie. „Este nevoie de masuri mai energice pentru a stopa declinul economic si a reincepe procesul de crestere economica, in partea a doua a acestui an. Ne preocupa gasirea de noi piete. Suntem intr-un proces de promovare agresiva a produ­selor romanesti pe aceste piete", declara recent ministrul comertului. Potrivit oficia­lului, o atentie speciala este acordata Chinei, „o tara cu mari posibilitati financiare".
Alaturi de China, alte piete vizate pentru export vor fi Rusia, India, Egipt si Turcia, ceea ce inseamna deschiderea cate unui centru de promovare a produselor romanesti in orasele Moscova, New Delhi, Cairo, Istanbul.
Un centru de promovare a produselor romanesti inseamna concret un spatiu unde companiile romanesti sa-si poata desfasura activitatea, sa faca cercetari de piata, sa vada cum ar putea fi competitive produsele lor pe pietele respective, ceea ce le-ar fi greu de la distanta. Costurile pentru desfasurarea activitatii vor fi suportate si de guvern, dar si de companii. Costurile unei companii pentru desfasurarea activitatii intr-un astfel de centru de promovare sunt estimate la circa 2-3 mii de dolari pe luna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO